argosoft newsserver
Fra : gitte \(back to the ~

Dato : 01-05-05 16:00

Jeg har ovenstående program installeret. Desværre har jeg fået uvedkommende
gæster. 2 stk. , de laver sådan set ingen ravage, men deres computer kører
hele tiden ind i de nyhedsgrupper der er og ud igen, den ene hvert 3.
minut, den anden hvert 5. minut, jeg bor langt ude på landet hvor
adsl-hastighederne ikke store og ønsker derfor disse computer-indgreb
fjernet, hvordan gør jeg dette ? Jeg har selvfølgelig sagt access denied til
begge, men det hindre dem ikke at forsøge. Jeg tror det er nogle portscanner
programmer eller lignende, begge kommer fra USA. Jeg vil gerne have fat i
dem inden de når til nyhedsgruppe serveren.

Jeg har tidligere været ude for en dansk computer der gjorde det samme, her
var det bare at henvende sig til udbyderen, så blev adgangen lukket ...

Hvis ikke det hører til denne gruppe, hvor så ?

Venlige hilsener fra gitte

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-05-05 18:33

gitte (back to the old name) wrote:
> [...]
> var det bare at henvende sig til udbyderen, så blev adgangen lukket ...

Lad mig lige se om jeg har forstået dig ret: du kører en news-SERVER, og
du vil ikke have at folk bruger den?

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-05-05 18:39

Kristian Thy wrote:
> Lad mig lige se om jeg har forstået dig ret: du kører en news-SERVER, og
> du vil ikke have at folk bruger den?

Ja, det er jo "langt ude på landet". :)

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : gitte \(back to the ~

Dato : 01-05-05 18:42

Venlige hilsener fra gitte
"Kristian Thy" <thy@itu.dk> skrev i en meddelelse

> Lad mig lige se om jeg har forstået dig ret: du kører en news-SERVER, og
> du vil ikke have at folk bruger den?
>
> \\kristian

Disse mennesker jeg snakker om bruger den ikke, henter ingen meddelelser
eller noget som helst. Bruger kun båndvidde. Og det er ingen "normal"
newsserver, den er privat.

gitte

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-05-05 20:29

On 2005-05-01, gitte (back to the old name) <dreamy@getawayinfo.dk> wrote:
> Disse mennesker jeg snakker om bruger den ikke, henter ingen
> meddelelser eller noget som helst. Bruger kun båndvidde. Og det er
> ingen "normal" newsserver, den er privat.

Hvis en server er forbundet til Internettet og der er givet adgang til
den regnes den normalt for offentlig.

- Jacob Atzen

Fra : gitte

Dato : 02-05-05 05:33

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis en server er forbundet til Internettet og der er givet adgang til
> den regnes den normalt for offentlig.

Ikke denne her, den ligger på en ikke "normal" port for en nyhedsserver ...
altså ikke port 119.
gitte

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-05-05 21:02

gitte (back to the old name) wrote:
> Disse mennesker jeg snakker om bruger den ikke, henter ingen meddelelser
> eller noget som helst. Bruger kun båndvidde. Og det er ingen "normal"
> newsserver, den er privat.

Hvad er problemmet?

Mener du en tilgang til en port hvert 3. og hvert 5. minut, der bliver
afvist, bruger din båndbredde?

Denne tråd i netnews har genereret lang mere trafik, tænkt på din PC der
kontakter en newsserver, newsservere der distribuere tråden, og brugerne
som henter tråden.

Hvis du har et problem i evt. at blive langsomt portscannet, skal du
kontakte deres ISP, men i de fleste tilfælde fører det ikke til noget.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : gitte

Dato : 02-05-05 05:59

> Hvad er problemmet?
>
> Mener du en tilgang til en port hvert 3. og hvert 5. minut, der bliver
> afvist, bruger din båndbredde?

Jeg har lige afvist dem idag.

