komplet formatering harddisk..
Fra : Martin

Dato : 08-04-05 06:55

Hej,

Er der en som kan fortælle mig metoden til fuldstændig at slette alt data på
min harddisk? Dvs. uden mulighed for recovery af data. Jeg har hørt om
programmet KillDisk, men også om dets mangler. En som har nogle gode fif?

Mvh Martin Berentzen. Fjern venligst "FJERNMIG" i min emailadresse
ved tilbagesvar

Fra : Per

Dato : 08-04-05 08:15

"Martin" <berentzenFJERNMIG@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> min harddisk? Dvs. uden mulighed for recovery af data. Jeg har hørt om
> programmet KillDisk, men også om dets mangler. En som har nogle gode fif?

Hej Martin!

Hvis du vil være 100% sikker så skal du nok fysisk ødelægge HD. F.eks. hamre
tykke søm igennem flere steder.

Ellers skal du finde et program, der kan overskrive alle dine data minimum
10 gange og det skal overskrives med "random" data.

Jeg kender desværre ikke noget program til dette.

Jeg ved blot at i f.eks. Norge, der har de eksperter i at gendanne filer fra
HD. som kan bruges i f.eks kriminalsager. De kan finde data i HD. der har
været udsat for brand. Dette er dog ret dyrt.

Det er næsten umuligt at ødelægge data med software - du skal nok bruge
fysisk "vold" for at være helt sikker.

MVh. Per!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 08:57

Per wrote:

> "Martin" <berentzenFJERNMIG@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Martin!
>
> Hvis du vil være 100% sikker så skal du nok fysisk ødelægge HD. F.eks. hamre
> tykke søm igennem flere steder.

Det er vist forkert.

> Ellers skal du finde et program, der kan overskrive alle dine data minimum
> 10 gange og det skal overskrives med "random" data.

Tilfældige data er godt, men man kan også konstruere
fuldstændigt deterministiske mønstre, som er velegnet.
Den her artikel anbefaler 35 overskrivninger hvoraf
de otte foregår med tilfældige data.

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/secure_del.html

> Jeg kender desværre ikke noget program til dette.

Her er et par stykker:

http://dban.sourceforge.net/
http://staff.washington.edu/jdlarios/autoclave/

> Jeg ved blot at i f.eks. Norge, der har de eksperter i at gendanne filer fra
> HD. som kan bruges i f.eks kriminalsager. De kan finde data i HD. der har
> været udsat for brand. Dette er dog ret dyrt.

Ja eller en disk, der har overvintret på bunden af
havet. Til gengæld har de vist engang udtalt, at de
ikke er i stand til at genskabe data fra en disk,
der er blevet overskrevet bare en enkelt gang.

> Det er næsten umuligt at ødelægge data med software - du skal nok bruge
> fysisk "vold" for at være helt sikker.

Hvorfor i alverden bliver folk ved med at tro at
vold løser nogen problemer?

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 08-04-05 08:57

Per wrote:
> Hej Martin!
>
> Hvis du vil være 100% sikker så skal du nok fysisk ødelægge HD. F.eks. hamre
> tykke søm igennem flere steder.

Det giver kun destruktion der hvor sømmet rammer.

> Ellers skal du finde et program, der kan overskrive alle dine data minimum
> 10 gange og det skal overskrives med "random" data.

Mange programmer sletter ikke hele disken...ej tager hånd om fejl,
hvilket medfører stop af programmet.

> Jeg kender desværre ikke noget program til dette.

Søg i dk.edb.sikkerhed i google.dk den har været oppe at vende flere gange.

> Jeg ved blot at i f.eks. Norge, der har de eksperter i at gendanne filer fra
> HD. som kan bruges i f.eks kriminalsager. De kan finde data i HD. der har
> været udsat for brand. Dette er dog ret dyrt.

Brand har ikke den store indflydelse på sletning af data. Mediet er
typisk ikke smeltet, eller udsat for så stor varme at det de-magnitisere

> Det er næsten umuligt at ødelægge data med software - du skal nok bruge
> fysisk "vold" for at være helt sikker.

Da snakker om gamle diske. I dag er tætheden på diske så stor at de skal
bruge et elektron microskop for at forsøge at læse en rigtigt slettet
disk. Det er dyrt, og jeg har aldrig hørt om det er lykkes, kun at det
er en teori.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-05 15:03

Den Fri, 08 Apr 2005 09:56:45 +0200 skrev Christian E. Lysel:

> Det giver kun destruktion der hvor sømmet rammer.

Sømmene skal naturligvis bankes igennem mens pladerne kører rundt :-þ

(Hvordan man får dem til at køre rundt efter det første søm er banket
igennem er op til læseren selv at finde ud af).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 08-04-05 08:59

Martin wrote:

> [...]
> alt data på min harddisk? Dvs. uden mulighed for recovery af data.
> Jeg har hørt om programmet KillDisk, men også om dets mangler. En

Så vidt jeg er informeret, er DBAN et af de bedste og mest sikre
værktøjer til data-destruktion.
http://dban.sourceforge.net/

Det er oven i købet let at bruge og gratis. Havde jeg en disk der
virkelig skulle slettes, var det hvad jeg ville bruge.

Hvis jeg stadig ikke følte at DBAN var "sikkert nok", ville jeg vælge
først at køre disken over en meget stor magnet mange gange. Derefter
ville jeg adskille disken, granulere magnetskiverne og til sidst
destruere dem ved afbrænding.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 09:20

"Niels Callesøe" wrote:

> [...]
> først at køre disken over en meget stor magnet mange gange. Derefter
> ville jeg adskille disken, granulere magnetskiverne og til sidst

Husk at bruge DBAN før du begynder på at destruere disken.

--
Kasper Dupont

Fra : Niels Callesøe

Dato : 08-04-05 10:24

Kasper Dupont wrote:

> Husk at bruge DBAN før du begynder på at destruere disken.

Oh ja! Måske skulle man også finde på noget bedre end bare afbrænding.

En underholdende mulighed kunne være at leje en helikopter og smide
granulatet i en aktiv vulkan. Man kunne også overveje at udsmide det i
små mængder af gangen på en tur over Atlanterhavet i sejlbåd. Eller
smide det i en Ålborg-Portland cementblander (der er ved at gøre klar
til at lægge et fundament) mens chaufføren ikke kigger...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-05 11:14

"Niels Callesøe" wrote:

> [...]
> smide det i en Ålborg-Portland cementblander (der er ved at gøre klar
> til at lægge et fundament) mens chaufføren ikke kigger...

Eller i den dyre ende: bygge en rakket og sende disken til solen.

--
Kasper Dupont