Hjælp til underlig G5
Fra : Franz Berliner

Dato : 12-04-05 21:55

Hejsa

Jeg har købt en Powermac G5 1,8 Ghz (den første version), der opfører
sig lidt underligt.

- Hvis min skærm er sat til (VGA skærm i VGA til DVI adaptoren) vil
computeren ikke starte. Piller jeg skærmen ud vil den godt. Skærmen
virker fint på min Quicksilver.

- Når G5'eren har været tændt lidt spinner blæserne voldsomt op og
bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.

Hvad er der galt - og hvad skal jeg gøre for at få den til at virke?

/Franz

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 12-04-05 22:40

Franz Berliner wrote:
> [...]
> bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.
>
> Hvad er der galt - og hvad skal jeg gøre for at få den til at virke?

Når den spinner op så prøv i terminalen at skrive top, og så se hvilket
program der stjæler resussor, hos mig plejer det at være noget
java/netbank som kan gå amok.

Du kan slå programmet ihjel med kommandoen kill pid xxx hvor xxx er det
pid nummer programmet har. pid nummeret finder du i top i første kolonne.

Tommy

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-04-05 23:08

In dk.edb.mac, Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> - Hvis min skærm er sat til (VGA skærm i VGA til DVI adaptoren) vil
> computeren ikke starte. Piller jeg skærmen ud vil den godt. Skærmen
> virker fint på min Quicksilver.

Så er det nok ikke din skærm den er galt med.

> - Når G5'eren har været tændt lidt spinner blæserne voldsomt op og
> bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.

Det betyder at G5eren ikke når langt nok i bootprocessen til, at loade
temperaturstyringen, og det sker tidligt.

Har du mulighed for, at sætte en anden skærm til den, og boote fra en
CD? Umiddelbart lyder det som en hardwarefejl, men om det er
skærmkortet, harddisken eller noget tredje skal jeg ikke kunne sige.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

The sooner you fall behind,
the more time you'll have to catch up. - Steven Wright

Fra : Erik Richard

Dato : 13-04-05 01:20

Hej Franz & Jonas

Jonas Voss wrote:

> Så er det nok ikke din skærm den er galt med.

Det kan muligvis også være skærmopløsningen sammen med DVI, der ikke
kører sammen. Jeg oplevede 'fænomenet', da jeg første gang satte den her
21" LaCie skærm til min G4/1,4ghz. Skærmen tændte godt nok, men der kom
intet billede, - og det er endda kun alm. VGA tilslutning... Først efter
en genstart og zapning af PRAM kom der billede på...

> [...]
> CD? Umiddelbart lyder det som en hardwarefejl, men om det er
> skærmkortet, harddisken eller noget tredje skal jeg ikke kunne sige.

Hm, kunne det monstro være DVI adapteren, der er noget galt med? -
Svjv., er det en 'automatisk' adapter, der selv 'finder' ud af, om det
er den og den type skærm.

Franz, fornemmer du, at den booter helt op uden skærm? - Har du den i
netværk med din QS - og kan du se den dér?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Franz Berliner

Dato : 13-04-05 22:58

Jonas Voss wrote:

> [...]
> CD? Umiddelbart lyder det som en hardwarefejl, men om det er
> skærmkortet, harddisken eller noget tredje skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har nu fundet ud af at maskinen kan startes hvis jeg piller 2 af
ramklodserne + skærmstikket ud. Derefter kan maskinen så genstartes
almindeligt med både ram og skærmstik i.

Nu har så så det problem at maskinen ikke kan lukkes ned! Hvis jeg
vælger shutdown lukker den godtnok ned, men den starter omgående op
igen. Lidt belastende.. ikke mindst fordi det betyder at jeg ikke kan
køre den firmware update jeg har downloadet, som gerne skulle få
blæseren til at opføre sig normalt.

Nogle gode råd?

/Franz

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-04-05 07:35

Franz Berliner wrote:

> [...]
> igen. Lidt belastende.. ikke mindst fordi det betyder at jeg ikke kan
> køre den firmware update jeg har downloadet, som gerne skulle få

Det er nu lykkedes mig at køre firmware updaten. Det kan nu også lade
sig gøre at starte maskinen uden at pille ram'en ud, men skærmstikket
skal stadig ud for at den gider starte. Derudover starter den stadig
automatisk op igen hver gang jeg forsøger at lukke den ned. Altså 2
problemer tilbage at løse før jeg kan begynde at glæde mig over mit indkøb:

1) Mulighed for at starte op med skærm tilsluttet
2) Mulighed for at lukke computeren ned uden at den genstarter automatisk.

