Family keylogger???
Fra : Georg

Dato : 02-05-05 17:00

Jeg har lige installeret spysweeper fra webroot.com.

Resultatet af scanningen var lidt chokerende. Der var en "family keylogger"
og "desktopmonitor" som selvfølgelig blev fjernet. Jeg forstår bare ikke
hvordan i alverden det skidt er kommet ind på min maskine. Er der nogen der
ved dèt? Jeg bruger zonealarm firewall og avg free og scanner jævnligt med
bitdefender. Sidstnævnte er selvfølgelig antivirus, men jeg synes jeg er
meget forsigtig når jeg er på nettet.

en undrende Georg

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-05 18:32

Georg wrote:
> Resultatet af scanningen var lidt chokerende. Der var en "family keylogger"
> og "desktopmonitor" som selvfølgelig blev fjernet. Jeg forstår bare ikke

I hvilket katalog var disse installeret, og har din daglige brugere
skriveadgang til dette sted?

> hvordan i alverden det skidt er kommet ind på min maskine. Er der nogen der

Brugerne af maskinen har nok direkte eller in-direkte haft en
indflydelse på det.

> ved dèt? Jeg bruger zonealarm firewall og avg free og scanner jævnligt med
> bitdefender. Sidstnævnte er selvfølgelig antivirus, men jeg synes jeg er

Kører brugerne med administrator rettigheder?

> meget forsigtig når jeg er på nettet.

Hvis scanningen er sand, ville jeg reinstallere maskinen, og lære af fejlen!

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Alex Holst

Dato : 02-05-05 19:20

Georg wrote:
> [...]
> ved dèt? Jeg bruger zonealarm firewall og avg free og scanner jævnligt med

Fnis. Må jeg have lov at citere dig for ovenstående når folk begynder at
mumle om, at man simpelthen ikke kan leve uden anti-virus, firewall og
spyware scanner?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Georg

Dato : 02-05-05 19:53

> Fnis. Må jeg have lov at citere dig for ovenstående når folk begynder at
> mumle om, at man simpelthen ikke kan leve uden anti-virus, firewall og
> spyware scanner?

Ja, selvfølgelig. Men husk, at det var da spywarescanneren der afslørede
keyloggeren. Jeg er den eneste bruger (såvidt jeg ved) på maskinen, men kan
sådan en logger måske komme snigende med et freeware program?

Georg

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 02-05-05 19:56

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, selvfølgelig. Men husk, at det var da spywarescanneren der afslørede
> keyloggeren. Jeg er den eneste bruger (såvidt jeg ved) på maskinen, men
> kan sådan en logger måske komme snigende med et freeware program?

Ja da, du har sikkert selv sagt ja til det under installationen.

Det stod med småt på side 47 i "Licens Agreement", som du har trykket "ok"
til for at kunne installere.

/Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-05-05 20:40

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote:

>Ja, selvfølgelig. Men husk, at det var da spywarescanneren der afslørede
>keyloggeren. Jeg er den eneste bruger (såvidt jeg ved) på maskinen, men kan
>sådan en logger måske komme snigende med et freeware program?

Hvis det er reelt, dvs du virkelig har haft en keylogger kørende er det
et alvorligt problem....

Det betyder at 'nogen' har adgang til din maskine: Enten en person i din
omgangskreds, eller også en hacker der via en trojansk hest / backdoor
har adgang til din maskine så han kan installere programmer...

Under alle omstandigheder er din maskine kompromitteret, du kan ikke
stole på noget program / service / process på den maskine !!!

Slet harddisken og installer operativsystemet på ny fra sikre CD'er.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : DL

Dato : 02-05-05 20:58

>Slet harddisken og installer operativsystemet på ny fra sikre CD'er.

Og ændr koder på mailkonti, netbank, osv osv osv.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-05-05 15:48

> [...]
> scanner jævnligt med bitdefender. Sidstnævnte er selvfølgelig antivirus,
> men jeg synes jeg er meget forsigtig når jeg er på nettet.

Jeg har læst flere steder at enkelte spyware-købeprogrammer "finder" spyware
på ens PC, for ligesom at reklamere lidt for deres produkt..... Om det er
sket i dit tilfælde er ikke til at sige.

Mvh

Karsten