Bærbar sikkerhed problemer!!!
Fra : Nette

Dato : 08-04-05 08:52

Hej gruppe.

Min søster er blevet den lykkelige ejer af en ny bærbar pc. - En Acer,
Travelmate.

Dvs. hun var lykkelig indtil i går aften, en måneds tid efter anskaffelsen.
Hun har installeret en sikring af pcen. Noget man kan slå til når man
starter pcen op første gang.
I går aftes, hvor hun tændte den op og ville angive password, kunne hun slet
ikke få tasterne på pcen til at virke. Den eneste tast, der virkede var den,
der slukkede skærmen, resten fungerede overhovedet ikke, sådan hun altså
ikke kunne taste password og komme ind i pcen.
Firmaet, som har lavet pcen siger, det ikke er deres problem, men at det er
noget man selv skal betale for at få lavet.

Har de ret? - Hvis ja, hvorfor? Det burde da være dækket ind under
garantien?
Hvis nej,- hvad gør vi?
Er der nogen, der har erfaring med, at man evt. kan ordne det selv på en
eller anden måde?

Mange tak

Nette

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-04-05 09:08

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> writes:

> Dvs. hun var lykkelig indtil i går aften, en måneds tid efter anskaffelsen.
> Hun har installeret en sikring af pcen. Noget man kan slå til når man
> starter pcen op første gang.

Er det et program der fulgte med maskinen? Hvad er det for et program?

> [...]
> noget man selv skal betale for at få lavet.
>
> Har de ret? - Hvis ja, hvorfor? Det burde da være dækket ind under

Garantien dækker præcis hvad der er beskrevet i
garantibeviset. Spørgsmålet er om I kan gøre brug af
reklamationsretten, ved at problemet skulle skyldes en mangel ved
maskinen.

Hvis I begge er enige om at I har installeret et tredjeparts-program
som overtager kontrollen med tastaturet, så tvivler jeg på at der er
tale om en mangel i købelovens forstand. Og hvis I har installeret
programmet der låser tastaturet, så kan virksomheden nok slippe fri
for forpligtelserne i henhold til formodningsreglen.

Kan I ikke få virksomheden til at reinstalerer maskinen? Så mister hun
selvfølgelig de data hun har lagt ind på maskinen.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 09:19

Peter Makholm wrote:

> [...]
> programmet der låser tastaturet, så kan virksomheden nok slippe fri
> for forpligtelserne i henhold til formodningsreglen.

Hvis den beskrivelse vi fik er rigtig, så kan der altså ikke
være tale om et program der har overtaget kontrollen med
tastaturet. Når maskinen er blevet genstartet vil programmet
ikke mere ligge i RAM, og det vil være BIOSen, der kontrollerer
tastaturet.

> Kan I ikke få virksomheden til at reinstalerer maskinen? Så mister hun
> selvfølgelig de data hun har lagt ind på maskinen.

Hvis man har en backupkopi, og en reinstallation kan løse
problemet, så vil det selvfølgelig være en mulighed. Men det
lyder ikke som et problem, der kan løses ved en reinstalltion.

Der er selvfølgelig lige et par muligheder man bør undersøge.

Har maskinen faktisk været koldstartet, eller er den bare
vækket op fra suspend. Har den kun været suspendet kan et
program man har kørt før godt stadigt have en uheldig
påvirkning.

Er der en reset knap, så prøv om den hjælper. Jeg har set
laptops, hvor reset knappen sad godt gemt og i øvrigt ikke
virkede som den skulle. Så prøv også at tage batteriet ud.

Prøv også om maskinen kan boote fra et andet medie end
harddisken. Altså prøv at boote fra floppy, CD eller netværk.
Om det virker afhænger naturligvis af, hvor tidligt du får
problemer.

--
Kasper Dupont

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-04-05 10:13

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> tastaturet. Når maskinen er blevet genstartet vil programmet
> ikke mere ligge i RAM, og det vil være BIOSen, der kontrollerer

Lige indtil styresystemet booter og eventuelt starter
beskyttelsesprogrammet som en del at opstartssekvensen.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Calle.

Dato : 08-04-05 10:31

Peter Makholm wrote:

> Lige indtil styresystemet booter og eventuelt starter
> beskyttelsesprogrammet som en del at opstartssekvensen.

