OT - til de kloge. Kan en Mac kopiere/klon~
Fra : nospam

Dato : 20-04-05 15:44

Kan jeg lave en kopi af en Windåse HD ved hjælp af f.eks. CarbonCopyCloner?

Jeg vil gerne lave en 100% identisk og bootable kopi af en HD, som der er
installeret Windows på. Hensigten er at bytte rundt på nogen diske. Måske er
det bedre at gøre det i Windows/DOS?

Men sjovere at gøre det i Mac OS...

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-05 21:11

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Kan jeg lave en kopi af en Windåse HD ved hjælp af f.eks. CarbonCopyCloner?

Nej, ikke em rigtig kopi - kun en volume kopi.

> Jeg vil gerne lave en 100% identisk og bootable kopi af en HD, som der er
> installeret Windows på. Hensigten er at bytte rundt på nogen diske. Måske er
> det bedre at gøre det i Windows/DOS?

til den slags skal du bruge dd fra terminalen.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : nospam

Dato : 21-04-05 08:28

> til den slags skal du bruge dd fra terminalen.

Hvad er mon dd??

mvh Mikael Kern

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 21-04-05 12:44

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvad er mon dd??

Prøv at taste:"man dd" (uden anførselstegnene) terminalen...

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard

Dato : 20-04-05 23:56

Hej Mikael

nospam wrote:
> Kan jeg lave en kopi af en Windåse HD ved hjælp af f.eks. CarbonCopyCloner?

Ja, Roxio Titanium kan lave en image. Man skal blot huske at gøre det i
ISO format.

> Jeg vil gerne lave en 100% identisk og bootable kopi af en HD, som der er
> installeret Windows på. Hensigten er at bytte rundt på nogen diske. Måske er
> det bedre at gøre det i Windows/DOS?

Hvis der er WinXP på den, kan det gøre det i sig selv, - og XP glemmer
heller ingen adgangskoder m.v.. - En af mine venner gjorde det, da han
netop skulle have en større HD i sin XP-maskine. - En 40gb disk blev
komprimeret ned og gemt på _ÉT_ 4,7gb DVD medie, og dan han så kørte en
tilbagekopiering, kunne han umiddelbart starte den efter tilbageføringen
på den nye disk...

> Men sjovere at gøre det i Mac OS...

Som sagt, kan det gøres, men hvorvidt div. adgangskoder / reg.numre
bibeholdes, véd jeg ikke...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : nospam

Dato : 21-04-05 08:30

> Ja, Roxio Titanium kan lave en image. Man skal blot huske at gøre det i
> ISO format.

Planen var at kopiere direkte fra HD til HD - at have 2 HD i samme Mac og så
kopiere direkte. Det er jo osse langt det hurtigste. Og er ikke et problem i
OS 9 eller OS X.

mvh Mikael Kern

Fra : Alex Henriksen

Dato : 21-04-05 13:19

nospam wrote:

> Planen var at kopiere direkte fra HD til HD - at have 2 HD i samme Mac og så
> kopiere direkte. Det er jo osse langt det hurtigste. Og er ikke et problem i
> OS 9 eller OS X.

Example: kan man lave det med en extern HDD, hvis nu jeg vil have ny HDD
i min Mini Mac.
Smider den nye HDD i en USB2 BOX og laver en DD og så bytter HDD's.

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Erik Richard

Dato : 21-04-05 19:36

Hej Mikael

nospam wrote:

> Planen var at kopiere direkte fra HD til HD

Hvis begge diske sidder i en Mac, kan det ikke lade sig gøre, qua at det
er FAT32 formatterede diske.

Hvis du monterer disken i PC'en som hhv. C og D drev, skal den nye disk
sidde som C drev og den originale som D. Du skal så starte fra en
Windows boot CD og bruge det sync værktøj, der ligger på CD'en til at
kopiere D drevet over på C drevet. Sync/backup værktøjet findes kun i
Win2000, 2000Pro og XP + de tilsvarende serverudgaver.

Man kan desværre heller ikke fx. montere den gamle disk i en Mac, sætte
dem i netværk og kopiere til den nye disk i PC'en - stadig pga.
forskellen i formatteringen.

> - at have 2 HD i samme Mac og så kopiere direkte.
> Det er jo osse langt det hurtigste. Og er ikke et problem i
> OS 9 eller OS X.

- Igen en god grund til, at man bør vælge Mac.