Mac-WinXP netværk
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 15:12

Hejsa

Jeg har problemer med at få min Mac-mini til at snakke med mit PC netværk.
Jeg vil gerne bruge Remote Desktop Connection Client for Mac, men når jeg
prøver at få kontakt til min XPpro sker der intet - den står bare og søger.
Jeg kan heller ikke se nogle af familiens PC`ere (f.eks 192.168.123.136
eller eller PC`ens navn), når jeg går ind under Netværk i Finder eller søger
via RDC.

Kan det have noget at gøre med routerens firewall?
Skal XP maskine sættet op på en bestemt måde?
Eler har det noget at gøre med Airport Express?

Mac-mini`en går fint på nettet.

En hurtig oprettet skitse af mit netværk kan ses her:
http://bo.joergensen3.person.emu.dk/net.jpg

Mvh. Bo

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-04-05 16:39

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> [...]
> Eler har det noget at gøre med Airport Express?
>
> Mac-mini`en går fint på nettet.
>
> En hurtig oprettet skitse af mit netværk kan ses her:

Expressen skal sættes til bridge mode.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 22:02

> Expressen skal sættes til bridge mode.

Øhh - hvor er det lige man gør det?

/Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-05 18:42

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne bruge Remote Desktop Connection Client for Mac, men n?r jeg
> pr?ver at f? kontakt til min XPpro sker der intet - den st?r bare og s?ger.
> Jeg kan heller ikke se nogle af familiens PC`ere (f.eks 192.168.123.136
> eller eller PC`ens navn), n?r jeg g?r ind under Netv?rk i Finder eller s?ger
> via RDC.
>
> Kan det have noget at g?re med routerens firewall?
> Skal XP maskine s?ttet op p? en bestemt m?de?
> Eler har det noget at g?re med Airport Express?
>
> Mac-mini`en g?r fint p? nettet.
>
> En hurtig oprettet skitse af mit netv?rk kan ses her:

Har du prøvet at pinge Mac'en fra PC'en og omvendt? Det skal i første
omgang kunne lade sig gøre, for ellers er der ikke andet der virker.
På Mac'en pinger du nemmest vha. programmet Netværktøj, som ligger i
/Programmer/Hjælpeprogrammer.

Hvis enten Mac OS X's eller Windows XP's firewall er slået til, så
slå den fra, og se om det virker. Jeg vil anbefale at have Windows XP
firewall'en på normalt, men til Mac OS X er det ligegyldigt. Når man
tester kan de dog drille lidt.

Har du konfigureret maskinerne med en manuel IP-adresse eller får de
tildelt en adresse fra routeren via DHCP? Tjek at ingen af dem har en
169.xxx.xxx.xx adresse, hvis det er via DHCP.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-05 22:50

> Har du konfigureret maskinerne med en manuel IP-adresse eller får de
> tildelt en adresse fra routeren via DHCP? Tjek at ingen af dem har en
> 169.xxx.xxx.xx adresse, hvis det er via DHCP.

Har prøvet ALT - please help, kan ikke få dem til at "snakke" sammen. Ser MÅ
da være en løsning!

/Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-04-05 00:47

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Har pr?vet ALT - please help, kan ikke f? dem til at "snakke" sammen. Ser M?
> da v?re en l?sning!

Det er svært når du ikke giver de oplysninger jeg beder dig om.

Altså, hvordan er dit netværk sat op mht. IP-adresser? Manuelt eller
DHCP? Kan de pinge hinanden?!?

Fra : bo@pc.dk

Dato : 17-04-05 09:50

> Det er svært når du ikke giver de oplysninger jeg beder dig om.
>
> Altså, hvordan er dit netværk sat op mht. IP-adresser? Manuelt eller
> DHCP? Kan de pinge hinanden?!?

Ok - skal prøve!

Jeg har prøvet at bruge ethernet vha. DHCP i stedet for trådløs og så
fungerer alt fint.

Ethernet:
IP: 192.168.123.114
Subnet: 255.255.255.0
Routeradresse: 192.168.123.254
DNS: 194.239.124.83 - 192.168.123.254

AirPort vha. DHCP:
MAC-adresse ?? - er den nødvendig? Hvordan finder jeg den?
IP: 192.168.123.114
Subnet: 255.255.255.0
Routeradresse: 192.168.123.254

Når jeg bruger denne opsætning kan jeg fint gå på nettet, men jeg kan ikke se
mine andre computere.

Mvh. Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-04-05 10:14

bo@pc.dk wrote:

> [...]
> Routeradresse: 192.168.123.254
>
> Når jeg bruger denne opsætning kan jeg fint gå på nettet, men jeg kan ikke se

Dvs. at du får samme IP-adresse tildelt via DHCP, uanset om du bruger
en kablet eller trådløs forbindelse? Og du kan også pinge de andre
maskiner på begge forbindelser?

Lige umiddelbart burde alt virke, uanset om du kobler dig på med
AirPort'en, medmindre noget er sat forkert op i AirPort'en.
Standardkonfigurationen er dog god nok.

Da du satte den til med kablet Ethernet, kunne du da browse rundt i
Finder og se dine PC'ere i et vindue?

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 11:51

> Da du satte den til med kablet Ethernet, kunne du da browse rundt i
> Finder og se dine PC'ere i et vindue?

Ja

og nu har jeg rodet så meget at jeg ikke engang kan komme på internettet med
Airport`en - skøøønt!
Kan man på en eller anden måde resette airporten eller på anden måde starte
forfra??

Hilsen Bo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-04-05 16:00

Sherman <boANDpc.dk> wrote:

> Ja
>
> og nu har jeg rodet s? meget at jeg ikke engang kan komme p? internettet med
> Airport`en - sk???nt!
> Kan man p? en eller anden m?de resette airporten eller p? anden m?de starte
> forfra??

Det mener jeg, at man kan, men jeg har ikke selv en AirPort herhjemme,
men har sat dem op hos andre, hvor de virker uden problemer.

Vi må lige have nogen af AirPort-eksperterne på banen!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-05 21:11

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det mener jeg, at man kan, men jeg har ikke selv en AirPort herhjemme,
> men har sat dem op hos andre, hvor de virker uden problemer.
>
> Vi må lige have nogen af AirPort-eksperterne på banen!

det står fint beskrevet i manualen hvorledes man nulstiller. Jge har
ikke min manual eller airport ved hånden, men mener at man skal
nullstille med en papirclips.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT