Password på Outlook2003
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 06-04-05 20:25

Hej NG.

Jeg har forgæves postet nedenstående i
dk.edb.internet.software.mail+news uden at få svar. Måske der er et par
stykker i denne gruppe med en ide?

----
Kan man på en eller anden måde sætte et password på Outlook 2003? Den
skal
helst promte for adgangskode lige når man åbner programmet.

"Problemet" er, at som tingene er sat op nu, så skal man taste
adgangskode
ind når man vil hente ny post, men man kan stadig åbne Outlook og se
alle de
gamle mails der ligger uden en adgangskode. Og det er det jeg gerne vil
have
blokeret for.
----

Den ide jeg selv tumler med, er at installere et eller andet lille
freeware krypteringsprogram, og så kryptere outlook.exe - og så se om
den vil promte for et password når man vil eksekvere den. Jeg kender dog
ikke lige sådan et program.. men det må da findes? Eller er der smartere
måder?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-04-05 21:15

Peter (8464) wrote:
<klip>
> [...]
> den vil promte for et password når man vil eksekvere den. Jeg kender
> dog ikke lige sådan et program.. men det må da findes? Eller er der

Husk på at datafilerne hvor din mail nemt kan læses via en anden client ikke
er beskyttet med ovenstående.

Tror du skal overveje en generel sikkerheds politik, istedet for en
lappeløsning. XP kan beskytte en hel bruger konto via ntfs, måske det er
sådan noget du er ude efter ?

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 06:05

Sune Storgaard wrote:
> Husk på at datafilerne hvor din mail nemt kan læses via en anden
> client ikke er beskyttet med ovenstående.

Det kan de personer som adgangskoden skal beskytte imod i hvert fald
ikke finde ud af.

> Tror du skal overveje en generel sikkerheds politik, istedet for en
> lappeløsning. XP kan beskytte en hel bruger konto via ntfs, måske det
> er sådan noget du er ude efter ?

Sådan vil jeg også helst lave det, men det er ikke min computer det skal
laves på. Brugeren vil IKKE promtes for password når maskinen startes
op, den skal bare ind i Windows med det samme så hans børn selv kan
finde ud af at starte deres pixiline spil osv. Når han så åbner sin
outlook vil han gerne spørges om en kode...

Fra : Anders Lund

Dato : 07-04-05 06:18

Peter (8464) wrote:
> Sådan vil jeg også helst lave det, men det er ikke min computer det skal
> laves på. Brugeren vil IKKE promtes for password når maskinen startes
> op, den skal bare ind i Windows med det samme så hans børn selv kan

Fint, installer TweakUI og sæt den til at logge på børnenes bruger
automatisk.

> finde ud af at starte deres pixiline spil osv. Når han så åbner sin
> outlook vil han gerne spørges om en kode...

Her skifter han så bruger (behøver ikke at logge af med "hurtig
brugerskift") og logger på som sin egen bruger, som har password.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 09:18

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> Her skifter han så bruger (behøver ikke at logge af med "hurtig
> brugerskift") og logger på som sin egen bruger, som har password.

Hej Anders.

Tak for forslaget, men det går desværre ikke med brugerskift. Hvor simpelt
det end lyder mener brugeren at det er alt for besværligt

Fra : Calle.

Dato : 07-04-05 10:38

Peter (8464) wrote:
> [...]
>
> Tak for forslaget, men det går desværre ikke med brugerskift. Hvor
> simpelt det end lyder mener brugeren at det er alt for besværligt
Det er da bare at trykke på en knap, lætter kan det snart ikke blive
--
Calle.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 16:52

Calle. wrote:
> Det er da bare at trykke på en knap, lætter kan det snart ikke blive

Tjah.. jeg begynder at tro at man også bare skulle bruge de 5 timer på
at lære ham det (hvis min tålmodighed rækker så langt)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-04-05 21:24

On Wed, 6 Apr 2005 21:25:05 +0200, "Peter \(8464\)"
<usenet@vesterbro24.invalid> wrote:

> Kan man på en eller anden måde sætte et password på Outlook 2003? Den
> skal helst promte for adgangskode lige når man åbner programmet.

Det, du spørger om, kan man mig bekendt ikke.

Men hvis de forskellige brugere skal logge ind på maskinen med
forskellige brugernavne, så har man ikke det problem, du skitserer. Og
det er dårlig karma at lade forskellige personer bruge samme user id.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders Lund

Dato : 06-04-05 21:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det, du spørger om, kan man mig bekendt ikke.

Kan det ikke gøres med "profiler"? Og så sætte en adgangskode på sin
egen profil?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-04-05 22:39

On Wed, 06 Apr 2005 22:37:00 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> Kan det ikke gøres med "profiler"? Og så sætte en adgangskode på sin
> egen profil?

Det afhænger nok af, hvad du mener med "profil".

Man kan som sagt gøre det ved at lade forskellige brugere have
forskellige user ids til maskinen i stedet for at lade dem bruge det
samme.

Hvis du mener Outlooks profiler, så nej, det kan man som sagt mig
bekendt ikke. Man kan godt definere flere forskellige profiler (med
forskellige konti nedenuden), og få Outlook til at prompte for valg af
profil ved start, men Outlook kræver ikke et password for at aktivere
en given profil.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders Lund

Dato : 06-04-05 22:43

Asbjorn Hojmark wrote:
> Det afhænger nok af, hvad du mener med "profil".

En Outlook profil.

