SEAL
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-05-05 19:35

Er der nogen, der har en 'elevator pitch' på, hvad SEAL er og hvorfor
(hvornår) man skal bruge det isf. 3DES eller AES?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-05-05 08:12

Asbjorn Hojmark wrote:

> Er der nogen, der har en 'elevator pitch' på, hvad SEAL er og hvorfor
> (hvornår) man skal bruge det isf. 3DES eller AES?

Det er ikke en jeg har hørt om før, men en hurtig søgning
på Google fortalte mig, at SEAL er en stream cipher. 3DES
og AES er block ciphers. Tit er det man har brug for en
stream cipher, men har man en block cipher kan man nemt
konstruere en stream cipher vha. en passende mode. CBC og
CFB (som er stort set ækvivalente) betragtes af de fleste
som sikre. Er det nødvendigt at kunne overføre data mindre
end en cipher block må man have fat i andre modes f.eks.
OFB eller CTR. (ECB mode skal man til gengæld holde sig
fra).

Men da man nu så tit har brug for stream ciphers kan man
jo lige så godt konstruere stream ciphers fra grunden i
stedet for at basere sig på en block cipher. Fordelen
skulle så være, at en stream cipher skulle blive hurtigere.
Nu ved jeg så ikke, om man er ved at have teorien på plads
for analyse af stream ciphers. Vi har jo en række
definitioner af sikkerheden af en block cipher (til
forskellige niveauer af sikkerhed), men de kan jo ikke
anvendes på en stream cipher.

Personligt ville jeg nok vælge AES i CBC mode fremfor en
stream cipher jeg ikke havde hørt om før. Men hvis AES i
CBC mode er for langsom kan man jo undersøge om SEAL er
hurtigere.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-05-05 15:06

Kasper Dupont wrote:
> Det er ikke en jeg har hørt om før, men en hurtig søgning
> på Google fortalte mig, at SEAL er en stream cipher. 3DES
> og AES er block ciphers. Tit er det man har brug for en

Det sagde mig et eller andet første gang jeg læse indlæget, men nu kan
jeg huske hvor jeg har set det før.

I "Applied Cryptography" af Bruce Scneier
(http://www.schneier.com/book-applied-toc.html) beskrives SEAL som en
"pseudo-random function family", dvs. det ikke er en traditionel stream
cipher.

Den er desginet hos IBM af Phil Rogaway og Don Coppersmith. Første
nævnte benævner Scheier som verdens bedste. Generelt udtrykker han dog
også bekymring over den er ny og ikke særlig udsat, men virker gennemtænkt.

Der er patent på SEAL.

Den er djævelsk hurtig og designet til 32-bit processor (kræver 8
32-bits registre og få kilobytes cache). En 50MHz 486, tygger sig
igennem 58 Mbit/s.

--
Mvh.
Christian E. Lysel