Alt om Data - suk!
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-05 16:15

EDB-bladet Alt om Data, bladet for hardcore techies der programmerer med
Borland, fra Audio media A/S, som osse udgiver en lang række
computerblade (dog ikke om Mac) og her på det seneste er begyndt at
udgive "livsstilblade" - hedder det ikke Gear? eller er det Gadgets? og
HairStyle & Beauty (Et magasin om hår og mode, som længe har været
savnet i Danmark) handler i april særnummeret om Technologi & Livsstil,
hvor de selvfølgelig osse omtaler Apples produkter herunder iPod, Mac
mini og et par andre Macintosh modeller.

Apples PowerBook G4, som kaldes for en PowerMac G4 på billede nr 5 på
side 40, er "Den absolut pæneste og mest tjekkede bærbar i denne test"
iflg Martin Kiær.

Martin Kiær skriver bl.a, at PowerBooken er udstyret med Mac OS X og
indeholder derfor også som standard et andet udvalg af applikationer,
end dem man kender fra Windows- og Linux-verden. Og der advares om, at
"De fleste Alt om DATA-læsere vil nok opleve Mac OS som en væsentlig
hæmsko."

De andre bærbare, der sammenlignes med er en gyselig rød sag
overklistret med Ferrari logoer fra Acer (vægt ikke oplyst), en
perlehvid MSI Magabook "specielt rettet mod den professionelle
erhvervskvinde" (vægt 1.8 kg - flot!) og en Toshiba Qosmio med 17" skærm
(vægt lige ved 4 kg - av mit knæ!) der, sammenlignet med en Apple
PowerMac G4 15" (her var den igen - side 42) godt kan få en til at
mistænke Toshibaen for at være på steroider. Alting er bare større.

De kan bestemt ikke lide Apples "operativsystem". Der er en verden til
forskel. I artiklen, Et Æble om Dagen af Kim Lessel på side 12
fortælles, at "Med en pc har en bruger længe haft mulighed for at vælge
mellem et utal af operativsystemer, dog typisk Windows- eller
linuxbaserede. På en Mac må man >>nøjes<< med Mac OS, der i den nyeste
version hedder OS X (version 10)."

Folkene på Alt om Data har åbenbart ikke opdaget, at der findes Linux og
open-source til Macintosh!

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-04-05 19:21

> [...]
> version hedder OS X (version 10)."
>
> Folkene på Alt om Data har åbenbart ikke opdaget, at der findes Linux og

Mod tåber kæmper selv de kloge forgæves!

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Kent Pryds Wormsdorf

Dato : 06-04-05 20:04

On Wed, 06 Apr 2005 17:15:07 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> version hedder OS X (version 10)."
>
> Folkene på Alt om Data har åbenbart ikke opdaget, at der findes Linux og

Hej

Tjaa,... Det er nok ikke uden grund, at jeg ikke køber Alt om Data mere...

Hvis jeg vil læse noget om IT teknik, så læser jeg ikke "Alt om Data,
bladet for hardcore techies der programmerer med Borland,...." så køber
jeg istedet det tyske "C'T" som "Alt om Data" ikke "når til
sokkeholderne",
da de både tager det tekniske aspekt og Mac alvorligt.

"Alt om Data" døde i slutningen af 90'erne, da de valgte "kun" at satse på
Windoze og ligegyldige artikler om "hvilken lydkort, eller grafikkort der
var bedst til Doom..." og latterlige sammenligninger af en PwerMac G4 og
en dual Pentium III maskine fra en eller anden ligegyldig PC pusher, fordi
de begge kostede 25000,- hver.

Nå, nok galde fra min side, det er trods alt min fødselsdag i dag.

Kent
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 20:32

> [...]
> X (version 10).

> Folkene på Alt om Data har åbenbart ikke opdaget, at der findes Linux og

Ej heller har de {eller du} opdaget at MacOS X ligesom Linux er en UNIX.
Jeg kan faktisk ikke rigtigt se nogen grund til at køre Linux på en Mac
der kan køre BSD UNIX {MacOS X}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-05 22:08

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Ej heller har de {eller du} opdaget at MacOS X ligesom Linux er en UNIX.
> Jeg kan faktisk ikke rigtigt se nogen grund til at køre Linux på en Mac
> der kan køre BSD UNIX {MacOS X}.

Ja. Joh! Det har du sådan set ret i. Der er meget større forskel i at
prøve med Lunix for en Windows bruger end for en OS X bruger. Men for
begge platforme gælder, at man gør det for sjov.

Google. Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 6.530 for " just for the fun
of it" Linux. (0,21 sekunder)

Nu var det fejlene - især mht omtalen af styresystem - jeg fremdrog. Det
mærkelige er, at de (gælder osse begge de citerede journalister) skriver
en hel del pænt om Apples produkter. Men det er som om det så bliver for
positivt, og de ikke kan holde sig fra skulle prøve at finde fejl, og så
laver de sådanne "bøffer" som de her.

Og så denne her (husk på det er et særnummer om Teknologi & Livsstil) i
indledningen til Konklusion, i Kim Lessels artikel, Et Æble om Dagen:

"Både Mac og pc kan levere varen, når det kommer til livsstil og
nytteværdi."

Det er jo løgn! En pc er stadig grim som Arvesynden, sammenlignet med en
Mac!

Det er osse et problem chefredaktør Rasmus Windfelt er opmærksom på. Han
skriver,

"Med dette særnummer har vi ønsket at gå ud over grænserne for, hvad Alt
om DATA normalt dækker. Vi vil se på de mere livsstilsagtige produkter,
vi vil give spalteplads til designerbærbare - ja, vi har enda
undtagelsesvis lukket Apples Mac-computere indenfor i bladet. Alt sammen
for at kunne slå lidt med ørerne i særnummeret."

Det kernestof bladet har beskæftiget sig med er efterhånden at
sammenligne med noget der findes i et Harald Nyborg katalog. Det kan de
ikke længere tjene penge på at skrive om. Så prøver de at bevæge sig
up-market, med livsstilprodukterne. Med det sørgelige resultat.

Jeg kan desværre ikke forstå Tysk, ellers havde jeg osse for længst gået
over til C't. Er det ikke sådan det staves?

Men jeg kunne så måske nøjes med at kigge på billederne

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 22:35

> Jeg kan desværre ikke forstå Tysk, ellers havde jeg osse for længst gået
> over til C't. Er det ikke sådan det staves?

Jeg kender det ikke.

> Men jeg kunne så måske nøjes med at kigge på billederne

Eller tilmelde dig et tyskkursus på eksempelvis et studenterkursus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sebastian

Dato : 07-04-05 11:21

> Jeg kan desværre ikke forstå Tysk, ellers havde jeg osse for længst gået
> over til C't. Er det ikke sådan det staves?
bare med småbogstaver. Det er bare for dumt at de fleste biblioteker
ikke holder bladet. KKbib har den som

19.61
C'T Magazin für Computer Technik. - Hannover : Heinz Heise. - : Ill.
(nogle i farver)

Ca. 20 numre årligt.
Hertil medfølger CD-Rom.
Beskrivelsen baseret på: nr. 1 (januar 1996).
ISSN 0724-8679

De har en hjemmeside, med en af europas bedste nyhedsfeeds:
http://www.heise.de/ct/
http://www.heise.de/newsticker/

For rigtige nørder er projekterne - fx. hvordan man bruger en hypercard
stack til at styre sine märklin tog, selv bygger en bluetooth mp3
afspiller til iTunes eller et lcd display til visning af
titel/artist/mv. som iTunes spiller lige nu eller....
http://www.heise.de/ct/ftp/projekte/

For tiden er nok mest interessant hvordan man undgår at andre med ond
vilje eller dumhed aktiverer låsen på S-ATA diske.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-04-05 19:34

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> For rigtige nørder er projekterne - fx. hvordan man bruger en hypercard
> stack til at styre sine märklin tog
*LOL* ja, det projekt har bestået prøven! Great.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-04-05 13:23

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:
> "Både Mac og pc kan levere varen, når det kommer til livsstil og
> nytteværdi."
>
> Det er jo løgn! En pc er stadig grim som Arvesynden, sammenlignet med en
> Mac!

He he - var det ikke Pierre Bourdieu der sagde: Smag er afsmag for
andres smag

Sådan en Acer vejer iøvrigt 2.9kg, og er faktisk et ret god - man får
noget for penegene...

--
Jesper
http://www.veloce.dk