Mvh
Franz

Fra : Erik Richard

Dato : 14-04-05 17:25

Hej Franz

Franz Berliner wrote:
> [...]
> problemer tilbage at løse før jeg kan begynde at glæde mig over mit indkøb:
>
> 1) Mulighed for at starte op med skærm tilsluttet

Skærmen burde være kompatibel. Så prøv lige at checke, at alle ben i
selve det stik, der sidder på kablet fra skærmen ikke er bøjede. De skal
være 100% lige. Det mindste skævhed kan give forkerte forbindelser i
kabinetstikket.

> 2) Mulighed for at lukke computeren ned uden at den genstarter automatisk.

Som tidl. skrevet, check at 'Genstart ved strømafbrydelse' ikke er slået
til.

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-04-05 17:40

Erik Richard wrote:

> [...]
> selve det stik, der sidder på kablet fra skærmen ikke er bøjede. De skal
> være 100% lige. Det mindste skævhed kan give forkerte forbindelser i

Der er jo to tilslutninger. Ind i VGA/DVI adaptoren. Benene i VGA
stikket er helt lige. Der er 14 ben i stikket.

> Som tidl. skrevet, check at 'Genstart ved strømafbrydelse' ikke er slået
> til.

Det er det ikke. Wake on lan mv. er også slået fra..

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 14-04-05 19:56

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

jeg kæmpede længe med lignende skærmproblemer og en G5 der hang i
opstarten. Jeg fik (naturligvis) en masse rådgivning her i forummet uden
dog at løse problemet. Til sidst fandt jeg en firmwareopdatering til
grafikkortet og det løste alt, så det kunne måske være en mulighed?

Tom

Fra : Erik Richard

Dato : 14-04-05 16:38

Hej Franz

Franz Berliner wrote:

> Jeg har nu fundet ud af at maskinen kan startes hvis jeg piller 2 af
> ramklodserne + skærmstikket ud. Derefter kan maskinen så genstartes
> almindeligt med både ram og skærmstik i.

Der er altså noget helt galt et sted...
- Har du mulighed for at checke RAM i en anden maskine
- Har du mulighed for at ckecke skærmkortet i en anden maskine

Det virker umiddelbart, som om der ikke er strøm nok til enten skærmkort
slot eller til RAM slot...

> [...]
> igen. Lidt belastende.. ikke mindst fordi det betyder at jeg ikke kan
> køre den firmware update jeg har downloadet, som gerne skulle få

Prøv først at resette den firmware, der allerede er på maskinen ved
start - COM+ALT+O+F nede under start.

> Nogle gode råd?

Udover en reset af firmware, så check også, at den i 'Energibesparelse'
ikke er sat til 'Genstart ved strømafbrydelse'.

Og bliver den ved med at opføre sig sådan, vil jeg hurtigst muligt få
den på værksted. - Det dér, er ikke normal - selv ved en firmware, der
er gået helt amok.

Hvis du har sat ekstra RAM i, og det er af mærket PQI, kan det alene
være nok til, at den laver unoder. - PQI og Mac arbejder normalt ikke
godt sammen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hvis du har sat ekstra RAM i, og det er af mærket PQI, kan det alene
> være nok til, at den laver unoder. - PQI og Mac arbejder normalt ikke
> godt sammen.

det er en grov generelisering. Du (og andre) har blot haft fat i klodser
der ikke var understøttet af jeres hardware.

(har to uspecificerede PQI PC3200 klodser i min G5)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-05 00:17

> [...]

> sig lidt underligt.
>
> - Hvis min skærm er sat til (VGA skærm i VGA til DVI adaptoren) vil

Hvilken skærm?
Sender den korrekt DDC ud?
Understøtter den overhovedet DDC?
(kig i manualen)

Apples fX5200u grafikort kræver at skærmen er en multisync OG at den
understøtter DDC (Jeg kan ikke lige huske hvilke former for DDC der
accepteres, men det kan du finde i Apples Developer tech notes).

