Hvorfor nu pludselig PNG og ikke PDF?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-05 15:22

Hej,

Hvorfor mon Apple er gået væk fra PDF-formatet til screenshots
i Tiger og gået over til PNG i stedet? Det undrer mig egentlig
lidt nu når de på et tidspunkt var så stolte af, at Quartz er
baseret på PDF.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-05-05 16:49

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> i Tiger og gået over til PNG i stedet? Det undrer mig egentlig
> lidt nu når de på et tidspunkt var så stolte af, at Quartz er

PNG er alt andet lige lidt nemmere at arbejde videre med end PDF. Jeg
mindes svagt at det vist nok har været PNG tidligere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-05-05 17:28

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> PNG er alt andet lige lidt nemmere at arbejde videre med end
> PDF.

Tjo, det er der måske noget om.

> Jeg mindes svagt at det vist nok har været PNG tidligere.

Nå ok. Det er altså blot et tilbageskridt. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen Larsen

Dato : 09-05-05 17:46

In article <d5oa3h.2mc.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nå ok. Det er altså blot et tilbageskridt. :)

PNG har aldrig tidligere været brugt. JPG måske.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-05 10:15

In article <steen.remove-7B4FAA.18461809052005@news.tele.dk>,
Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> PNG har aldrig tidligere været brugt. JPG måske.

Jeg har også en svag erindring om, at vi syntes, det var enormt
irriterende, når Windowsbrugere brugte PNG f.eks. på hjemmesider, fordi
vi ikke kunne åbne dem på vores Mac. Mig bekendt har PNG altså heller
ikke været brugt på Mac før.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-05 18:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> PNG er alt andet lige lidt nemmere at arbejde videre med end PDF. Jeg
> mindes svagt at det vist nok har været PNG tidligere.

Jeg har altså aldrig hørt om png.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-05-05 20:36

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg har altså aldrig hørt om png.

Så er det godt Google har.

Wikipedia (iøvrigt et godt supplement til dine øvrige ordbøger) har en
god forklaring på http://en.wikipedia.org/wiki/PNG
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-05-05 19:14

In dk.edb.mac, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> PNG er alt andet lige lidt nemmere at arbejde videre med end PDF. Jeg
> mindes svagt at det vist nok har været PNG tidligere.

Jeg synes også at kunne huske at det var PNG tidligere, men mon ikke det
bare vare TinkerTool der muliggjorde PNG i stedet for PDF?

Tror det oprindeligt har været PDF fra 10.0 til 10.3.9.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

Sorry, no quote today.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 09-05-05 19:46

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Tror det oprindeligt har været PDF fra 10.0 til 10.3.9.

I 10.0 og 10.1 var det TIFF.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-05-05 20:10

In dk.edb.mac, Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*myrealbox.com> wrote:

> I 10.0 og 10.1 var det TIFF.

Ok, jeg forsvarer min uvidenhed med, at jeg kun har været med siden
10.1.5 (:

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

   "The ships hung in the sky
   in much the same way that bricks don't."

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-05-05 20:37

tvegaard@*ud*myrealbox.com (Thomas Tvegaard) writes:

> I 10.0 og 10.1 var det TIFF.

Det lyder rimeligt. PNG har en betydeligt bedre tabsfri
komprimeringsalgoritme end TIFF, så det er alt andet lige en fordel.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-05-05 18:41

> [...]
> i Tiger og gået over til PNG i stedet? Det undrer mig egentlig
> lidt nu når de på et tidspunkt var så stolte af, at Quartz er

synes det er en god idé ... det var lidt klumpet at den gemte i PDF

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jesper

Dato : 10-05-05 15:49

> [...]
> i Tiger og gået over til PNG i stedet? Det undrer mig egentlig
> lidt nu når de på et tidspunkt var så stolte af, at Quartz er

Af den simple årsag at der er mange grafikprogrammer der ikke kan forstå
PDF, derimod forstår de alle PNG.