USB2 HDD
Fra : Alex Henriksen

Dato : 08-04-05 15:14

Hejsa..

Jeg har et lille problem, jeg har smidt en USB2 Revoltec HDD disk på min
Mini Mac.

Men, jeg kan ikke få lov til at format den, hvad bruger man der.
Den disk har godt været på en Winblow Pc'er og er format i NTSF format.
Disk utils kan heller ikke lave noget ved den.

OSX siger den er låst, kan læse fra den ikke slette/format osv på den.

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

--- I use Mac OS X because I love Mac, not because I hate Microsoft

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-04-05 19:30

Alex Henriksen <alexie@zbox.dk> wrote:

> [...]
> Disk utils kan heller ikke lave noget ved den.
>
> OSX siger den er låst, kan læse fra den ikke slette/format osv på den.

Den normale metode til at (om)formatterer en HDD i en USB boks er at
flytte den over i en PC eller Mac og formatterer den der og så flytte
den tilbage bagefter.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-04-05 08:34

Axel Hammerschmidt wrote:

> Den normale metode til at (om)formatterer en HDD i en USB boks er at
> flytte den over i en PC eller Mac og formatterer den der og så flytte
> den tilbage bagefter.

1. Det kan vise sig at gi' lidt problemer at få sådan en svend smidt i
en Mac mini

2. Det er ikke være nødvendigt idet en disk forbundet med USB, USB 2
eller FireWire fint kan formateres via en Mac.

Men mon ikke det er OS X's håndteringen af NTFS der er mangelfuld. Netop
derfor kan du kun læse fra disken og ikke skrive til den og da slet ikke
formatere den.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-04-05 12:36

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> Men mon ikke det er OS X's håndteringen af NTFS der er mangelfuld. Netop
> derfor kan du kun læse fra disken og ikke skrive til den og da slet ikke

ad 1. Det behøver ikke være en Mac mini

(Er en Mac mini i øvrigt ikke beregnet til at være en ekstra 'putter,
man anskaffer sig? Ingen keyboard, mus eller skærm. Så kan man jo bruge
sin rigtige Mac til at formatterer usb dusken)

ad 2. OK. Det vidste jeg ikke. Men er det mon alle modeller Mac der kan
det? Og der er vel osse forskel på elektroniken i usb2 boksene, så det
ikke er alle bokse hvor det er muligt?

Jeg har mest brugt usb-bokse til at huse diske fra skrottede PCer, så
jeg var fri for besværet med at skulle tage stilling til hvilke af mine
data der skal bevares, og da var de allerede formatteret.

Aldi havde nogle Blue Tinum usb2 bokse til under 200,- kr til salg
sidste sommer og jeg har hamstret nogle stykker. Ovennævnte "opskrift"
kommer fra en artikel i Alt om Data, om hvordan man laver sine egne
eksterne usb2 diske fra delene.