Smid gendanelses CDen i og lave ny installation. Det er jo nok fordi hun har
glemt koden, eller glemt at have cabs/num-lock stående som da hun lavede
koden ;-(
--
Calle.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 11:12

Peter Makholm wrote:

> Lige indtil styresystemet booter og eventuelt starter
> beskyttelsesprogrammet som en del at opstartssekvensen.

Som jeg læser det går opstarten i stå allerede inden
den begynder at læse fra disken. Jeg tror hellere vi
må bede Nette om at uddybe det, så vi ved, hvad vi
snakker om.

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 09:10

Nette wrote:

> Hun har installeret en sikring af pcen. Noget man kan slå til når man
> starter pcen op første gang.

Nærmere bestemt hvad er det, hun har installeret?

> [...]
> der slukkede skærmen, resten fungerede overhovedet ikke, sådan hun altså
> ikke kunne taste password og komme ind i pcen.

Er der her tale om et almindeligt BIOS password? Et harddisk
password? Eller noget helt tredje?

Har det virket tidligere, eller opstod problemet med det
samme, der blev sat password på?

Der er et par ting man skal være opmærksom på omkring sådan
et password. For det første varierer det nok fra BIOS til
BIOS om man kan se noget mens man indtaster passwordet. Så
selvom tasterne tilsyneladende ikke har nogen virkning kan
det godt tænkes, at den har opfattet det. Og hvis man taster
det rigtige password efterfulgt af enter vil den også boote.

Desuden skal man være opmærksom på, at på dette tidlige
tidspunkt af opstarten kører maskinen typisk med amerikansk
tastaturlayout. Hvis man kørte med dansk tastaturlayout da
man valgte passwordet kan det altså godt være nogle lidt
andre taster, man skal bruge.

> [...]
> garantien?
> Hvis nej,- hvad gør vi?
> Er der nogen, der har erfaring med, at man evt. kan ordne det selv på en

Det er ikke noget, jeg har nogen erfaringer med. Men hvis
maskinens opsætning kan bringes i en tilstand hvorfra man
ikke kan komme tilbage til udgangspunktet, så vil jeg
betragte det som en fejl leveranddøren burde være
forpligtet til at rette.

Men inden du gør mere vil det nok være en fordel at finde
ud af, hvad der egentlig er galt. Der kan være tale om et
defekt tastatur, men det kan også tænkes, at du bare ikke
kan finde ud af at indtaste passwordet rigtigt.

Er det et BIOS password kan du sikkert bare nulstille
BIOS opsætningen. Er det et harddisk password kan du tage
disken ud og sætte en disk i, som ikke er låst. Eller
bare sætte den låste disk over i en anden maskine og låse
den op.

--
Kasper Dupont

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 12:15

"Nette" skrev > Har de ret? - Hvis ja, hvorfor? Det burde da være dækket
ind under
> garantien?
> Hvis nej,- hvad gør vi?
> Er der nogen, der har erfaring med, at man evt. kan ordne det selv på en
> eller anden måde?

Mange tak for jeres ideer og hjælp!!!
Vi har nu fået kontakt til firmaet, som har leveret den. ( Den er købt over
nettet). Firmaet mener, at den der sikring også låser BIOs og derfor skal
den nulstilles. Om der er andet galt ved de ikke. De har tilbudt at kigge på
det, hvis vi altså selv transporterer den til Viborg.
Vi vil forsøge at få kørelejlighed, men der er godt nok langt til Viborg,
når man bor midt i Århus og ingen bil har.
Og hvad kan man så lære af det? Betalt lidt mere og handel hos lokale
forretningen.

Men nu jeg har drillet jeres tankegang lidt, så får I lige de oplysninger, I
mangler:

Kasper har helt ret. Den vil have koden, så snart man tænder pcen. Den kører
ikke engang de der oplysninger igennem på den sorte skærm, før den har fået
koden.
Selve låsen ligger på bundkortet og ikke på HDen.
Hun har brugt koden rigtig mange gange hver dag siden hun fik den, og den er
ikke tastet forkert ind. Det ved vi med 100% sikkerhed! Den beder om koden,
men markøren bliver ved med at stå og blinke, selvom vi taster noget på
tastaturet. - Og der plejer at komme de der "*******", når hun taster
kodeordet.
Der er vejledning til hvordan man installerer password i brugervejledningen,
der fulgte med til pcen. Derfor undrede det mig meget, at det i følge
fabrikanten, som tilser hotline på produktet, og som derfor var dem vi
kontaktede først, ikke indgår i garantien.
Jeg havde fuld forståelse for det, hvis det var et program vi selv havde
købt, installeret og dummet os med.