> Piller jeg skærmen ud vil den godt. Skærmen
> virker fint på min Quicksilver.

Som (formegentlig) har et andet grafikort.

> - Når G5'eren har været tændt lidt spinner blæserne voldsomt op og
> bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.

G5'ernes blæsere styres af OS'et (ikke af Firmware) det kunne lydes som
at blæserstyringen crasher, eller at du sætter G5'eren til at udføre
noget tungt.

Hvad ligger temperaturene i maskinen på?
Hvilken OS version kører du?
Hvilke Kerne udvidelser har du indlæst? Post output fra
Systemprofil(oplys osse versionsnumre)

> Hvad er der galt - og hvad skal jeg gøre for at få den til at virke?

Giv mig de oplysninger jeg beder dig om

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-04-05 07:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Hvilken skærm?

Det er en LG Flatron 915 FT Plus

> Hvad ligger temperaturene i maskinen på?
> Hvilken OS version kører du?
> Hvilke Kerne udvidelser har du indlæst? Post output fra
> Systemprofil(oplys osse versionsnumre)

System Software Overview:

System Version:   Mac OS X 10.3.8 (7U16)
Kernel Version:   Darwin 7.8.0
Boot Volume:   G5

Hardware Overview:

Machine Model:   Power Mac G5
CPU Type:      PowerPC 970 (2.2)
Number Of CPUs:   1
CPU Speed:      1.8 GHz
L2 Cache (per CPU):   512 KB
Memory:      1.5 GB
Bus Speed:      900 MHz
Boot ROM Version:   5.1.5f2

Den er holdt op med at larme fra blæserne ved start. Til gengæld står
blæserne hele tiden og pulserer en smule.

> Giv mig de oplysninger jeg beder dig om

Jep

Kan du så til gengæld også svare mig på hvad jeg skal gøre for at gøre
for at gøre det muligt at lukke maskinen ned uden at den automatisk
starter op igen med det samme?

venlig hilsen
Franz

Fra : Franz Berliner

Dato : 14-04-05 07:58

Franz Berliner wrote:

> Kan du så til gengæld også svare mig på hvad jeg skal gøre for at gøre
> for at gøre det muligt at lukke maskinen ned uden at den automatisk
> starter op igen med det samme?

Har konstateret at det samme sker når jeg forsøger at sætte maskinen på
vågeblus. Den går i vågeblus i ca. 1 sekund, hvorefter den med det samme
starter op på fuld kraft igen.

/Franz

Fra : Erik Richard

Dato : 14-04-05 17:47

Hej Franz

Prøv at gå i users/name/library/preferences og slet filerne
'com.apple.LaunchServices.plist' samt
'com.apple.systempreferences.plist'. - Genstart derefter, så skulle alle
grundindstillinger være sat til 'factory default'.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 14-04-05 17:52

Hej Franz

glemte lige at spørge, om du har delte mapper/diske fra anden computer
liggende i mappen 'users/shared/alias'. - Hvis der fx. er delte diske,
så _kan_ det give problemer. Svjh. var der et tilsv. problem på et par
G4 modeller med 10.2.0-10.2.5.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

> [...]

> 'com.apple.systempreferences.plist'. - Genstart derefter, så skulle alle
> grundindstillinger være sat til 'factory default'.

Nej...

For det første har Launchservice ikke noget med powermanagement at gøre:
Det er den service der bestemmer hvilke programmer dine filer skal åbnes
af (Apples erstatning for det gamle Type/Creator princip der er håbløst
i et multiuser OS)

For det andet styres strømforsyningen (og al anden hardware) ikke fra en
bruger, det er en _global_ indstilling. Dvs den slags instillinger
findes _ikke_ i en brugers mappe, men under /Library, /var, /etc og i
NVRAM.

Hvis maskinen skal nulstilles skal følgende nukes:

/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist

og NVRAM slettes: hold Alt+Ævle+P+R nede under boot og slip dem først
når du har hørt gongongen 4 gange.

og Erik, hold nu op med at skrive dine gætterier - der er ikke engang
tale om kvalificerede gæt

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

> [...]

> Har konstateret at det samme sker når jeg forsøger at sætte maskinen på
> vågeblus. Den går i vågeblus i ca. 1 sekund, hvorefter den med det samme

hvilke USB, Firewire og evt. PCI dimser har du tilsluttet? Hvordan har
du indstillet energysaver?