> Denne tråd i netnews har genereret lang mere trafik, tænkt på din PC der
> kontakter en newsserver, newsservere der distribuere tråden, og brugerne
> som henter tråden.

Dette her er ingenting ...

> Hvis du har et problem i evt. at blive langsomt portscannet, skal du
> kontakte deres ISP, men i de fleste tilfælde fører det ikke til noget.

Nej det regnede jeg heller ikke med, derfor spurgte om det var muligt at
stoppe dem inden de kom ind i computeren. Men tak for svar.
gitte

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-05 08:29

gitte wrote:

> Jeg har lige afvist dem idag.

Det bruger under 1% af din båndbredde.

> Dette her er ingenting ...

Jo, dette er meget mere båndbredde. Hvor mange bruger har hentet tråden,
og hvor mange newsservere har synkroniseret tråden?

> Nej det regnede jeg heller ikke med, derfor spurgte om det var muligt at
> stoppe dem inden de kom ind i computeren. Men tak for svar.

Sluk for ADSL modemet, eller sæt et filter op imellem ADSL modemet og
din PC. De fleste router/firewalls kan bruges som filter.

Men jeg kan stadigvæk ikke se formålet.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : gitte

Dato : 02-05-05 09:22

> Det bruger under 1% af din båndbredde.

Jeg spørger lige dumt igen, er det en bruger, der bruger 1 %, sådan at 10
unødvendige samtidige kald er lig med 10%.

> Sluk for ADSL modemet, eller sæt et filter op imellem ADSL modemet og
> din PC. De fleste router/firewalls kan bruges som filter.

Ja jeg må bruge en router.

> Men jeg kan stadigvæk ikke se formålet.

med 256 kb upload hastighed, ville du nok også gøre, hvad der var muligt,
for at genere de betalende gæster mindst muligt.

gitte

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-05 09:59

gitte wrote:
> Jeg spørger lige dumt igen, er det en bruger, der bruger 1 %, sådan at 10
> unødvendige samtidige kald er lig med 10%.

1000 bruger giver de så 1000% af båndbredden? Nej. :)

Men hvis de er meget aktive og forsøger at lave 1000 forspørgelser pr.
sekund, vil du få et problem man kalder DoS (Denial of Service attacks),
og din ADSL forbindelse vil holde op med at virke.

Se evt.
http://groups.google.dk/groups?selm=423246b8%240%24200%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk

> Ja jeg må bruge en router.

Vil du virkelig købe en router fordi de i gennemsnit bruger 2 bytes i
sekundet?

Når jeg regner det igennem, udfra det som du indtil videre har
beskrevet, får jeg:

Et forsøg på TCP handshake giver 3*80 byte = 240 byte (hvilket er en
stor overdrivelse). Hvert 3. og hvert 5. min, får jeg til 0,0083 gange i
sekundet. Det giver 2 byte i sekundet. Du har en linie der kan håndtere
262144 byttes i sekundet.

Det giver et båndbredde forbrug på 0,0007%, hvilket ligger under 1%.
Hvis de er 1000 gange mere aktive ligger deres forbrug på 0,7%.

> med 256 kb upload hastighed, ville du nok også gøre, hvad der var muligt,
> for at genere de betalende gæster mindst muligt.

Du vil filtere imellem dit modem og PC, her kører du minimum 10 Mbit,
din flaskehals er din ADSL forbindelse, og denne kan du ikke filtere.

Ergo vil en firewall ikke hjælpe noget.

Hvis du bliver udsat for et DoS angreb kan du kontakte din ISP som kan
filtere dem væk.

Ring til din ISP hvis de er mere end 10.000 gange mere aktive end nu.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : gitte

Dato : 02-05-05 11:50

> Hvis du bliver udsat for et DoS angreb kan du kontakte din ISP som kan
> filtere dem væk.
>
> Ring til din ISP hvis de er mere end 10.000 gange mere aktive end nu.

tak Christian for udførlig forklaring .. jeg vil så gå ud fra at de ikke
giver problemer.
gitte