NFS langsomt.
Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-04-05 19:18

Hey,

Jeg har et par mac'er der opfører sig underligt med nfs-mounts.

Når man kopierer filer fra lokal disk til et nfs-mount med Finder går det
svine langsomt, ca. 400 kb/sec..

Hvis jeg kopierer samme fil i en terminal med cp går det derimod
fint derudaf med 20meg/sec.

Jeg har søgt og søgt på google og ingen løsning fundet på problemet.

Systemdetaljer:
MacOS X 10.3.9, Linux NFS-server.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-05 20:59

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Jeg har søgt og søgt på google og ingen løsning fundet på problemet.

Prøv at juster på klumpstørrelsen i NFS-serveren, og hvor tit den
tømmer cachen. Det lyder for mig som om Finderen gør noget der
forvirrer NFS-serveren.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-04-05 21:23

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Prøv at juster på klumpstørrelsen i NFS-serveren, og hvor tit den
> tømmer cachen. Det lyder for mig som om Finderen gør noget der
> forvirrer NFS-serveren.

Chunksize er noget man sætter på klienten, men jeg kan ikke
regne ud hvordan man gør det i MacOS X?
NFS-klienten er ret dårligt dokumenteret, eller også kan jeg bare
ikke finde det :)

Jeg vil gå ud fra at den bruger defaultstørrelsen for NFS v3, som på
andre systemer oftest er 32kb, men jeg har ikke kunnet finde ud af
hvordan man ser den slags heller.

Er der i øvrigt nogle der kan fortælle mig hvordan man skriver | på
et mac-keyboard ?

Det virker på mig underligt at finder skriver til nfs-serveren med
en konstant hastighed på ~400kb/sec, den svinger næsten ikke under
overførslen.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 26-04-05 21:53

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Er der i øvrigt nogle der kan fortælle mig hvordan man skriver | på
> et mac-keyboard ?

ALT/Option + i

/Preben |
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Zaphod B

Dato : 27-04-05 07:42

> ALT/Option + i

Hm. På norsk er det Alt-7. Logisk i f.h.t. at der sitter skråstrek på
Shift, og med Alt+Shift blir det backslash: \
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-04-05 22:38

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Chunksize er noget man sætter på klienten, men jeg kan ikke
> regne ud hvordan man gør det i MacOS X?

Hvis du får fin hastighed på en cp, så er det ikke klienten der er
tosset. Jeg tror stadigvæk at Finderen sender små pakker der flushes
med det samme, og det er en server ting.

> Det virker på mig underligt at finder skriver til nfs-serveren med
> en konstant hastighed på ~400kb/sec, den svinger næsten ikke under
> overførslen.

Iøvrigt tror jeg at der er bedre bid på dette problem i Unixgruppen.

http://bigfoot.com/~thunderbear