> Man kan som sagt gøre det ved at lade forskellige brugere have
> forskellige user ids til maskinen i stedet for at lade dem bruge det
> samme.

Enig, sådan ville jeg også selv fortrække det.

> [...]
> forskellige konti nedenuden), og få Outlook til at prompte for valg af
> profil ved start, men Outlook kræver ikke et password for at aktivere

Hvad så med "idenditeter", som Outlook Express bruger - her kan man i
hvert fald godt sætte passwords. Har de virkelig ikke taget det med over
i Outlook 2003?

Hmm, det skal prøves på arbejdet i morgen, når jeg har adgang til en
Outlook 2003.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-04-05 00:17

On Wed, 06 Apr 2005 23:43:21 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> Hvad så med "idenditeter", som Outlook Express bruger - her kan man i
> hvert fald godt sætte passwords. Har de virkelig ikke taget det med over
> i Outlook 2003?

Der er ikke "identiteter" i Outlook, og der er som sagt ikke passwords
på Outlook-profiler. Hvis der er, kan jeg i hvert fald ikke finde det,
og jeg bruger profiler dagligt.

.... Jeg synes nu heller ikke, det giver mening at lave i et corporate
produkt som Outlook.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-04-05 17:49

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>og jeg bruger profiler dagligt.
>
>... Jeg synes nu heller ikke, det giver mening at lave i et corporate

Outlook er faktisk både og. Det kan sættes i corporate mode og i
stand-alone / workgroup / internet (whatever, kan ikke huske navnet)
-mode, hvor den konfigures med smtp, pop3, imap osv ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-04-05 20:57

On Thu, 07 Apr 2005 18:49:28 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Outlook er faktisk både og. Det kan sættes i corporate mode og i
> stand-alone / workgroup / internet (whatever, kan ikke huske navnet)
> -mode, hvor den konfigures med smtp, pop3, imap osv ..

Jeg ved godt, Outlook understøtter SMTP, POP3, IMAP etc. En af mine
Outlook-profiler er netop sat sådan op til mine private mail-konti.

Outlook er dog stadig positioneret som det professionelle produkt.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 06:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det, du spørger om, kan man mig bekendt ikke.

Øv.. men så må jeg jo ud i mere eksotiske løsninger

> Men hvis de forskellige brugere skal logge ind på maskinen med
> forskellige brugernavne, så har man ikke det problem, du skitserer. Og
> det er dårlig karma at lade forskellige personer bruge samme user id.

Ja, men det er desværre ikke en mulighed, se mit svar til Sune for et
par min. siden.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-04-05 07:14

On Thu, 7 Apr 2005 07:06:20 +0200, "Peter \(8464\)"

> Ja, men det er desværre ikke en mulighed, se mit svar til Sune for et
> par min. siden.

Jo, det er en mulighed, men det kan tænkes, brugeren ikke finder den
attraktiv. Så må du jo bare sige til dem, at *fordi* de ikke vil bruge
logon, kan hvem som helst komme til deres mail.

-A

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 09:20

> Jo, det er en mulighed, men det kan tænkes, brugeren ikke finder den
> attraktiv. Så må du jo bare sige til dem, at *fordi* de ikke vil bruge
> logon, kan hvem som helst komme til deres mail.

Hej Asbjørn

Nu hænger det sådan sammen, at det ikke bare er en alm. intern bruger (for
så havde han sgu fået den besked), men en kunde. Og kunderne har jo "altid
ret", så det må sgu kunne lade sig gøre at få den til at promte for et
password når man vil køre outlook.exe.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-04-05 09:49

On Thu, 7 Apr 2005 10:20:21 +0200, "Peter \(8464\)"
> [...]

> jo "altid ret", så det må sgu kunne lade sig gøre at få den til at
> promte for et password når man vil køre outlook.exe.

Nej, kunderne har ikke altid ret. Faktisk har de meget ofte ikke ret,
og man får sin løn som konsulent, fordi man er klogere end dem og kan
hjælpe dem med at træffe nogle bedre valg.

Her træffer kunden et uhensigtsmæssigt valg (ingen login) og oplever
en af ulemperne ved at køre på den måde. Når ungerne lidt senere får
installeret et eller andet skrammel, der sletter hele kundens Outlook-
installation (igen, fordi de ikke gider bruge login), så vil de nok
også opleve det som en ulempe. Måske kommer de endda tilbage til dig
og spørger, hvorfor fanden, du ikke advarede dem om det problem.

Min søn, der altså kun lige er fyldt 6, kan godt finde ud af at klikke
på astronauten og skrive sit password for at logge ind med sin egen
bruger, der er ekstremt begrænset muligheder. Og når konen logger på,
klikker hun på blomsten og skriver sit password. Det er virkelig ikke
særlig svært.

-A

Fra : Calle.

Dato : 07-04-05 10:41

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> bruger, der er ekstremt begrænset muligheder. Og når konen logger på,
> klikker hun på blomsten og skriver sit password. Det er virkelig ikke

nej, og evt. kunne man undlade password ved børnenes logon
--
Calle.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 07-04-05 16:51

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]

> også opleve det som en ulempe. Måske kommer de endda tilbage til dig
> og spørger, hvorfor fanden, du ikke advarede dem om det problem.

Det var faktisk også den måde jeg lavede det til ham på til at starte
med. Der var en "privat" bruger til ungerne/konen osv, og så var der en
bruger ("ole") hvor hans arbejdsting var (vpn-dialer og outlook). Men
det blev jeg bedt om at lave om igen, for det var for besværligt med
forskellige brugere...

Enig...