(har du forsøgt at slette NVRAM?)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-05 12:51

> Det er en LG Flatron 915 FT Plus

Og hvordan står det til med skærmens DDC understøttelse? (kig i din
manual)

Den glemte du osse.

> System Software Overview:
>
> System Version: Mac OS X 10.3.8 (7U16)
> Kernel Version: Darwin 7.8.0
> Boot Volume: G5
>
> Hardware Overview:
>
> Machine Model: Power Mac G5
> CPU Type: PowerPC 970 (2.2)
> Number Of CPUs: 1
> CPU Speed: 1.8 GHz
> L2 Cache (per CPU): 512 KB
> Memory: 1.5 GB
> Bus Speed: 900 MHz
> Boot ROM Version: 5.1.5f2

Det er ikke nok... jeg skriver at jeg vil vide hvilke _kerneudvidelser_
der er indlæst

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-04-05 08:07

> Giv mig de oplysninger jeg beder dig om

Hejsa

Tak for alle svar indtil videre.

Jeg har nu fået maskinen til at opføre sig normalt. Det hjalp af sætte
en TFT skærm af nyere dato til den. Nu vil den gerne lukke normalt ned,
samt gå på vågeblus.

Den er også holdt op med at lade blæserne spinne op i opstartsfasen.

Eneste detalje der nu irriterer mig en smule er den ene blæser som står
og pulserer lidt op og ned i tempo - men det må nok bare tilskrives at
Apples udviklere bare endnu ikke har formået at løse udfordringen:
kraftige maskiner, der ikke støjer

Mvh
Franz

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-04-05 09:57

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> writes:

> [...]
> tilskrives at Apples udviklere bare endnu ikke har formået at løse
> udfordringen: kraftige maskiner, der ikke støjer

Kan du ikke bare sætte den ind i køleskabet? Eller fryseren hvis det
ikke er nok?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Franz Berliner

Dato : 15-04-05 19:09

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke bare sætte den ind i køleskabet? Eller fryseren hvis det
> ikke er nok?

Jo - det er faktisk nogenlunde blevet løsningen. Jeg har fundet ud af at
det lige præcis kan stå i bunden af elskabet ude i gangen, så jeg borer
et hul i væggen, køber forlængere til VGA, USB og Firewire og smider den
derud.. så kan den lære det, kan den

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 15-04-05 19:19

Hej Franz

Idéen er for såvidt god nok, men pas på, at der kommer aftræk i skabet,
da der ellers godt kan blive endda meeega varmt i et så lille lukket
rum, - og så er det da først, blæseren vil larme.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

> [...]

> da der ellers godt kan blive endda meeega varmt i et så lille lukket
> rum, - og så er det da først, blæseren vil larme.

den skal nok overleve - PM G5'erens blæsere kan køle ufatteligt meget
(men lyden følger med op)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-04-05 17:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> den skal nok overleve - PM G5'erens blæsere kan køle ufatteligt meget
> (men lyden følger med op)

Skabet er også ca. en meter bredt og 2,5 meter højt, så den skal nok
komme af med varmen

/Franz

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-04-05 22:17

Franz Berliner - stuff@NOSPAMkampp.dk on 15/04/05 9:06 wrote:

> [...]
> og pulserer lidt op og ned i tempo - men det må nok bare tilskrives at
> Apples udviklere bare endnu ikke har formået at løse udfordringen:

Hvis der stadig er garanti på dyret, så send den et smut på værksted og få
kørt en rekalibrering af blæserne. Det kan være en sensor der er defekt, og
det vil en rekalibrering afsløre.

--
/peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-05 06:20

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Hvis der stadig er garanti på dyret, så send den et smut på værksted og få
> kørt en rekalibrering af blæserne. Det kan være en sensor der er defekt, og
> det vil en rekalibrering afsløre.

eller den kan være fuld af skidt, en rensning af alle blæsere kan osse
være en god idé - En G5'er kan trække overorddenligt meget snavs ind.
(Har flere gange overvejet at skrotte min gamle Nielfisk, jeg er sikker
på at G5'eren udover at støje mere også kan suge mere)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-04-05 19:11

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> writes:

> - Hvis min skærm er sat til (VGA skærm i VGA til DVI adaptoren) vil
> computeren ikke starte. Piller jeg skærmen ud vil den godt. Skærmen
> virker fint på min Quicksilver.

