CPU på 100% i task manager
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 06:12

Hej,

Ved ikke om dette er rette nyhedsgruppe, men min CPU-brug kører på 100%
selv om jeg ikke bruger computeren til andet end at skrive denne her email.

Jeg kan se under Windows jobliste og processer, at en "SVCHOST.EXE" bruger
"99%".

Jeg oplever også dette ske, når jeg booter computeren, og ikke bruger den.

Kører Win xp sp2 med alle opdateringer.
Håber I kan hjælpe.

/W

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 31-03-05 17:01

"Wjevtjenovic" <ingen> skrev....

> Ved ikke om dette er rette nyhedsgruppe,

Jo du ved. Du fik oplyst den korrekte gruppe igår.

dk.edb.sikkerhed.virus

Og husk så at SØGE tilbage i gruppen efter et svar. Jeg lover dig det
er der....

Søg f.eks. på SVCHOST.EXE.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 18:06

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> dk.edb.sikkerhed.virus
>
> Og husk så at SØGE tilbage i gruppen efter et svar. Jeg lover dig det

Jeg har søgt i gruppen, men ingen svar.

HJÆÆÆLP. Ved ingen hvad der er galt ???+
Utroligt.............

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 18:25

"Wjevtjenovic" <ingen> crashed Echelon writing

> Jeg har søgt i gruppen, men ingen svar.
>
> HJÆÆÆLP. Ved ingen hvad der er galt ???+
> Utroligt.............

SVCHOST er et synonym for en tjeneste og kan dække over mange ting.

Tjek din Windows Taskmanager (Jobliste) og se hvilket PID processen har.

Sammenlign PIDet mod/med kommandoen tasklist /svc fejlsøg derefter.

Bemærk at én svchost process sagtens kan styre flere underprocesser fx. én
svchost proces dækker over Eventlog samt PnP servicen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 18:45

> Tjek din Windows Taskmanager (Jobliste) og se hvilket PID processen har.

Hvad er PID ?
Kan ikke se det navn

> Sammenlign PIDet mod/med kommandoen tasklist /svc fejlsøg derefter.

Jeg har forsøgt at skrive tasklist i prompt, men tasklist responderer
computeren ikke på. Er det ikke en XP Pro funktion ?
Jeg kører xp home sp2

> Bemærk at én svchost process sagtens kan styre flere underprocesser fx. én
> svchost proces dækker over Eventlog samt PnP servicen.

aha.... måske er der konflikt... ?
Forstår ikke eventlog og PnP service. Noget jeg skal checke og hvordan ?

Har søgt på nettet, og nogle skriver noget om, at der kan være virus i
svchost.exe.
Men jeg har været meget påpasselig med virus og spyware, og kører opdaterede
programmer, men måske kan de ikke finde evt virus i filen?

/W

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 19:04

> Hvad er PID ?

Proces Indentifier, unikt nr. for hver proces der startes.

> Kan ikke se det navn

Vis->Kolonner->PID

> Jeg har forsøgt at skrive tasklist i prompt, men tasklist responderer
> computeren ikke på. Er det ikke en XP Pro funktion ?
> Jeg kører xp home sp2

Hvad jeg kan læse mig til, skulle den gerne være i XP Home osse under
system32 mappen. Ellers download den her:
http://www.computerhope.com/download/winxp/tasklist.exe

> aha.... måske er der konflikt... ?
> Forstår ikke eventlog og PnP service. Noget jeg skal checke og hvordan
> ?

Læs det én gang til, det var et eksempel.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 20:40

Hej,

Lige nu kører computeren pludselig fint.
Men jeg har noteret mig, at jeg skal melde PID tilbage til Jer, og at jeg
skal køre Tasklist fra prompt, som jeg har downloaded, da jeg ikke havde den
i xp home.

Jeg vender tilbage, når CPU er på 100%

Håber I vil følge tråden over weekenden.

/W

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-04-05 11:30

Wjevtjenovic wrote:
> [...]
> skal køre Tasklist fra prompt, som jeg har downloaded, da jeg ikke havde den

Du skal ikke melde PID tilbage til os. Vi kan ikke bruge det til noget,
da det er et tilfaeldigt valgt tal, der identificerer et program paa din
computer.

Laes indlaeggene igen, langsomt, og du burde forstaa, hvad du skal bruge
det til.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 19:10

On Fri, 1 Apr 2005 19:44:58 +0200 skrev "Wjevtjenovic" <ingen> .

>Hvad er PID ?
>Kan ikke se det navn

Start windows taskmanager. Vælg processer, og klik så på 'Vis', der vælger du
'vælg kolonner'. Flueben i PID. Find den svchost der bruger CPU (dens nummer)

>Jeg har forsøgt at skrive tasklist i prompt, men tasklist responderer
>computeren ikke på. Er det ikke en XP Pro funktion ?
>Jeg kører xp home sp2

Gå i 'Start' vælg 'kør' og skriv cmd. I vinduet indtaster du 'tasklist /svc' og
kan nu se hvilke ting der kører under den aktuelle svchost. Når du har fundet ud
af hvad der kører, kan du vise os det her, og måske få hjælp. Måske du selv kan
se hvad dit problem er....

Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-05 20:19

Den 01-04-05 19.44 skrev Wjevtjenovic følgende:

> Jeg har forsøgt at skrive tasklist i prompt, men tasklist responderer
> computeren ikke på. Er det ikke en XP Pro funktion ?
> Jeg kører xp home sp2

Tasklist hedder i den danske Windows for Jobliste. Du starter den ved at
trykke på tasterne Ctrl + Alt + Del eller ved at højreklikke et tomt
sted på proceslinjen og vælge Jobliste. Herefter kan du følge de andres råd.

Du kan for øvrigt læse mere om Joblisten her:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 20:32

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> at trykke på tasterne Ctrl + Alt + Del eller ved at højreklikke et
> tomt sted på proceslinjen og vælge Jobliste. Herefter kan du følge de

Nej, tasklist er en kommando der køres fra en prompt.

Task Manager er det som hedder Jobliste på dansk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-05 21:01

Den 01-04-05 21.32 skrev Bjarke Andersen følgende:

> Nej, tasklist er en kommando der køres fra en prompt.
>
> Task Manager er det som hedder Jobliste på dansk.

Nå, skal man nu også til at læse indlæggene, før man svarer. Altså!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 16:52

Nu er den gal med 99% cpu, jeg har noteret PID nummer til 1092 i jobliste,
og jeg har kørt en Tasklist /SVC, hvor jeg kan se, at 1092 er :

"AudioSrv, Browser, CryptSvc, Dhcp, ERSvc, EventSystem,
FastUserSwitshingCompatibility, helpsvc, Irmon, lanmanserver,
lanmanworkstation, Netman, Nla, RasMan, Schedule, seclogon, SENS,
SharedAccess, ShellHWDetection, srservice, TapiSrv, Themes, TrkWks, W32Time,
winmgmt, wscsvc, wuausserv, WZCSVC"

I skrev tidligere, at jeg måske selv kunne se ud fra ovenstående, hvad der
er galt. Men jeg fatter ikke en brik af hvad der er galt.
Kan i hjælpe mig ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 18:14

On Sun, 3 Apr 2005 17:52:13 +0200 skrev "Wjevtjenovic" <ingen> .

> [...]
>
>I skrev tidligere, at jeg måske selv kunne se ud fra ovenstående, hvad der
>er galt. Men jeg fatter ikke en brik af hvad der er galt.

Ikke lige direkte, men kan måske bringe dig i den rigtige retning. Den
tilsvarende ser sådan ud på min PC:

svchost.exe 1148 AudioSrv, Browser, CryptSvc, Dhcp, ERSvc,
EventSystem, FastUserSwitchingCompatibility,
helpsvc, lanmanserver, lanmanworkstation,
Netman, Nla, RasMan, Schedule, seclogon,
SENS, SharedAccess, ShellHWDetection,
srservice, TapiSrv, Themes, TrkWks, W32Time,
winmgmt, wscsvc, wuauserv, WZCSVC

Som du kan se, er de identiske, på nær Irmon (InfraRød monitor). Kunne det
tænkes det er der hunden ligger begravet ?

Tænker på om du har en mobiltelefon eller lignende med IR-link liggende der
prøver at 'snakke' med din PC ?

Ellers kan jeg ikke se præcist hvad der skulle være galt. Som du selv kan se er
det en lang række services der er listet, og det kan i princippet være en
hvilken som helst der er årsagen. Prøv at fjerne/tilføje USB udstyr og se om det
ændrer noget. Det er mine 'skud' til dig.

VH Martin

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-04-05 18:36

> [...]
>
> I skrev tidligere, at jeg måske selv kunne se ud fra ovenstående, hvad
> der er galt. Men jeg fatter ikke en brik af hvad der er galt.

Hvis det det høje load foregår i konstant strøm, dvs. 99% load i længere
tid af gangen, kan du jo starte med at stoppe servicerne én efter én og se
hvornår load falder.

Nogle af ovenstående kan skyldes dårlig/forkert driver der er installeret,
andet kan skyldes en konflikt i opsætningen af en service.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 19:45

Hej,

Jeg har afinstalleret en opdateret driver til mit lydkort (Audiotrak
Optoplay), og jeg har på fornemmelsen, at det er problemet, da jeg kom til
at tænke på, at problemet opstod, da jeg installerede ny driver.
Ok, faktisk var det ikke en ny driver , men en software, der gjorde, at mit
setup program til eksternt usb lydkort blev loaded ved opstart og lagt i
systemikon på proceslinien.
Så jeg har det mistænkt som problemet.
Nu er det automatiske startup afinstalleret, og jeg prøver igen. Håber det
hjælper. Ellers vender jeg tilbage.
Mange tak for hjælpen.

/W