Sharpening program søges
Fra : bo@pc.dk

Dato : 20-04-05 15:23

Hejsa

Jeg har brug for et godt sharpening program (freeware!!). Det skal bruges
sammen med mit Canon 300D- hvad kan I anbefale?

Mvh. Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-04-05 17:34

bo@pc.dk wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har brug for et godt sharpening program (freeware!!). Det skal bruges
> sammen med mit Canon 300D- hvad kan I anbefale?

Kan anbefale The Gimp, godt nok er det ikke freeware men GPL. The Gimp
er et svar på Photoshop.

Går ud fra du mener til at gøre billeder skarpere med - i så fald er det
fløjtende ligegyldigt til hvilket kamera - det foregår jo på computeren

MVH
Martin

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 20-04-05 19:09

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
>
> Går ud fra du mener til at gøre billeder skarpere med - i så fald er det
> fløjtende ligegyldigt til hvilket kamera - det foregår jo på computeren

Jeg kan absolut bakke op om Martins anbefaling af GIMP. Hvis du vælger
at kaste dig over dette program, er bogen "Grokking the GIMP" efter min
mening et "must". Den kan hentes gratis på nettet, eller købes som
rigtig bog.
Når det drejer sig om sharpening har jeg gode erfaringer med
fremgangsmåden som gennemgås på siden:
http://www.gimpguru.org/Tutorials/SmartSharpening2/
Den er måske nok lidt kompliceret men til gengæld undgår du at øge
støjen i billedet.

MVH Thomas Bendsen