HD erfaringer? Samsung?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-03-05 21:37

Som I måske har bemærket i en anden tråd (HD problemer) er min eksterne
HD stået af. Måske?

Jeg kommer sikkert snart i en situation at skulle vælge en ny HD til et
FWkabinet (med USB osse).

Sælger vil helst, at jeg vælger en Samsung, jeg vil (egentlig) helst en
Seagate Barracuda. Efter alle de roser Barracudaen har fået herinde.

Har nogen af jer erfaringer med Samsungs diske? Er de stabile, holder de
længe? Er de på linie med Seagates eller bedre?

Jeg spørger jer, fordi sælgeren fortale, at han havde solgt Samsung i to
år og aldrig fået er af dem tilbage. Overfor sådan et udsagn blive rjeg
lidt skeptisk. Ja, undskyld, men det gør jeg altså.

Egentlig er min tryghed ved Seagate kun et udtryk for indoktrinering i
edb.mac ;)

Samsung har jeg derimod ikke rigtig læst noget om (?) Så jeg ville være
glad for noget input her.

--
v.h.
Mich.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-04-05 13:09

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Som I måske har bemærket i en anden tråd (HD problemer) er min eksterne
> HD stået af. Måske?

Er ja. Det har jeg da...

> Samsung har jeg derimod ikke rigtig læst noget om (?) Så jeg ville være
> glad for noget input her.

Jeg har en Samsung HD i min nye(este) PC fra april sidste år og der er
ingen problemer. Jeg har indtryk af at Samsung gør meget for at sikre
kvaliteten af deres produkter.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-04-05 22:07

> Jeg har en Samsung HD i min nye(este) PC fra april sidste år og der er
> ingen problemer. Jeg har indtryk af at Samsung gør meget for at sikre
> kvaliteten af deres produkter.

Tak for kommentaren, også til Mtoren i denne tråd.

Det blev så en Samsung på 160 Gb. Den holder sørme godt, den har været i
gang siden klokken 18 og har ikke haft noget nedbrud. Den er dejlig
tyst, og det eksterne metalkabinet blive rkun en lille anelse varm på
ydersiden. Ikke engang så varm, at det kan holde aprilskulden væk fra
fingrene.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-05 21:57

> [...]

> Sælger vil helst, at jeg vælger en Samsung, jeg vil (egentlig) helst en
> Seagate Barracuda. Efter alle de roser Barracudaen har fået herinde.

Seagate diskenes primære fordel har været lav varmeudvikling og lavt
støjnivau, på disse felter er segate dog blevet overhalet af samsung og
indhentet af eks Maxtor. Seagate diskene har dog aldrig været videre
hurtige eller holdbare - deres (S)ATA baracudaer er eks. ikke
certificeret til server eller nearline brug. Såvel Maxtor (maxline) som
WDC (Raptor) og Hitachi (udvalgte modeller) hat (S)ATA diske der er
certificeret til server og nearline brug. dvs 24t drift 365 dage om året
i flere år.

> Har nogen af jer erfaringer med Samsungs diske? Er de stabile, holder de
> længe? Er de på linie med Seagates eller bedre?

De bliver mindre varme og støjer mindre - derfor kan man antage at de
holder læng(ere) (varme og friktion er de primære årsager til diskdød)

Samsung's diske er er nyere dato hvorfor det ikke er muligt at kigge
mange år tilbage mht. holdbarhed - men efter sigende skulle de holde
ganske fint. De er en anelse langsommere end konkurenternes diske,
tilgængæld støjer der væsentligt mindre og bliver ikke nær så varme.

Jeg ville ikke være bekymret ved at købe Samsung diske, faktisk regner
jeg med at min kommende HTPC skal udstyres med diske fra Samsung. Det
største minus ved samsung's diske er vel de relativ små størrelser de
findes i (160GB, 200GB er på vej)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-04-05 23:19

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> WDC (Raptor) og Hitachi (udvalgte modeller) hat (S)ATA diske der er
> certificeret til server og nearline brug. dvs 24t drift 365 dage om året

Søde Morten, det var godt, at du dukkede op. Og beroligede mig. Vejlede
mig, retledede mig.
Den der sydamerikanske rovfisk var ellers min foretrukne (efter
anbefalingerne herinde). Men OK, Samsung lyder da bedre. Bare jeg
vidste, hvad "nearline" var for noget?

> De bliver mindre varme og støjer mindre - derfor kan man antage at de
> holder læng(ere) (varme og friktion er de primære årsager til diskdød)

Min hedengangne WD var nu ikke særlig varm, men den støjede, den peb med
en høj pibende lyd, men det var nu ikke noget problem. Den kørte stort
set kun som backup. Nogle få dage om ugen. Efter en anvisning fra "Per"
Morten himself :)
Ikke noget med stadig støjende HD, der skulle larme i baggrunden.
NixenBixen. Det gider vi sku' da ikke. Det er nok at Kranen larmer :)

> [...]
> ganske fint. De er en anelse langsommere end konkurenternes diske,
> tilgængæld støjer der væsentligt mindre og bliver ikke nær så varme.

Forhanlderen har demo'et en Samsung. Selvom han hele tiden kalder den
Samsug, er jeg ret sikker på, at der er en Samsung. Og det med det
lavere støjniveau tiltaler mig meget.

> [...]
> jeg med at min kommende HTPC skal udstyres med diske fra Samsung. Det
> største minus ved samsung's diske er vel de relativ små størrelser de

Jeg er nu ikke særlig forskrækket over "de små størrelser". Min DW (WD?)
var 80 Gb, og nu får jeg - efter forhandlerens sigende - en 160 Gb
Samsung for en byttepris på "et par hundrede kroner". Det er da OK
service fra hans side. Bare han nu leverer den på onsdag, som han har
lovet.

P.S.: Når du ikke er bekymret, så er jeg heller ikke. _SÅ_dan er det
bare med dig gode rådgivning.

Men med hensyn til din bekymring om "relativ(t?) små størrelser" skal du
nok skrive til Dr. Monsters brevkasse ?

P.P.S.: nu skal vi lige have det op igen: skal du have et par flade for
hjælpen? Eller skal du have nogle malurtplanter derovre fra Skallingen?
Om ganske få måneder skal jeg derover og gå en meget lang tur for at
samle malurtplanter (og Hindebære, det er _meget_ lokalt, men de er
smukke). Hindebærene er til pynt, men (Strand)malurten er til nytte. Som
krydderi til (bitter)snaps.
Jeg (vi) går én tur i løbet af sommeren og samler ind til næsten 20
modtagere.

--
v.h.
Mich.