Skuffe til G4/867 m.v.
Fra : Per Rønne

Dato : 12-05-05 13:37

Da Apple i sin tid lavede din G4/867, og i øvrigt også en del andre
maskiner, var den forsynet med en dvd-brænder foran, og nedenunder en
skuffe/rame beregnet til et intern zip-drev. Denne skuffe passer i
størrelse sådan nogenlunde til en intern harddisk, /men hullerne passer
ikke/.

Kan man få skuffer/rammer til at sætte ind i stedet, som gør det muligt
at sætte en 3,5" harddisk eller eksempelvis en 5,25" dvd-ram ind på
pladsen, eller er den ganske værdiløs?

Man skulle jo i øvrigt tro at Apple på pågældende tidspunkt var gift med
Iomega.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 13-05-05 01:44

Hej Per

Per Rønne wrote:
> [...]
> skuffe/rame beregnet til et intern zip-drev. Denne skuffe passer i
> størrelse sådan nogenlunde til en intern harddisk, /men hullerne passer

Det er korrekt...

> Kan man få skuffer/rammer til at sætte ind i stedet, som gør det muligt
> at sætte en 3,5" harddisk eller eksempelvis en 5,25" dvd-ram ind på
> pladsen, eller er den ganske værdiløs?

Hvis du mener en monteringsramme/-skuffe, der både har de rigtige
placeringer til hhv. CD/DVD-brænder + HD, så er svaret nej.

Jeg vil så absolut heller ikke anbefale, at man monterer andet end et
zip drev i den pågældende placering. Andre enheder som fx. en HD eller
et jaz drev vil afgive alt for megen varme, så det på kort sigt vil
ødelægge både det monterede drev + CD/DVD drevet, hvis ikke der monteres
en ret kraftig køler/blæder direkte ved rammens bagkant.

Derimod er der god plads nede i bunden af maskinen til montering af 2
ekstra HD, der er også div. huller til montering af HD skinner, så du
skal bare have fat i en std. monteringsskinne til en 867'er. - Jeg har 4
HD i min G4/1,5ghz - 2 foroven på de normale skinner samt to nederst i
kabinettet - i alt 640gb (2x120gb + 2x200gb mont. i RAID).

> Man skulle jo i øvrigt tro at Apple på pågældende tidspunkt var gift med
> Iomega.

Hvorfor det? - Iomega er stort set de eneste, der har produceret zip
drev til intern montering. Der er faktisk også en hel del PC
mærkevare-maskiner, der havde monteret zip drev - og nogle ganske få
endda også jaz drev, - hvilket jeg i øvrigt godt kunne have tænkt mig at
have på mine maskiner. Men der er svjv. aldrig lavet forplader til Mac
til brug med IDE/ATAPI eller SCSI ver. af jaz drev til indbygning.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 03:40

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> ødelægge både det monterede drev + CD/DVD drevet, hvis ikke der monteres
> en ret kraftig køler/blæder direkte ved rammens bagkant.

Det kan så forbløffe en at der på en Windows-pc er plads til at montere
et cd/dvd drev ekstra, på samme placering.

> [...]
> HD i min G4/1,5ghz - 2 foroven på de normale skinner samt to nederst i
> kabinettet - i alt 640gb (2x120gb + 2x200gb mont. i RAID).

Hvor får man dem? Og til hvilken pris?

> [...]
> have på mine maskiner. Men der er svjv. aldrig lavet forplader til Mac
> til brug med IDE/ATAPI eller SCSI ver. af jaz drev til indbygning.

Zip og jazz-drev er aldrig blevet standard, og da iomega opgav bagud
kompabiliteten i drevene, kan man lige så godt undvære dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 13-05-05 14:35

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Det kan så forbløffe en at der på en Windows-pc er plads til at montere
> et cd/dvd drev ekstra, på samme placering.

Enig, men hvis du nogle gange har fulgt med i div. PC grupper, så ser
man ofte, at de brokker sig over afbrændte drev, - eller hvordan de skal
få plads til at montere en blæser lige bag drevene...

> Hvor får man dem? Og til hvilken pris?

Hm, - OfficeLine, MacXpress - andre Mac forhandlere. Det er desværre
ikke 'standard' skinner/skuffer som på mange PC'ere. - Sidst jeg købte
en skinne gav jeg 125kr. for den, så det ligger nok i det leje...

> Zip og jazz-drev er aldrig blevet standard, og da iomega opgav bagud
> kompabiliteten i drevene, kan man lige så godt undvære dem.

Det er nu kun i Danmark, zip og jaz ikke fik den udbredelse som
forventet. Og mht. kompatibilitet, så kan en zip-750 læse og skrive til
zip-250 og zip-750 diske, og læse zip-100 diskeæ. Jaz 2gb drev kan da
både læse og skrive til både 1gb og 2gb diskene.

Og alle er da 100% OS X kompatible - og det endda uden drivere fra
Iomega... Selvom jeg vil anbefale at installere Iomegaware X, da
drevenes accestid bliver væsentlig hurtigere end direkte fra OS X.

Jeg bruger stadig både jaz og zip på både OS X og oS 9.x, - ingen
problem i det...

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 14:57

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg bruger stadig både jaz og zip på både OS X og oS 9.x, - ingen
> problem i det...

I forhold til dvd-ram eller dvd-rw er de dog noget små i det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-05-05 18:30

Erik Richard - NOSPAM@NOSPAM.dk on 13/05/05 15:34 wrote:

> Enig, men hvis du nogle gange har fulgt med i div. PC grupper, så ser
> man ofte, at de brokker sig over afbrændte drev, - eller hvordan de skal
> få plads til at montere en blæser lige bag drevene...

Sikke noget sludder. Det kan sagtens lade sig gøre at placere 2 drev oven på
hinanden uden de brænder af.

--
/peter

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 14:21

> [...]

> ikke 'standard' skinner/skuffer som på mange PC'ere. - Sidst jeg købte
> en skinne gav jeg 125kr. for den, så det ligger nok i det leje...

Jeg har lige talt med Apple - de er totalt udsolgt. Så den eneste
mulighed var at få fat i et par fra en »skrællet« maskine, men så gamle
er de vist ikke endnu;-(.
--
Per Erik Rønne