oliekvalitet
Fra : Peter Nielson

Dato : 30-05-01 07:15

hej, min gamle HD er begyndt at bruge motorolie efter at jeg har skiftet
mærke( euro 50 olie)før brugte jeg castroll 50 olie, er der virkelig så stor
forskel olier, eller er min motor bare slidt ?
hilsen Peter

Fra : Armand

Dato : 30-05-01 18:09

Peter Nielson <peternielson@12move.dk> skrev i en
> [...]
så stor
> forskel olier, eller er min motor bare slidt ?

Jeg læste i en Biografi om ham Eric Buell, som skabte motorcyklen Buell,
at hans første ansættelse efter at have læst til ingeniør var ved HD,
hvor han skulle analysere HD'ers olieforbrug. Ifølge Buell selv studsede
han over at en HD faktisk brugte lige så meget olie som hans daværende
Suzuki GT 750

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-01 16:42

> [...]
> hvor han skulle analysere HD'ers olieforbrug. Ifølge Buell selv studsede
> han over at en HD faktisk brugte lige så meget olie som hans daværende

Ja, det er en god historie, men den passer bare ikke.
Min '85 HD havde intet målbart olieforbrug, og jeg kender flere med både
ældre og nyere HD'er som heller ikke har.

Men, Armand, HD kører altså på single grade SAE50, mener du der kan være en
kvalitetsforskel på disse olier som kan forklare et øget olieforbrug? Jeg
har kørt på Pennzoil, Castrol og Agip uden at kunne registrere et forbrug,
men det er jo kun 3 mærker, der findes jo mange.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 01-06-01 14:42

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
forbrug,
> men det er jo kun 3 mærker, der findes jo mange.

Tjaeh :-/

Der er seperat gearkasse med egen olie - Ikke?

Derved kan man jo godt "nøjes" med en heftig single-50'er (til
sammenligning kørte man eller normalt med 30'er olie som sommerolie i
gamle dage herhjemme!), som qua sin tykkere viskositet kan virke
forbrugsnedsættende :-/
Er de nævnte mærker alle gældende for single-50'eren??

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-01 18:21

> Der er seperat gearkasse med egen olie - Ikke?

Jo.

> [...]
> forbrugsnedsættende :-/
> Er de nævnte mærker alle gældende for single-50'eren??

Ja, mig bekendt er alle HD'er beregnet til SAE50 uanset om de er nye eller
gamle, så umiddelbart ville jeg tippe at olien ikke kunne gøre nogen større
forskel, men jeg har (desværre) ikke haft HD længe nok til at vide noget
konkret.

Rittig