Hjælp for lidt farver på grafikkortet
Fra : Dolfus Mygind

Dato : 30-05-01 07:01

Hejsa
Jeg har install. et nyt grafikkort super vega - men uanset hvilken driver
jeg henter vil det kun vise 250 farver det er jo lidt mindre end jeg havde
regnet med - den finder driveren til kortet i forbindelse med win98 cd
romen - men kalder min ibm 56 skærm for ukendt - jeg har hentet en driver
via www.ibm.dk til skærmen men dette ændre ikke forholdet. Hvad gør jeg
forkert? Hjælp tak
mygind@mygind.org
Venlig hilsen
Erlan

Fra : JK

Dato : 30-05-01 08:24

"Dolfus Mygind" <mygind@mygind.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> regnet med - den finder driveren til kortet i forbindelse med win98 cd
> romen - men kalder min ibm 56 skærm for ukendt - jeg har hentet en driver

Har du forsøgt at installere en almindelige SVGA skærm ? - er det iøvrigt en
speciel gammel skærm (ikke fordi det burde ha' så megen indflydelse - jeg er
kun nysgerrig

/JK

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 30-05-01 09:28

Medmindre din skærm er en LCD/TFT skærm så skulle skærmdriveren ikke havde
noget at sige.

Hvor meget ram er der på kortet og har du forsøgt om problemet gør sig
gældende i alle opløsninger?

1024*768 i 65536 farver kræver fx. 1,5 Mb ram.

Mvh

Bruno

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-05-01 09:37

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Medmindre din skærm er en LCD/TFT skærm så skulle skærmdriveren ikke havde
> noget at sige.

Det har det jo netop, indirekte. Hvis Windows (i mangel af bedre) opfatter
skærmen som en standard VGA 640x480 lader den ikke et (iøvrigt korrekt)
installeret grafikkort få adgang til farvedybder over de nævnte 256.

Hvis a) Windows ikke kan finde skærmen og b) den korrekt installerede
skærmdriver ikke fungere kan man prøve at sætte skærmen (Egenskaber for
skærm > Avanveret > Fanebladet Skærm > Skift > "Vis en liste..." > "Vis al
hardware" > Og HER sætte skærmen til "(Standardskærmtyper)" og vælge en
passende høj model. Win98 tillader standardskærmdefinitioner på op til
1280x1024@75 hz.

/Chr, Aarhus