HD problemer
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-05 19:39

Min eksterne HD på FW lyder underligt, mere end underligt. Den står og
tikker og mounter ikke på PB'en. Det lyder lidt som om 'armen' ikek
rigtig kan få fat, men hvad fxxxxx véd bønder om agurkesalat? Det er en
Western Digital på 80 Gb i et Argosy kabinet.
Er den stået af?
I så fald skal jeg vel ud og have fat i en Seagate Barracuda, som jeg så
selv må prøve at montere i kabinettet. Det er vel ikke noget stort
problem, teknisk altså. Det er jo osse et fremskridt lydmæssigt, DW'en
har hele tiden pebet ulideligt.

Den defekte (?) WD er kun halvandet år gammel, så jeg er noget skuffet
over den. Det er da alt for tidligt, at den står af, hvis den altså er
stået af.

NB.: det er min eksterne backupHD, men I behøver ikke være bekymrede :)
For jeg har også noget backup på DVD. Livrem og seler, ikke?

--
v.h.
Mich.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-03-05 20:50

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:
> [...]
> rigtig kan få fat, men hvad fxxxxx véd bønder om agurkesalat? Det er en
> Western Digital på 80 Gb i et Argosy kabinet.

Ja, det kunne da godt lyde sådan. Du kan evt. prøve at hive den ud af
kabinettet og sætte den i Mac'en, hvis der er filer på den du vil have
fat i.

> [...]
>
> Den defekte (?) WD er kun halvandet år gammel, så jeg er noget skuffet
> over den. Det er da alt for tidligt, at den står af, hvis den altså er

Prøv lige at tjekke Western Digitals hjemmesite og tjek om ikke der er
garanti på den endnu. Før i tiden var der 5 års garanti på alle
harddiske, men sidste år fik de alle sammen flip og kortede det ned
til 1 år. Nu er de dog begyndt med længere garanti igen. Hvis du er
heldig er der 5 års garanti på din, og så vil de reparere eller
ombytte den.

Ellers burde reklamationsretten vel gælde?

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-05 21:29

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, det kunne da godt lyde sådan. Du kan evt. prøve at hive den ud af
> kabinettet og sætte den i Mac'en, hvis der er filer på den du vil have
> fat i.

Tak for dit svar. Jeg tror dog ikke rigtigt, at jeg kan bakse den dér DW
ind i min PB :)

> [...]
> til 1 år. Nu er de dog begyndt med længere garanti igen. Hvis du er
> heldig er der 5 års garanti på din, og så vil de reparere eller

Så vidt jeg kan se, er der desværre kun et års garanti.

> Ellers burde reklamationsretten vel gælde?

Ja, jeg skal ned til forhandleren (sælgeren) i morgen, så får vi se,
hvad han siger.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-05 22:05

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, det kunne da godt lyde sådan. Du kan evt. prøve at hive den ud af
> kabinettet og sætte den i Mac'en, hvis der er filer på den du vil have
> fat i.

Nu grinede jeg lidt før, da du foreslog det med at flytte DW'en over i
Mac'en. Jeg tænkte jo kun på min tiBook. Men jeg har da osse en gammel
7600 med flere pladser, men den er da vist så gammel, at der er SCSI
kabler i. Denne her DW er en IDE disk, og det er da vist noget andet?

> [...]
> til 1 år. Nu er de dog begyndt med længere garanti igen. Hvis du er
> heldig er der 5 års garanti på din, og så vil de reparere eller

Har haft HD'en ude af kabinettet, det er en WD Caviar ® WD 800, enhanced
IDE Hard Drive. Og dem er der kun et års garanti på, så vidt jeg kan se.

Er lidt glad for det Argosy kabinet, for der er både FW og USB
forbindelser (det betyder, at jeg osse kan hjælpe andre Macvenner med
deres backup). Så det vil jeg da gerne bevare(genbruge, men når jeg så
kigger på edbpriser efter Barracuda, så er de (vist) alle sammen enten
ATA eller seriel ATA. Kan jeg bruge sådan en ATA/SATA i det kabinet?

Jeg har aldrig forstået forskellen mellem IDE og ATA, jeg har aldrig
kunnet forlige mig med (forkortelses)junglen derude. Kan nogen give en
kort forklaring eller en URL?

--
v.h.
Mich.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-03-05 23:26

> [...]
> 7600 med flere pladser, men den er da vist så gammel, at der er SCSI
> kabler i. Denne her DW er en IDE disk, og det er da vist noget andet?

Jeg havde ikke lige fanget, at det var en PowerBook du havde. Du har
også helt ret i, at disken ikke kan side i din 7600.

> Har haft HD'en ude af kabinettet, det er en WD Caviar ® WD 800, enhanced
> IDE Hard Drive. Og dem er der kun et års garanti på, så vidt jeg kan se.

Der plejer at være et sted, hvor man kan slå garantien op vha.
serienummeret.

IDE og ATA er samme type.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-03-05 21:37

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Der plejer at være et sted, hvor man kan slå garantien op vha.
> serienummeret.

Jo, da, den foreslog, at min HD var en Special Edition eller osse var
garantien udløbet.

> IDE og ATA er samme type.

Det lyder betryggende.

Kontaktede sælger i dag. Han syntes heller ikke, at disken lød godt.
Han sagde, at der var garanti på disken, så han ville bytte den/skifte
den ud. Fint nok, hvis han har andre garantiordninger, end jeg, som End
User har.

Men han var ikke særligt lydhør overfor Seagate, da det er noget med en
anden forhandler (grossist?), som ikke handle rmed Seagate. Han ville
hellere sætte en Samsung disk i. Som kommer fra samme grossist (?). Jeg
prøver lige at spørge til erfaringer med Samsung ved at oprette en ny
tråd. Får jeg så tæsk af tæskeholdet?

Min snak om, at han vel bare kunne få et kreditnota og så ordne det hele
via hans eget bogholderi, svarede han ligt undvigende på.

Jeg vil jo gerne - for en merpris - gøre mine 80Gb til 120 eller 160 Gb.
I det samme kabinet. Jeg går ud fra, at det skal være en 7200 rpm disk.

Nå, men sælgeren var nu så flink, at han spurgte om jeg havde umistelige
data på HD'en. Jeg berettede om livrem og seler. Han ville dog gerne
lige prøve, om han kunne få den gamle HD i gang, så efter forskellige
fysiske øvelser, puttede han den simpelthen i køleskabets fryser. "Et
godt gammelt trick", sagde han. Vel skal han da have lov til at prøve at
reparere en indleveret reklamation, men den med fryseren har jeg nu
aldrig hørt før.

Vi har en aftale om at tale sammen i morgen. Det skulle jo også snart
løses, min Retrospect står og kalder på tordagsbackuppen, men mediet er
her jo ikke. Det ligger i et køleskab i den anden ende af byen

--
v.h.
Mich.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-04-05 11:11

> Jo, da, den foreslog, at min HD var en Special Edition eller osse var
> garantien udløbet.

OK.

> [...]
> Han sagde, at der var garanti på disken, så han ville bytte den/skifte
> den ud. Fint nok, hvis han har andre garantiordninger, end jeg, som End

Det lyder jo godt.

> [...]
> hellere sætte en Samsung disk i. Som kommer fra samme grossist (?). Jeg
> prøver lige at spørge til erfaringer med Samsung ved at oprette en ny

Samsung er nok også udemærket, men jeg ville dog foretrække Western
Digital eller Seagate.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-04-05 22:07

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Samsung er nok også udemærket, men jeg ville dog foretrække Western
> Digital eller Seagate.

Tak for svaret. Som du måske bemærkede, var der noget med byttefordele
for forhandleren: WD til Samsung, men ikke til Seagate. Og WD er jeg
blevet lidt kold overfor efter nedbruddet af min (hylende) WD. Som du
måske har set i en anden tråd, så blev det til Samsung.

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-05 10:34

> [...]

> blevet lidt kold overfor efter nedbruddet af min (hylende) WD. Som du
> måske har set i en anden tråd, så blev det til Samsung.

Jeg tror ikke der er noget galt med WD som sådan, men moderne diske
bliver nu engang varme - og Firewirekabinetter i plastik uden blæsere
er derfor ikke altid et rart sted at opholde sig for moderne diske.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-05 23:15

> [...]

> rigtig kan få fat, men hvad fxxxxx véd bønder om agurkesalat? Det er en
> Western Digital på 80 Gb i et Argosy kabinet.

<snip>

> Den defekte (?) WD er kun halvandet år gammel, så jeg er noget skuffet
> over den. Det er da alt for tidligt, at den står af, hvis den altså er
> stået af.

