Den Store Danske Encyklopædi og 10.4
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 11:08

Efter jeg har opdateret til Mac OS X 10.4 kan jeg slet ikke åbne Den
Store Danske Encyklopædi. Ikonet i Dock hopper en enkelt gang, og så
sker der ikke mere. Er det et kendt problem? I så fald er det jo lidt
surt, da jeg lige har købt den.
Det logiske ville selvfølgelig være at installere den igen, men
min cd ligger ovre i Esbjerg, så jeg kan ikke gøre det før næste
weekend. Jeg tænkte også på, om min registrering var gået tabt, da jeg
opgraderede til 10.4. Derfor burde programmet dog åbne og så bede om en
registreringskode. Det gør det bare ikke. Det er helt dødt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 01-05-05 11:43

Hej Henrik

Jeg har installeret Den Store Danske Encyklopædi på 10.4 og her virker
det fint. Jeg skal sige at jeg ikke havde det liggende under
opgraderingen. Så måske du skal en tur til Esbjerg, eller få din cd
sendt til København.

Hilsen

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 12:44

In article <1gvvv88.16cfm8aqeyyoN%piekut@xxxmail.dk>,
piekut@xxxmail.dk (Thomas Bach Piekut) wrote:

> [...]
> det fint. Jeg skal sige at jeg ikke havde det liggende under
> opgraderingen. Så måske du skal en tur til Esbjerg, eller få din cd

Det glæder mig da, at der ikke er et generelt problem. Så vil jeg bare
installere den igen, når jeg kommer til Esbjerg. Det er bare mærkeligt,
at jeg ikke kan finde ud af, hvad der mangler. Jeg lavede jo en "Archive
and install", så jeg har den gamle mappe med System liggende. Det må jo
være noget i den, der mangler for at få Encyklopædien til at køre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-05 17:21

> Efter jeg har opdateret til Mac OS X 10.4 kan jeg slet ikke åbne Den
> Store Danske Encyklopædi.

Jeg var slet ikke klar over at den nu var kommet til Mac. Så jeg klarer
mig med min Win-udgave, som jeg så kører gennem Remote Desktop
Connection

Kræver Mac-udgaven i øvrigt også indsættelsen af orginal CD-ROMen hver
30. dag?

Derudover var jeg ej heller klar over at 10.4 var kommet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 22:07

In article <1gvwa52.y8c01w1bulyeqN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Jeg var slet ikke klar over at den nu var kommet til Mac. Så jeg klarer
> mig med min Win-udgave, som jeg så kører gennem Remote Desktop
> Connection

Det er en måned siden. Der er en anmeldelse på mediamac.dk.

> Kræver Mac-udgaven i øvrigt også indsættelsen af orginal CD-ROMen hver
> 30. dag?

Jeg har godt læst om det, men jeg synes ikke, det stod nogen steder, da
jeg tastede kodenummeret ind. Det kan heller ikke være det, der er galt
med min, for jeg fik den først midt i april.

> Derudover var jeg ej heller klar over at 10.4 var kommet.

Jeg synes, flere og flere af dine indlæg antyder, at du ikke rigtig
følger med på Mac-scenen. Mon ikke du skulle få lavet lidt om på
prioriteringerne i dit liv?
Mac OS X 10.4 blev frigivet i fredags kl. 18. Men havde man
bestilt på Apple Store fik man den allerede torsdag. Og jeg kan godt
sige dig, at den kan søge i dokumenter. Hold op, hvor går det hurtigt.
Det er dejligt at se udviklingen fra 10.2, hvor søgningen ikke virkede,
over 10.3, hvor den virkede, til 10.4, hvor den virker fantastisk godt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-05 22:56

> [...]
> jeg tastede kodenummeret ind. Det kan heller ikke være det, der er galt
> med min, for jeg fik den først midt i april.

OK, jeg vil gerne vide om den kræver det - men det kan vi jo så først
vide om nogle uger. Der er i øvrigt intet kodenummer at indtaste på
Win-versionen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-05 23:56

In article <1gvwq33.s629fl14s67jzN%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> OK, jeg vil gerne vide om den kræver det - men det kan vi jo så først
> vide om nogle uger. Der er i øvrigt intet kodenummer at indtaste på
> Win-versionen.

