Aktiv systemproces på 99%
Fra : Morten Snedker

Dato : 01-04-05 14:20

I taskmanager har jeg har en proces kørende, som hele tiden ligger på
et CPU-forbrug på 98-99 procent. Hvordan stopper jeg det, så jeg kan
frigive ressourcer?

Der står blot "Aktiv system proces", startet af SYSTEM...

mvh /Snedker
---

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 14:24

Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> frigive ressourcer?
>
> Der står blot "Aktiv system proces", startet af SYSTEM...

Ovenstående program er CPUen i Idle mode (jeg_foretager_mig_intet mode) og
er helt normalt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-04-05 15:08

Bjarke Andersen wrote:
> Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> crashed Echelon writing

> Ovenstående program er CPUen i Idle mode (jeg_foretager_mig_intet
> mode) og er helt normalt.

En effektiv måde at mindske de resourcer "aktiv system proces" bruger, er at
køre et benchmark program, så skulle den gerne falde .. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 01-04-05 15:42

Den 01 Apr 2005 13:24:01 GMT skrev Bjarke Andersen:
> Morten Snedker <morten.snedker@planprojekt.dk> crashed Echelon writing

> Ovenstående program er CPUen i Idle mode (jeg_foretager_mig_intet mode) og
> er helt normalt.

Problemet kommer så når hele systemet bliver enormt langsomt, og
begynder at hakke, så det er helt tydeligt at et eller andet tager
CPU-kraften. Et kig i taskmanageren viser så at det er "Aktiv system
proces" der tager alt CPU-kraften, og kun efterlader 0.1% til resten
af systemet.

Nogen gange tror jeg altså XP giver den £$²#¤#% aktiv systemproces
for høj prioritet. Og man kan sg* ikke engang nedprioritere den, så
der igen bliver ressourcer til de programmer der gerne vil have dem.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-04-05 15:48

Kent Friis wrote:
> Nogen gange tror jeg altså XP giver den £$²#¤#% aktiv systemproces
> for høj prioritet. Og man kan sg* ikke engang nedprioritere den, så
> der igen bliver ressourcer til de programmer der gerne vil have dem.

Must ... not ... bite.

:)

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-05 20:13

Den 01-04-05 16.42 skrev Kent Friis følgende:

> [...]
> CPU-kraften. Et kig i taskmanageren viser så at det er "Aktiv system
> proces" der tager alt CPU-kraften, og kun efterlader 0.1% til resten

Aktiv System Proces er noget nyt, som Microsoft har inkluderet i Service
Pack 2. Det står beskrevet i de licensbetingelser, du accepterede, da du
installerede servicepakken.

Microsoft har regnet på, hvor meget CPU-kraft der reelt ikke udnyttes på
de mange millioner computere, der bruger Windows. Man kom frem til, at
hvis man udnytter alle de ubrugte ressourcer, vil det svare til mange
tusinde supercomputere, der kan hjælpe forskerne med at løse en stor del
af verdens problemer.

Man har derfor lavet et program, der på samme måde som SETI@home kan
udnytte de ubrugte ressourcer. Men i stedet for at lede efter tegn på
liv andre steder i universet, lader Microsoft medicinske forskere lede
efter kure på ellers uhelbredelige sygdomme. Og i modsætning til
SETI@home, hvor man aktivt skal melde sig til, så arbejder Aktiv System
Proces på alle computere med Windows XP med Service Pack 2.

I øjeblikket bruges hovedparten af processorkraften vist til at finde en
kur mod en hjernesygdom som først blev beskrevet af den ungarske
professor N. Cevy Fane.

Men trods de gode hensigter fra Microsofts side har der indsneget sig en
uhensigtsmæssighed i programmet - omend Microsoft hævder, man med vilje
har designet det sådan. I stedet for at tjekke, hvor meget systemet
belastes i øjeblikket, og så bruge den overskydende kraft, beregner man
hvor meget systemet bruges gennemsnitligt over den seneste uge, og man
bruger så den overskydende kraft i henhold til gennemsnittet. Det
betyder, at hvis du bruger computeren mere end normalt, er der
simpelthen ikke nok processorkraft til dig.

Der findes kun én løsning på det problem, menlig at afinstallere Service
Pack 2. Under afinstallationen bliver du spurgt, om Aktiv System Proces
også skal afinstalleres, her skal du endelig huske at svare ja.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-04-05 13:19

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-04-05 13:40

Den 02-04-05 14.19 skrev Rudi Stegen følgende:
> [...]

