Fonte til Mac
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-04-05 12:28

Er der nogen af jer der ligger inde med nogle URL's hvor man kan finde
"Free Fonts" til Mac ??

På forhånd tak
Henry

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 04-04-05 13:20

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Er der nogen af jer der ligger inde med nogle URL's hvor man kan finde
> "Free Fonts" til Mac ??

Du kan finde en liste over mulighederne på <http://www.macfonts.com/>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Erik Richard

Dato : 04-04-05 19:02

Hej Henry

Her er nogle stks. - bl.a. til SIL, som i dag laver nogle af de bedste
Unicode fonts.

SIL
<http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&cat_id=FontDownloads>
Free Mac Fonts
<http://www.freemacfonts.com/>
World Language Fonts
<http://www.nandawon.demon.co.uk/burmese-fonts/macfonts.htm>
Font Garden
<http://www.fontgarden.com/>
FontFreak
<http://www.fontfreak.com/>
MacFonts.com
<http://www.macfonts.com/in.php?id=fontfrea>
Font-Search Engine
<http://www.fontsearchengine.com/>

Det er nogle af dem, jeg selv jævnlig bruger

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPA@Mnetscape.net> <kmldenmarkNOSPA@Mstofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-04-05 20:54

Henry Lerche Madsen wrote:
Tak til jer begge, der er da sørme lidt at starte på !

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-04-05 22:42

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Henry Lerche Madsen wrote:
> Tak til jer begge, der er da sørme lidt at starte på !

Kære Henry (og Kaj og Erik og andre medlæsere)

Jeg er bare lidt nysgerrig, for fonte er et af mine uopdyrkede områder,
og dermed en lidt sort plet på mit Maclandkort. Der vist en del sorte
pletter på det kort

Er det ikke rigtigt, at der er tale om en opdeling mellem hvilke slags
fonte, som maskinen (altså i sit OS) bruger og andre fonte som
tekstbehandlere med videre bruger?

For længe siden søgte jeg en Optima og fik hjælp herinde (af blandt
andre Erik, svjh). Det var noget af en nød at knække, og anvisningerne
jeg fik her, hjalp ikke, desværre. Det hele kom på plads, da en
tegnestue leverede den rette fil. Så kunne jeg (eller rettere, dem jeg
gerne ville hjælpe, printe ud i Optima - og tegnestuen fik filerne med
den rette font-type (dobbelthed?)).

Nå, men det blev jo løst, dét problem. Imidlertid er det stadigvæk
sådan, at jeg er vildt hysgerrig med hensyn til fonte. Der er jo
alenlange muligheder i tekstbehandlerne, og en del af dem er direkte
grimme og uanvendelige IMHO.

Jeg er selv af gammel Macvane en umådeholdende bruger af Geneva, den er
letlæselig og så videre, men om den er køn, kan man diskutere. Helvetica
(=Macs vanlige systemskrift fra gamle OSdage?) kan jeg derimod ikke
lide. Men de to typer - undskyld: fonte - er jo ret entydige med OCR. Så
de har da en berettigelse.

Men i arbejdet i en tekstbehandler er det jo bekvemt at kunne omsætte
hele teksten til en foretrukken skrift i udprintning. Min udprintning er
(hovedsageligt) på en Apple Laser Wriwe 16/600 PS. Jo, det er gammel
fætter, men den lever fint op til mit brug. Selvom den fylder lige så
meget som et halvt køleskab nede under mit skrivebord. Men den æder vist
stort set alle fonte i AW? Og lignenede? Har vist nok engang haft store
problemer med skriftgenkendelse i Quark whatever-gammel-version (?). 4
eller sådan?

Men inden jeg bliver sammenlignet med en kendt redaktår, som bruger
mange ord i Information, skal jeg koge det ned til:

1) Kan man sætte maskinens OS til at benytte én let genkendelig skrift
_overalt_ i OS'et. Uden at det konflikter med det at slå
skriftudjævningen fra. Jeg bruger Tinker Tool som supplement til MacOS
egen styring af Skriftudjævning.

2) Hvilke - for eksempel - tre skrifttyper (=fonte) foretrækker I i
almindelig tekstbehandling. Nogle som altså duer med min ovenfor
beskrevne printer. Og allerede her kommer der et N.B. Jeg bruger meget
sjældent Times (New) Roman. Kun til nogle helt bestemte opgaver, hvor
modtagere forlanger det. Det er der altså stadigvæk mennesker
(bogtrykkere og "typografer", der gør). Det er vist en blanding af
tradition og stædig vedholden ved en lidt ældre æstetik?)

Undskyld, hvis det her blev lidt langt, men det er svært at høre opera
og andet godt, mens man skal koncentrere sig om den gruppe .) Nå, i
øjeblikket er det nu lige Tom Waits' "Innocent when you dream".

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-04-05 02:51

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Jeg er bare lidt nysgerrig, for fonte er et af mine uopdyrkede områder,
> og dermed en lidt sort plet på mit Maclandkort. Der vist en del sorte

Pletter på div. landkort plejer da ellers at være hvide.

> Er det ikke rigtigt, at der er tale om en opdeling mellem hvilke slags
> fonte, som maskinen (altså i sit OS) bruger og andre fonte som
> tekstbehandlere med videre bruger?

Joooh, normalt deler man op i 'skærmskrifter' og 'printerskrifter', men
hvis man fx. udelukkende bruger TrueType skrifttyper, indeholder de
fleste af dem både skærm- og printerversionerne.

Normale skrifttyper
- trueType (TT)
- Type 1 (T1)
- Type 2 (T2) [_meget_ sjældne til Mac]
- Type 3 (T3) [gl. ver. af T1]
- PostScript fonts (PS)

TT fonts indeholder både skærm- og printfonts
T1, T2, T3 og PS har hver sin font til skærm og print

Bruger du fx. en TT baseret GX printer som fx. Laserwriter 300,
Laserwriter LS, de gamle Stylewriter modeller og fx. Epson 740, 750 o.l.
bruger disse printere alle skærmskriften til udskrivningen. Man kan
derfor ikke frit skalere skrifterne, men kun bruge de str., der ligger i
skriftkufferten - 10p, 12p, 14p, 18p, 24p, 36p. Vælger man fx. 13p, 22p,
30p osv., vil udskrift blive kantede. Men med en Postskript driver til
T1, T2, T3 og PS er der også skriftudjævning ved skalering i 'skæve' str..

> [...]
> tegnestue leverede den rette fil. Så kunne jeg (eller rettere, dem jeg
> gerne ville hjælpe, printe ud i Optima - og tegnestuen fik filerne med

Ja, og 'fejlen' var, at jeg kun sendte dig en TT version og ikke hele
skriften inkl. div. T1 og PS versioner. - Jeg har nu fundet hele pakken,
så hvis du stadig vil have den, så kan du få den nu...

> [...]
> sådan, at jeg er vildt hysgerrig med hensyn til fonte. Der er jo
> alenlange muligheder i tekstbehandlerne, og en del af dem er direkte

Ja til tekst, men til 'dekoration' er der mange af de 'grimme', der
pludselig bliver - om ikke pæne - så sjove, når de kommer op i en vis
str., og med lidt fiks-fakserier ala shadow og outlining kan man ændre
meget på en skrift...

> [...]
> (=Macs vanlige systemskrift fra gamle OSdage?) kan jeg derimod ikke
> lide. Men de to typer - undskyld: fonte - er jo ret entydige med OCR. Så

- Du nævner lige nøjagtig de to 'værste' af alle sans serif
skrifterne, der nogensinde er lavet til Mac. Jeg kan ikke fordrage nogen
af dem. - Og skal jeg bruge en skrift til OCR, vælger jeg næsten altid
den, der hedder OCR A, da den også har danske tegn. Serifver. OCR B har
desværre ikke danske æÆ, øØ og åÅ, da den kun er US ASCII., så her
vælger jeg som regel New York istedet.

> [...]
> stort set alle fonte i AW? Og lignenede? Har vist nok engang haft store
> problemer med skriftgenkendelse i Quark whatever-gammel-version (?). 4

Hvad QX angår holder jeg mig langt væk fra den nu. - Men ellers er det
rigtig. Du kan godt vælge en skærmskrift til at skrive og se dokumentet
på skærmen med og en helt anden skrift til udskrivningen. Men i så fald
er det en meget god idé i sit tekstbehandlingsprogram at slå 'Font
Substitution' (MSWD) til samt ligeledes 'Match font substitution with
size'. - Ellers risikerer man at få et noget underligt dokument skrivet
ud, hvis printerskriften ikke har samme str. som skærmskriften.

Fx., hvis jeg bruger Arial til dokumentet har jeg ofte brug for at
skrive kursiv. Hertil bruger jeg 'Baskeville OldStyle SSI'. Hvis begge
skrifter står i 13p, vil Baskeville OlsStyle svare til Arial 11p. Derfor
skal alt med kursiv sættes til 14p, for at få skriftstr. til at passe
sammen. - Det bliver endnu 'sjovere', når man vælger ikke-latinske
skrifter som fx. 'HellasGreek 720' eller 'Nahkir-Kushah' (arabisk) eller
'Zion' eller 'Jerusalem' i hebraisk. - Her svarer Arial 13p til de andre
i 10p...

> [...]
> _overalt_ i OS'et. Uden at det konflikter med det at slå
> skriftudjævningen fra. Jeg bruger Tinker Tool som supplement til MacOS

I princippet ja. Men der er desværre nogle begrænsninger. Og det
irriterer mig grænseløs, at jeg fx. ikke kan ændre skrifttype og str. på
mappenavne og HD navne. Jeg bruger også TinkerTool, men det er altså
ikke nok - desværre.

> [...]
> (bogtrykkere og "typografer", der gør). Det er vist en blanding af
> tradition og stædig vedholden ved en lidt ældre æstetik?)

Jeg véd ikke, om det er æstetik eller hvad. Men efterhånden er Times New
Roman blevet standardskrift på PC fronten sammen med Verdana og Georgia.
Jeg bruger heller ikke TNR, hvis jeg kan blive fri - og ville helst helt
fjerne den fra systemet, men når nu de her PC docs kommer i TNR som
std., så kan det give problemer, hvis TNR ikke er på systemet. - Og
MSOffice er så 'viselig' indrettet, at den ganske enkelt geninstallerer
TNR, hvis den slettes.

De 3 sans serif skrifter, jeg bruger mest er
- Arial 13p eller 14p
- URW Optima Classic Sans Serif 12p eller 13p
- Zürich Condensed Regular Bd 14p

De 3 mest brugte serif
- URW Baskeville OldFace Regular 14p
- Baskeville OldStyle SSI 14p
- Georgia 13p

> Undskyld, hvis det her blev lidt langt, men det er svært at høre opera
> og andet godt, mens man skal koncentrere sig om den gruppe .) Nå, i
> øjeblikket er det nu lige Tom Waits' "Innocent when you dream".

Jamen, sov godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-04-05 22:07

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Pletter på div. landkort plejer da ellers at være hvide.

Jo, da, du har da ret, når de er uopdagede. I mit tilfælde er det vist
nærmest noget med, at de bliver mørkere igen og fortaber sig i
hukommelsen

<snip>

> Ja, og 'fejlen' var, at jeg kun sendte dig en TT version og ikke hele
> skriften inkl. div. T1 og PS versioner. - Jeg har nu fundet hele pakken,
> så hvis du stadig vil have den, så kan du få den nu...

Nu løste jeg problemet ved hjælp af nogle venlige tegnestuefolk. Men det
er jo noget længe siden. Så der er slet ikke en Optima i mine skrifter
under MacOS 9, men der ligger en Optima.dfont i Panther, så mon ikke jeg
er godt hjulpet med det? Hvis jeg skulle få brug for den under MacOS9,
må jeg vel godt lige smide en mail i din retning? Eller skulle vi bare
aftale nærmere over telefonen?

<snip> endnu mere. Tak for dit lange og meget pædagogiske svar, Erik.
Jeg skal lige fordøje det (=nærlæse det)

--
v.h.
Mich.

Fra : Erik Richard

Dato : 08-04-05 00:38

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Jo, da, du har da ret, når de er uopdagede. I mit tilfælde er det vist
> nærmest noget med, at de bliver mørkere igen og fortaber sig i
> hukommelsen

Pas på, Mich! - Det er den sørgelige alder, der nærmer sig.

> [...]
> er godt hjulpet med det? Hvis jeg skulle få brug for den under MacOS9,
> må jeg vel godt lige smide en mail i din retning? Eller skulle vi bare

Bare smid en mail, hvis det bliver nødvendig. - På CD'en, hvor Optima
ligger, er der masser andre af de klassiske bogtryksskrifter fra URW.

> <snip> endnu mere. Tak for dit lange og meget pædagogiske svar, Erik.
> Jeg skal lige fordøje det (=nærlæse det)

Prøv at tilføje et par bakskuld, så kan det være, det glider lettere
ned..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-04-05 16:14

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Nå, i
> øjeblikket er det nu lige Tom Waits' "Innocent when you dream".

helt fantastisk sang, især den sidste på samme tid skingre og brovtne
version på "Franks wild years" nu begynder jeg vist at nynne.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-04-05 22:07

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> helt fantastisk sang, især den sidste på samme tid skingre og brovtne
> version på "Franks wild years" nu begynder jeg vist at nynne.

Hej Per Mroten
Hvad fanden ligner det at komme her en torsdag aften? Du er da
ellers blevet kendt som fredagsmonsteret -
Der har det andet, den virkelige Monster, dr., jo travlt med familien.

Det _er_ en fantastisk sang. Den udgave, jeg har, er, hvor Tom Waits
synger duet med sig selv. Men hæs stemme. Meget lyrisk og en god tekst
(poetisk). Den var vistnok underlægning i (kult)filmen "Smoke" med
Harvey Keitel i hovedrollen.
Den udgave, du nævner, mindes jeg ikke at have hørt.

Men nu, da jeg har fat i sådan en halvtysker, som dig (?), skal du lige
vide, at jeg er blevet gjort opmærksom på en østrigsk standup'er, Alf
Poier, han er virkelig fed, altså sådan megafed, ikke overvægtig.

Du får et par prøver på hans tekst fra "Weil Der Mensch zählt":

"Der Unterschied zwischen Menschen, zwischen Affen und Primaten
Der is net vü größer wie bei Nudl und Fritatten

Doch wer mehr über Tiere wissen wü muß Biologie studiern
Oder sich im Anschluß auf meiner Homepage informieren"

(hint: han er meget, meget nem at finde frem til på indianernes net, men
køn er sgu' ikke).

OG, vil jeg bare råbe: Disse to musikeksempler burde findes på enhver
Mac (osse i dette land). Så er vi næsten _on_ igen.

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-04-05 08:28

In article <1guimw0.1sq12cl1iu22bkN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> 2) Hvilke - for eksempel - tre skrifttyper (=fonte) foretrækker I i
> almindelig tekstbehandling.

Ubetinget Apple Garamond. Ikke pga. specielle kvaliteter, men fordi den
giver sådan en go' følelse. HumanST521 til visse opgaver

Verdana i Powerpoint.

Trebuchet eller EngraversGothic hvis mine overskrifter skal være poppede