Tiger: Problemer med OpenSSH-tunnelling af~
Fra : Hans Hüttel

Dato : 10-05-05 21:32

Jeg har fået mig et underligt problem.

Jeg fik Tiger her i formiddags og installerede den fluks på min
Powerbook. Jeg har også installeret de nye udgaver af øvrige programmer
på Tiger-dvd'en, herunder X11, som jeg er en flittig bruger af.

Når jeg skal logge ind på Aalborg Universitets Solaris-net, laver jeg
normalt en tunnel til X11 ved at køre OpenSSH fra en xterm:

ssh -X hans@solarisserver.navn

Når jeg er vel logget ind, kan jeg så køre X11-applikationer fra en
Solaris-shell. Under Panther var dette helt ligetil.

Men nu er det pludselig umuligt. Emacs fra Solaris-serveren starter, men
går ned så snart jeg skriver det første tegn. Andre applikationer kan
ikke engang få et display. Fejlmeddelelserne varierer fra tilfælde til
tilfælde.

Har andre fået samme problem efter at have fået Tiger?

Hans

P.S. Widgets rummer et nyt potentielt sikkerhedsproblem, så vidt jeg kan
se. Men det hører til i en anden post.

Fra : Hans Hüttel

Dato : 10-05-05 22:03

I artikel <hanshuttel-6EBDB8.22315010052005@nntp06.dk.telia.net>,
skrev Hans Hüttel <hanshuttel@mac.com>:

> [...]
>
> Når jeg er vel logget ind, kan jeg så køre X11-applikationer fra en
> Solaris-shell. Under Panther var dette helt ligetil.

[ Det er sikkert ikke god tone at følge op på egne indlæg; jeg håber at
jeg vil blive tilgivet en dag. ]

Jeg løste problemet selv, da det gik op for mig at det var OpenSSH, ikke
X11-serveren, der var skurken. Ved at bruge ssh -Y i stedet for ssh -X
forsvinder problemet.

Hans (der nu er lettet)

Fra : Christian Bech

Dato : 11-05-05 08:44

In article <hanshuttel-25554F.23030410052005@nntp04.dk.telia.net>,
Hans Hüttel <hanshuttel@mac.com> wrote:

> [ Det er sikkert ikke god tone at følge op på egne indlæg; jeg håber at
> jeg vil blive tilgivet en dag. ]

Det er det bestemt. Specielt når man kommer med løsningen.

Desuden er netikette ikke ligefrem et stort tema her i gruppen. Og
alligevel går det meget godt.

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-05-05 22:06

In dk.edb.mac, Hans H?ttel <hanshuttel@mac.com> wrote:

> N?r jeg skal logge ind p? Aalborg Universitets Solaris-net, laver jeg
> normalt en tunnel til X11 ved at k?re OpenSSH fra en xterm:

> ssh -X hans@solarisserver.navn

> N?r jeg er vel logget ind, kan jeg s? k?re X11-applikationer fra en
> Solaris-shell. Under Panther var dette helt ligetil.

> Men nu er det pludselig umuligt. Emacs fra Solaris-serveren starter, men
> g?r ned s? snart jeg skriver det f?rste tegn. Andre applikationer kan
> ikke engang f? et display. Fejlmeddelelserne varierer fra tilf?lde til
> tilf?lde.

ssh -X fungerer fint for mig til en Red Hat Enterprise Server (sidder
pt. og surfer med Mozilla fra den æske), så jeg kan ikke genskabe
problemet med RødHætte. Kan det være en Solaris-ting?

Kan det tænkes du evt. har lavet rettelser i /etc/ssh_config, som blev
overskrevet ved installationen?

Ellers kunne det måske være nogle ting du har ændret i
/etc/X11/xinit/xinitrc som er blevet overskrevet ved installationen?

Bare rent gætværk, det virker som sagt her med en plain vanilla
'upgrade' fra 10.3.9, på både PB og PM G4.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

   "When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."