Når pcen står alene i nogen tid, slukker den sig selv. - Det var efter sådan
en omgang, vi ikke kunne starte den op igen.

I snakker også om at BIOs skal nulstilles. Kan man selv gøre det? Og kan man
forebygge den slags problemer her fremover? Er det fuldstændigt åndsvagt at
bruge den slags koder?

Nette

Fra : Klaus Larsen

Dato : 08-04-05 12:56

Nette wrote:

> [...]
> men markøren bliver ved med at stå og blinke, selvom vi taster noget på

Evt sæt et eksternt keyboard til og forsøg at taste passwordet.

Vh

Klaus

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 13:14

"Klaus Larsen" skrev

> Evt sæt et eksternt keyboard til og forsøg at taste passwordet.

Det prøvede vi i aftes. Men tak for ideen.

Den er nu på vej til Viborg. Smider lige afslutningen ind, så I får den med,
senere.

Nette

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 14:04

Nette wrote:

> Vi vil forsøge at få kørelejlighed, men der er godt nok langt til Viborg,
> når man bor midt i Århus og ingen bil har.

Så ville jeg da godt tilbyde at kigge på den. Jeg bor
selv i Århus.

> Og hvad kan man så lære af det? Betalt lidt mere og handel hos lokale
> forretningen.

Jeps, det princip følger jeg så vidt muligt også.

> Selve låsen ligger på bundkortet og ikke på HDen.

I så fald kan man nok tage harddisken ud og tage
en backup af data inden man lader firmaet gøre
noget ved maskinen.

> [...]
> men markøren bliver ved med at stå og blinke, selvom vi taster noget på

Se udfra den forklaring mener jeg det lyder som en
hardware fejl. Hvis der plejer at komme stjener
når man taster, og der ikke gør det mere, så er
det næppe pga. et forkert password.

Husk at forklare dem det, når du beklager dig til
leverandøren.

> [...]
> fabrikanten, som tilser hotline på produktet, og som derfor var dem vi
> kontaktede først, ikke indgår i garantien.

Spørgsmålet er om du har forklaret situationen
tydligt nok til at de forstår den. Sådan nogle
forhandlere ved ikke nødvendigvis særlig meget om
computere og skal nogen gange have tingene skåret
ud i pap.

> Jeg havde fuld forståelse for det, hvis det var et program vi selv havde
> købt, installeret og dummet os med.

Selv i det tilfælde burde der være en måde at
komme tilbage til udgangspunktet. I værste fald
skulle en reinstallation klare problemet.

> Når pcen står alene i nogen tid, slukker den sig selv. - Det var efter sådan
> en omgang, vi ikke kunne starte den op igen.

Slukker sig selv? Kunne det tænkes, at den bare
er suspendet og der går noget galt med at vågne
fra suspend?

> I snakker også om at BIOs skal nulstilles. Kan man selv gøre det?

Afhænger af modellen. På stationære maskiner plejer
det at være nok at flytte en jumper på bundkortet.
På bærbare er det lidt mere tricky. Der var på et
tidspunkt en tråd hvor det endte med, at han selv
fandt en vejledning på nettet til, hvordan man
lavede en dongle, som kunne gøre det.

Kort sagt, så kommer det an på modellen, så prøv
at søge lidt på nettet.

> Og kan man
> forebygge den slags problemer her fremover?

Godt spørgsmål. Jeg tror efterhånden det er svært
at finde en maskine, som ikke kan bringes i en
tilstand, hvor den ikke mere kan bruges. Personligt
ville jeg bare vælge at stå fast på, at det er
omfattet af reklamationsretten.

Men i dit tilfælde lyder det mest som en hardware
fejl. Og hvordan undgår man dem? Mange steder
tilbydes en ekstra garanti på bærbare computere,
som dækker næsten alt.

Jeg har selv fået udskiftet skærmen på min Compaq
laptop under sådan en ordning. En af mine venner
har en Dell med en service ordning, som han har
rost i høje toner.

Og så skal man selvfølgelig altid huske at tage
backup af sine data.

> Er det fuldstændigt åndsvagt at
> bruge den slags koder?

Det kommer vel an på, hvad man vil beskytte sig imod.
Jeg vil stille spørgsmålstegn ved, hvor fornuftigt
det er af producenterne at sætte den slags koder på
deres udstyr.

Jeg fornemmer at de skaber flere problemer end de
løser. Og folk har måske alligevel for høje
forventinger til sikkerheden af sådan en kode. De
to problemer kunne man slippe af med ved at skrive
i vejledningen, hvordan koden omgås.

--
Kasper Dupont

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 22:12

"Kasper Dupont" skrev

> Så ville jeg da godt tilbyde at kigge på den. Jeg bor
> selv i Århus.

Det er meget pænt af dig. Men pcen er nu via firmaet sendt til Tyskland, da
de mener der må være en hardwarefejl.
Ellers mange tak.

> Se udfra den forklaring mener jeg det lyder som en
> hardware fejl. Hvis der plejer at komme stjener
> når man taster, og der ikke gør det mere, så er
> det næppe pga. et forkert password.

Ja, og det var også sådan jeg tænkte og også derfor jeg undrede mig over, at
fabrikken ikke ville tage den på garantien.
Hvordan det hele nu ender, om det firma der har solgt den til min søster gør
krav på garantien ved fabrikken,- det vil jeg lade være op til dem. Men de
har da i hvert fald en bedre service, end deres leveradør.

> [...]
> fandt en vejledning på nettet til, hvordan man
> lavede en dongle, som kunne gøre det.
>
> Kort sagt, så kommer det an på modellen, så prøv

Uha da, det lyder alt for besværligt til os. Godt det ikke endte sådan.

Mange tak til jer a l l e, specielt til dig, Kasper, både for råd til nu og
senere og for tilbud om at kigge på den.
Det er så surt at stå med sådan en, ikke og vide, hvordan man gør noget ved
det, men allerværst,- ikke at vide OM der kan gøres noget.

Nu får vi den tilbage om,- forhåbentligt tre ugers tid, og så kan den igen.

Nette

Fra : John

Dato : 08-04-05 12:49

"Nette" skrev i en meddelelse

> I går aftes, hvor hun tændte den op og ville angive password, kunne hun
> slet
> ikke få tasterne på pcen til at virke.

Kan måske være virus, fx denne:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/bat.wimpey.dr.html

> Er der nogen, der har erfaring med, at man evt. kan ordne det selv på en
> eller anden måde?

Gen-installation af windows vha restore-CD'en kunne være et forsøg værd.

Mvh John

Fra : Nette

Dato : 08-04-05 13:16

"John" skrev

> Kan måske være virus, fx denne:
> http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/bat.wimpey.dr.html

Der blev kørt virustjek i forgårs, Norton, men derfor kan det jo sagtens
være sådan noget. Vi har haft tankerne oppe og vende om det, men håber på
det er noget, der kan fikses.

> Gen-installation af windows vha restore-CD'en kunne være et forsøg værd.

Jamen,- den vil slet ikke åbne sig, så vi kan få en cd i.

Men tak for ideerne. Den er på vej til rep. nu,- lader jer lige vide, hvad
det hele ender med, hvis nu andre skulle komme i samme situation.

Nette

Fra : John

Dato : 08-04-05 14:01

"Nette" skrev i en meddelelse

> Jamen,- den vil slet ikke åbne sig, så vi kan få en cd i.

Tip: På CD-drevets front findes (ofte) et lille bitte hul, hvor man kan
tvangs-åbne drevet, fx med enden af en papir-clip.:)

> Men tak for ideerne. Den er på vej til rep. nu,- lader jer lige vide, hvad
> det hele ender med, hvis nu andre skulle komme i samme situation.

Velbekomme... husk evt også at opdatere Windows (og Office, hvis
installeret), det beskytter mod meget snavs. Microsoft udsender eventuelle
opdateringer den anden tirsdag i hver måned.

Der er en pæn bunke 'lapper' på vej kommende tirsdag:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21782

Din Windows er (vistnok) ikke opdateret og dermed sårbar for angreb fra
nettet. Klik Start>Windowsupdate, og følg vejledningen. (Siden indeholder
også link til Office-update).

Mvh John

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-04-05 15:46

John wrote:

> [...]
>
> Din Windows er (vistnok) ikke opdateret og dermed sårbar for angreb fra
> nettet. Klik Start>Windowsupdate, og følg vejledningen. (Siden indeholder

Min IBM laptop vil ikke lade mig få adgang til at boote på cd før jeg
har indtastet passwordet når den tænder..
Det vil undre mig hvis andre fabrikanter vil lade deres maskiner boote
på cd inden indtastning af password, for så er sikkerheden jo minimal..

--
Mvh Anders Christensen