Så er det nok et andet system. På Mac-versionen skal man være tilsluttet
internettet, når man taster koden ind. Så går den på nettet og bekræfter
koden. Derfor kan man kun have Encyklopædien installeret på en computer
ad gangen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-05 05:21

> [...]
> internettet, når man taster koden ind. Så går den på nettet og bekræfter
> koden. Derfor kan man kun have Encyklopædien installeret på en computer

OK, altså ikke både på desktop og laptop. Da min laptop er en lånt Win
og jeg lige nu kun bruger en Mac {G4/867} kunne det måske være et
relevant køb - til lige nu 800 kroner.
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-05-05 11:21

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> OK, altså ikke både på desktop og laptop. Da min laptop er en lånt Win
> og jeg lige nu kun bruger en Mac {G4/867} kunne det måske være et
> relevant køb - til lige nu 800 kroner.

og fratræk derfra evt. studierabat.
Min Mac-version har i øvrigt ikke spurgt om noget som helst selvom der
er gået tredive dage.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-05 16:16

In article <1gvxopx.b9fnyb16bn67qN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Min Mac-version har i øvrigt ikke spurgt om noget som helst selvom
> der er gået tredive dage.

Skulle du ikke taste et nummer fra pakken ind, da du åbnede
Encyklopædien første gang? Det skulle jeg da. Og det var angivet, at
computeren skulle have forbindelse til internettet, når man gjorde det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-05 16:42

> Skulle du ikke taste et nummer fra pakken ind, da du åbnede
> Encyklopædien første gang? Det skulle jeg da. Og det var angivet, at
> computeren skulle have forbindelse til internettet, når man gjorde det.

Det er jo det der er forklaringen på forskellen. Jeg tvivler i øvrigt på
at det ikke skulle være muligt at installere SDE på mere end en maskiner
derhjemme - i praksis på en desktop og en laptop. Det er dog muligt at
det giver problemer på /intranettet/ hvis begge kører /samtidig/.

I Win-udgaven skal der /ikke/ indtastes et nummer, og der skal /ikke/
være forbindelse til internettet under installation. Til gengæld skal
original CD'en indsættes her 30. dag, og det har ikke været muligt at få
lavet en virtualCD som virker. Eller lave en kopi af CD-ROMen med
CloneCD, så man ikke risikerer at CD-ROMen går i stykker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 02-05-05 18:50

> [...]

> lavet en virtualCD som virker. Eller lave en kopi af CD-ROMen med
> CloneCD, så man ikke risikerer at CD-ROMen går i stykker.

Prøv at lave en kopi på mac med Diskværktøj, lav en CD/DVD image.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-05-05 19:16

> Prøv at lave en kopi på mac med Diskværktøj, lav en CD/DVD image.

Det er ved at ske, men jeg ved ikke hvor længe det varer inden jeg ved
besked. Der er ikke rigtigt nogen mulighed for at »tvinge« programmet
til at checke efter - før tid.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 03-05-05 21:46

> [...]

> derhjemme - i praksis på en desktop og en laptop. Det er dog muligt at
> det giver problemer på /intranettet/ hvis begge kører /samtidig/.

Kører SDE i øvrigt ikke lidt langsomt? I hvert fald på en G4/867/640.
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-05-05 20:23

> Skulle du ikke taste et nummer fra pakken ind, da du åbnede
> Encyklopædien første gang? Det skulle jeg da. Og det var angivet, at
> computeren skulle have forbindelse til internettet, når man gjorde det.

argh, sorry, jeg referede til det stillede spørgsmål: om der er request
for nyindtastning hver 30. dag.

Flemming Rubini

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-05-05 20:35

> [...]
> opgraderede til 10.4. Derfor burde programmet dog åbne og så bede om en
> registreringskode. Det gør det bare ikke. Det er helt dødt.

Jeg havde samme problem, men efter en "smid væk og installer igen", var
det i orden.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-05 21:09

In article <1gvwnfs.3u4rje14ajgqoN%infomail@oleswebsite.dk>,
infomail@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote:

> Jeg havde samme problem, men efter en "smid væk og installer igen", var
> det i orden.

"Smid væk og installer"? Er det en sletning af harddisken og
nyinstallering fra bunden? Jeg har overvejet det, men det kniber med
tiden lige nu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole Jensen

Dato : 05-05-05 20:16

> "Smid væk og installer"? Er det en sletning af harddisken og
> nyinstallering fra bunden? Jeg har overvejet det, men det kniber med
> tiden lige nu.

Ja, jeg slettede programmet og installerede det igen, men jeg havde også
CD'en lige ved hånden.
I øvrigt tager det vel ikke mere end nogle minutter at installere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-05-05 22:57

In article <1gw3vut.173jcvn1t512vqN%newsplus@oleswebsite.dk>,
newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote:

> I øvrigt tager det vel ikke mere end nogle minutter at installere.

Nej nej, cd'en har bare været 300 km væk de sidste to uger, og så er det
ikke så nemt. Men nu skal jeg over til den i morgen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster