Gyldendal og Mac, 2.del
Fra : Erik Richard

Dato : 13-04-05 20:56

Tja, som lovet, ringede Lise Teglgaard til mig i dag, og vi fik en
'drøftelse' af forholdene omkring bl.a. Gyldendals Røde ordbøger til
brug på Mac, primært Mac OS X.

Hun var meget - hm... 'forstående' over for "....jeres problem", men det
hele mundede ud i, at hun ikke ville tage stilling til, eller love noget
som helst omkring de røde ordbøger, - udover at hun kunne garantere, at
de ikke "...foreløbig - om nogensinde - vil blive tilgængelig til
Macintosh".

Hun indrømmede dog uden min påvirkning, at der var flere og flere, der
forespurgte, men at udgifterne ikke kunne stå mål med indtægterne til
produktion af ordbøgerne. Hun nævnte endda også på eget initiativ, at
hun godt er vidende om, at der er flere og flere, der skifter fra et
Windows baseret system til primært Mac OS X, men også en del til Linux
baserede styresystemer.

Da jeg så foreslog hende at der jo kunne lægees flere styreprogrammer
til ordbøgerne på samme udgivelse, så man frit kunne vælge, sagde hun -
dog ikke i rene ord - nej, det kan ikke lade sig gøre pga. ophavsretten
til de rå tekstdata til ordbøgerne, - sikke dog noget sludder. GF har
ophavsretten til teksten, uanset hvilket styreprogram, der bruges. Dette
indrømmede hun da også modvilligt, men dog med et klart ja tilsidst.

Da jeg så nævnte, at det faktisk var på Johannes Riis' foranledning, jeg
kontaktede hende, blev tonen pludselig noget anderledes, og nu hed det
pludselig, "...Det er noget, jeg nu vil overveje, men jeg vil ikke sætte
en dato på. Jeg véd godt, at encyclopædien nu kommer til Mac OS X, men
det er jo et 'forsøgsprojekt', hvor vi vil sondere markedet. Jeg véd
også godt, at direktøren er noget Macintosh interesseret..." - Ja, hun
brugte ikke hans navn, men 'direktøren'. - Det er næsten ordret
citeret. Og det harmonerer just ikke med, hvad JR påstod over for mig i går.

Så der er altså intet nyt under solen. - Vi er stadig 'pariaer' på
ordbogsområdet som Mac brugere..

Jeg fik også en anden nyhed, der også har noget med ordbøger at gøre. Og
det er endnu værre, end at de røde ikke kommer til Mac. Gyldendal har nu
opkøbt Munksgaard International Publishing, som er det - rettere nu var
- det eneste forlag, der havde tilladelse til at udgive danske ordbøger
og sprogleksika ala 'Munksgaard International Danish Dictionary &
Thesaurus', hvilket er den, vi hidtil har brugt bl.a. til NisusWriters
danske ordbogssæt. Heldigvis har Nisus købt så tidlig, at de ikke nu
bliver omfattet af den de facto ordbogsembargo, der nu er indført mht.
de store tekstbehandlingsprogrammer, som fx. AppleWorks, Mellel,
LightwayText og MarinerWrite. - Alle disse programmer har brugt udgaven
fra 1998 med opdateringsretten fra 2001, og firmaerne må nu selv sørge
for at holde dem opdateret via Dansk Retskrivningsordbog, som Gyldendal
heldigvis ikke har rådighed over, - Det er samme princip, Microsoft
bruger til deres danske ordbøger...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>