Uden at vide noget om noget, kan det jo være at der står en fejlbesked
på skærmen som du bare ikke kan se, og at den afventer et tastetryk.
Gode forslag?

> - Når G5'eren har været tændt lidt spinner blæserne voldsomt op og
> bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.

Det lyder som om der måske er et program der burger 100% CPU?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-04-05 21:27

> [...]

> bliver ved med at tage til i styrke i lang tid.
>
> Hvad er der galt - og hvad skal jeg gøre for at få den til at virke?

Bare fordi andre endnu ikke har foreslået det: hvad med en simpel reset
p-ram?
Det kan stadigvæk gøre underværker.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-05 21:11

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Bare fordi andre endnu ikke har foreslået det: hvad med en simpel reset
> p-ram?
> Det kan stadigvæk gøre underværker.

Du mener forhåbenlig NVRAM...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-04-05 22:05

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Du mener forhåbenlig NVRAM...

Jeg er af den slags håbløsheder, der ikke kerrer mig for meget om hvad
det hedder, men funktionen er den samme. Det virker ihvertfald sådan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-05 23:21

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg er af den slags håbløsheder, der ikke kerrer mig for meget om hvad
> det hedder, men funktionen er den samme.

nej, det er ikke det samme

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-04-05 06:01

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> nej, det er ikke det samme

Nu gider jeg ikke lege ordleg med dig men æble-alt-P-R synes umiddelbart
at nulstille basis-indstilinger i maskinen uanset model.

Hvis jeg er galt afmarcheret kunne du jo forklare mig tingenes rette
sammenhæng.

Jeg er mig meget bevidst om at jeg ikke er alvidende og synes ikke, jeg
plejer at afvise faktuel viden ...(!)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-04-05 16:15

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Nu gider jeg ikke lege ordleg med dig men æble-alt-P-R synes umiddelbart
> at nulstille basis-indstilinger i maskinen uanset model.

Nej, det gør det ikke...

ævle+alt+P+R og startlyden én gang nulstiller PRAM - PRAM er ikke meget
bevendt under OS X eller på UMA hardware

ævle+alt+P+R og startlyden 4 gange nulstiller NVRAM - OF parametre som
eks energisbesparelse etc lages i NVRAM.

> Hvis jeg er galt afmarcheret kunne du jo forklare mig tingenes rette
> sammenhæng.

OS9 Contents of PRAM

Some Macintosh computers may not have all the settings described below.
For Mac OS X information, refer to technical document 86194: "Mac OS X:
What Is Stored in PRAM?"
? Status of AppleTalk
? Serial Port Configuration and Port definition
? Alarm clock setting
? Application font
? Serial printer location
? Autokey rate
? Autokey delay
? Speaker volume
? Attention (beep) sound
? Double-click time
? Caret blink time (insertion point rate)
? Mouse scaling (mouse speed)
? Startup disk
? Menu blink count
? Monitor depth
? 32-bit addressing
? Virtual memory
? RAM disk
? Disk cache

OSX:

Some information stored in PRAM includes:
? Display and video settings such as refresh rate, screen
resolution, number of colors
? Time zone setting
? Startup volume choice
? Speaker volume
? Recent kernel panic information, if any
? DVD region setting

og den passer endda ikke... startdisk og tidszone gemmes i NVRAM på
moderne hardware - lyd og skærmindstilliner lagres for hver eneklt
bruger i filer på disken.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-04-05 18:59

> [...]

> og den passer endda ikke... startdisk og tidszone gemmes i NVRAM på
> moderne hardware - lyd og skærmindstilliner lagres for hver eneklt

Energibesparelsesindstillingerne på en ældre iBook med OSX har jeg nu
resat med en enkelt boing. Dvs. jeg gætter på at det var dem, der gjorde
at maskinen gik i dvale når man åbnede låget. Det forekommer mig
underligt at der skulle være forskel på OSX og OS9 i det tilfælde.

Men jeg vidste ikke at 4 x boing ville gøre tingene mere grundigt. Det
er jo rart at man med lidt vedholenhed kan få det lusket ud af larven