Debian på Beige G3 Mac All-in-one
Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-05-05 10:23

Hej

Jeg har anskaffet mig sådan en (300Mzh) G3er og vil gerne have den til
at køre en form for unix. Jeg startede med Debian. Jeg har god
erfaring fra Intel-verdenen med at installere Linux og lidt erfaring
med en gammel Sparc Classi som kører OpenBSD...

Men Macen er lidt genstridig. Jeg ved den er svær at få til at
"single" boote i noget som ikke er MacOS. Jeg har ikke licens og vil
ikke have MacOS ved siden af og kan derfor ikke dual-boote og bruge
BooX og afarter.

Det burde kunne lade sig gøre med Quik som følger med Debian
3.0r5. Jeg har dog lidt problemer med OpenFirmware - og det er der
vist også andre der har

Jeg har lave 2 partitioner (mac-fdisk laver en Apple-partition selv så
der er 3 i alt). "/" er mountet på sda2 og "/home" er mountet på sda3.

Jeg har fulgt http://mfdh.ca/apple/debian_on_oldworld_mac.html
(dvs. bla. setenv load-base 600000 og setenv real-base F00000) men det
lader ikke til at virke. Jeg får fejlen: "CLAIM failed" i
OpenFirmware.

Det skulle betyde at jeg har sat load-base forkert... Men det synes
jeg nu ikke

Kan I give mig nogle råd? Jeg synes jeg har læst det meste på Google
omkring dette...

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-05-05 11:34

On Thu, 12 May 2005 11:23:15 +0200, jesper wrote:

> Kan I give mig nogle råd? Jeg synes jeg har læst det meste på Google
> omkring dette...
Du kunne også forsøge med distributionen Yellow Dog Linux. Den er lavet
af Mac entusiater I USA.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-05-05 13:49

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:
> Du kunne også forsøge med distributionen Yellow Dog Linux. Den er lavet
> af Mac entusiater I USA.

Det vil bare ikke afhjælpe dette problem. Der skal jeg også bruge Quik
for at lave single-boot...

Desværre er en Beige G3 "Old World" hardware, og langt de fleste
distributioner henvender sig til "New World"... Jeg er næsten sikker på
at YellowDog IKKE understøtter en Beige G3

http://penguinppc.org/about/distributions.php

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-05-05 13:57

On Thu, 12 May 2005 14:49:07 +0200, jesper wrote:

> [...]
> distributioner henvender sig til "New World"... Jeg er næsten sikker på
> at YellowDog IKKE understøtter en Beige G3
Mon ikke denne artikel kan være til nytte:
http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=1488
Det er godt nok YDL 3.0, men det er formentligt ikke anderledes under
YDL 4.0

Og
http://www.macupdate.com/info.php/id/7259
http://www.grokdoc.net/index.php/Yellow_Dog_Linux-Installation
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-05-05 14:31

Hej Michael

> [...]
> http://www.elitebastards.com/page.php?pageid=1488
> Det er godt nok YDL 3.0, men det er formentligt ikke anderledes under

Jo - det ser sørme ud som om YDL alligevel understøtter Old World

Men de bruger BootX og kræver at der er en OS9 installeret. Det har
jeg ikke, og jeg vil helst undvære det.

De skriver godt nok at Old World kun kan bootes med BootX - der er dog
flere succeshistorier på nettet som viser noget andet. Min er så ikke
en af dem (endnu) :-/

Men tak for linkene!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-05-05 22:22

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

<snip>

> Jo - det ser sørme ud som om YDL alligevel understøtter Old World
>
> Men de bruger BootX og kræver at der er en OS9 installeret. Det har
> jeg ikke, og jeg vil helst undvære det.

Nu på lørdag er der MacBruger træf på Kulturcenter Gammelgaard i Herlev,
lige uden for København. Gæster er velkomne.

Du kommer ikke uden om at skulle bruge Mac OS 9.x til Linux på en Old
World maskine. Det kan gøres på forskellige måder, med eller uden BootX.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 20-05-05 09:06

Hej Axel!

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Du kommer ikke uden om at skulle bruge Mac OS 9.x til Linux på en Old
> World maskine. Det kan gøres på forskellige måder, med eller uden BootX.

Jo - det gør jeg, for det lykkedes mig at boote i Debian direkte i går
eftermiddag. Der er ingen Apple software på disken...

Det der viste sig at være det springende punkt var at OpenFirmware
skulle opdateres. Den "CLAIM failed" jeg fik, og det at "0 bootr" ikke
var en kendt kommando, viste sig at relatere sig til et manglende
patch . Hvem kunne vide det når det stadig er samme OpenFirmware
version... Og så spillede det hele lige pludselig

http://netbsd.org/Ports/macppc/SystemDisk-tutorial/

PS. Jeg har ikke fået den til at auto-boote. Jeg skal omkring
OpenFirmware for at få den til at boote. Hmmm... Det skriver de også
her at det kan være umuligt: "You may not be able to auto-boot your
system"

http://netbsd.org/Ports/macppc/models.html#g3v2

Nå - men jeg har ikke givet op endnu. Da den bootede og viste at den
havde over 220 MB RAM blev jeg glad Fornyet energi...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-05-05 22:13

> [...]

> OpenFirmware for at få den til at boote. Hmmm... Det skriver de også
> her at det kan være umuligt: "You may not be able to auto-boot your

Det er nogle meget interessante link! Jeg har ikke kigget på NetBSD før,
eller haft adgang til den Open Firmware, der åbenbart ligger på min G3
rev 1. Jeg regnede slet ikke med der var OF på den. Det skulle ellers
være definitionen på hvike maskiner der er Old World.

Der er meget på de sider jeg kan bruge.

Jeg har kørt med en Mandrake 9.1 (Linux 2.4) på en ekstern HDD
tilsluttet scsi porten på maskinen - i en dual boot configeration. Den
brugte Yaboot, til at "snyde" system rom til at boote Linux. Det skulle
så være muligt på den måde helt at undvære Mac OS på maskinen.

Selv om metoden iflg oplysningerne kun kunne bruges på New World
maskiner, så virkede det alligevel på min G3 rev 1. - der som sagt er en
Old World maskine. Noget af forklaringen har jeg måske fundet på siderne
om NetBSD.

> Nå - men jeg har ikke givet op endnu. Da den bootede og viste at den
> havde over 220 MB RAM blev jeg glad Fornyet energi...

Ja, man bliver hele tiden overrasket!

Det er ikke fordi jeg vil tage glæden fra dig, men 220MB RAM er ikke
meget. Jeg har haft en Linux PPC 2000 Q4 (Linux 2.2) distro på en 7200,
med først 64MB og så 128MB RAM. Det var lige i underkanten, syntes jeg.
Men måske er Debian mindre krævende.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 23-05-05 08:37

Hej Axel

> [...]
> rev 1. Jeg regnede slet ikke med der var OF på den. Det skulle ellers
> være definitionen på hvike maskiner der er Old World.

OF på OldWorld er vist bare RIGTIG buggy...

> Der er meget på de sider jeg kan bruge.

Det var da godt!

> [...]
> brugte Yaboot, til at "snyde" system rom til at boote Linux. Det skulle
> så være muligt på den måde helt at undvære Mac OS på maskinen.

OK - måske jeg skulle kigge på det også...

> [...]
> maskiner, så virkede det alligevel på min G3 rev 1. - der som sagt er en
> Old World maskine. Noget af forklaringen har jeg måske fundet på siderne

Jeg er ikke kommet videre med at få min til at autoboote... Det var jo
relativt godt vejr i weekenden...

> [...]
> meget. Jeg har haft en Linux PPC 2000 Q4 (Linux 2.2) distro på en 7200,
> med først 64MB og så 128MB RAM. Det var lige i underkanten, syntes jeg.

Det er et enormt skridt fremad for det jeg har nu som web-server. Det
er en Sparc Classic 50MHz med 24 MB RAM Det bliver et lyn!