Jeg var lige ved at blive nervøs for gruppens niveau. Genkendte du
navnet, gættede du, eller er du bare skrap?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-04-05 15:18

> Jeg var lige ved at blive nervøs for gruppens niveau.

Åh, mon ikke der er en pæn del, som fangede den.

> Genkendte du navnet, gættede du, eller er du bare skrap?

Lad os kalde det kvalificeret gæt. Navnet skilte sig ud (alle andre
navne var korrekte, navnet lød ikke særlig ungarsk... etc.) i en
gennemført joke, hvorfor det ikke lød sandsynligt, at det skulle være
tilfældigt valgt.

Altså ville jeg prøve de mest enkle tjek (og enkelt måtte det være, da
det ikke giver mening at lave en næsten ubrydelig kode i den
sammenhæng). Den første og allermest enkle kunne laves uden at tænke
(Ctrl+Shift+3 har jeg mappet den til), og den gav så pote.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : John

Dato : 01-04-05 15:59

"Morten Snedker" skrev i en meddelelse

>I taskmanager har jeg har en proces kørende, som hele tiden ligger på
> et CPU-forbrug på 98-99 procent. Hvordan stopper jeg det, så jeg kan
> frigive ressourcer?

Du har jo nok scannet for virus og spy. Prøv evt:

http://www.tweakxp.com/article139784.aspx

Mvh John

Fra : Morten Snedker

Dato : 01-04-05 17:57

On Fri, 1 Apr 2005 16:58:47 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Du har jo nok scannet for virus og spy. Prøv evt:
>
>http://www.tweakxp.com/article139784.aspx

Det er svært ikke at små-klukke - men tak for forslaget! =B-)

/Snedker

Fra : John

Dato : 01-04-05 22:41

"Morten Snedker" skrev i en meddelelse

> Det er svært ikke at små-klukke

Bliv ved at prøve... så lykkes det nok

Fra : Morten Snedker

Dato : 01-04-05 17:56

On Fri, 01 Apr 2005 15:19:59 +0200, Morten Snedker
<morten.snedker@planprojekt.dk> wrote:

> [...]
>frigive ressourcer?
>
>Der står blot "Aktiv system proces", startet af SYSTEM...

Jeg var lidt i syv sind: på den ene side findes der jo ikke "dumme
spørgsmål", og på den anden side er det jo den 1. april.

Selv synes jeg den var lidt for åbenlys. Men hey....på en tidligere
arbejdsplads kommer supporteren hovedrystende ud af helpdesken - han
havde lige fået skæld ud.

En ældre herre var vred over, at programmet meldte, at "du har
foretaget en ulovlig handling". Den slags uhæderlighed ville han så
sandelig ikke have klistret på sig....

mvh / Snedker

Fra : Anders Lund

Dato : 02-04-05 14:10

Morten Snedker wrote:

> [...]
>
> Selv synes jeg den var lidt for åbenlys. Men hey....på en tidligere
> arbejdsplads kommer supporteren hovedrystende ud af helpdesken - han

Ikke desto mindre er dette et spørgsmål som en gang imellem kommer op i
Windows gruppen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-04-05 11:33

Morten Snedker wrote:

> Jeg var lidt i syv sind: på den ene side findes der jo ikke "dumme
> spørgsmål", og på den anden side er det jo den 1. april.

Nu er navnet "Aktiv system proces" jo ret dårligt
valgt. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på noget i
det navn, som fortæller mig, at det er idle processen.

Så hvis ikke man har fået det at vide, så kan jeg da
godt forstå, at man spørger.

> En ældre herre var vred over, at programmet meldte, at "du har
> foretaget en ulovlig handling". Den slags uhæderlighed ville han så
> sandelig ikke have klistret på sig....

Jeg har hørt om "programmet har foretaget en ulovlig
handling", men "du har foretaget en ulovlig handling"
er da ny for mig.

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 03-04-05 14:54

Den Sun, 03 Apr 2005 12:33:23 +0200 skrev Kasper Dupont:

> Jeg har hørt om "programmet har foretaget en ulovlig
> handling", men "du har foretaget en ulovlig handling"
> er da ny for mig.

Får du ikke den hver gang du downloader en MP3? Ellers prøv at ringe
til APG og spørg.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Morten Snedker

Dato : 03-04-05 17:47

On Sun, 03 Apr 2005 12:33:23 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg har hørt om "programmet har foretaget en ulovlig
>handling", men "du har foretaget en ulovlig handling"
>er da ny for mig.

Det var nu heller ikke en Windows-generet besked, men en indbygget i
egen software. Den blev dog også korrigeret.

/Snedker