Jeg undrer mig lidt over alle de hw-nedbrud du oplever og skriver om til
d.e.m. Her så en HDD. Jeg har en 40MB Conner, der sad i min første
Olivetti Laptop fra 1989 og den disk kører da endnu.

Hvad bruger du din computer til? og ikke mindst, hvordan behandler du
dit udstyr?

Halvandet år gammel? Jamen dog! Måske er der tale om en fejl 40?

Jeg har engang oplevet en WD HDD der gik West. Den sad i en computer der
stod ensom og forladt nede i cykelkælderen hvor jeg bor. Disk
controlleren på mobo var kaput, så jeg hentede 'puteren og satte et
controller kort i et ledigt PCI slot og det hele kørte i 4 måneder, men
så sagde WD HDD'en stop. Hvordan den, der havde ejet 'puteren havde
behandlet udstyret kan jeg kun gætte mig til.

Nu kører den samme 'puter med en 32GB Seagate med PCMacLAN på 3. år,
indtil videre uden problemer og servicerer mine Mac som backup maskine.

> NB.: det er min eksterne backupHD, men I behøver ikke være bekymrede :)
> For jeg har også noget backup på DVD. Livrem og seler, ikke?

He! He! Det lyder som om du regnede med det ville gå galt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-03-05 21:37

> Jeg undrer mig lidt over alle de hw-nedbrud du oplever og skriver om til
> d.e.m.

"Alle de hw-nedbrud" ? Den er jeg ikke helt med på.

>Her så en HDD. Jeg har en 40MB Conner, der sad i min første
> Olivetti Laptop fra 1989 og den disk kører da endnu.
>
> Hvad bruger du din computer til? og ikke mindst, hvordan behandler du
> dit udstyr?

Tjah, jeg behandler det vel pænt nok? Da jeg i påsken skulle fræse min
svigermors køkkenhave, valgte jeg fræseren. Jeg _kunne_ vel i princippet
osse have prøvet med den eksterne HD, men resultatet var nok ikke blevet
nær så godt. Når jeg tænker på køkkenhaven, altså.

> Halvandet år gammel? Jamen dog! Måske er der tale om en fejl 40?

Har du ikke lige siddet og skrevet om en Conner, der har virket siden
1989? Hvordan kommer det så ind med en fejl 40? Husk på, at synet kan
blive mildt sløret med alderen. Når/hvis du oplever en fejl 50, skal du
sørge for at få et par briller

> [...]
> så sagde WD HDD'en stop. Hvordan den, der havde ejet 'puteren havde
> behandlet udstyret kan jeg kun gætte mig til.

Mon ikke den tidligere ejer har haft et alvorligt kommunikationsproblem?
Med sit "mobo"? Nej, jeg forstår jo egentlig godt, hvad du mener. Jeg
skulle jo bare gætte lidt med, ik'?

> He! He! Det lyder som om du regnede med det ville gå galt.

Nej, egentlig ikke, for backuppen er af min og andres indbyggede HD'er i
nogle Mac'er. De kører fint nok endnu, meeen ... hvis de står af er det
nu bedre at have noget backup i digital form, end det er at køre rundt
med en streamer på bilens bagkofanger: "Rigtige mænd tager ikke backup".

--
v.h.
Mich.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-04-05 12:45

> [...]

> osse have prøvet med den eksterne HD, men resultatet var nok ikke blevet
> nær så godt. Når jeg tænker på køkkenhaven, altså.

Altså! Det ligger lissom til det at eje en Mac, at man forventer den
bliver behandlet ordenligt af dens ejermand. Jeg kan da godt blive
bekymret - når du prioriterer sådan i forholdet til svigermor og
køkkenhaven.

> [...]
> 1989? Hvordan kommer det så ind med en fejl 40? Husk på, at synet kan
> blive mildt sløret med alderen. Når/hvis du oplever en fejl 50, skal du

Jeg er skam allerede nået til fejl 60! Man bliver som bekendt langsynet
med alderen

I øvrigt. Macworld (USA ed) fra februar i år havde et tema om Mac
katastrofer, og havde som illustration på forsiden et billede af en
udbrændt og meget ramponeret G5. Inde på lederplads var der en notits i
en sideramme, om at redationen i et tidligere nummer (januar 2002) havde
bragt et kreeret billede på forsiden med en PM G3, der bliver mast af en
PB, og at det havde resulteret i en mail-storm fra læserne. Denne gang
ville redationen komme reaktionen fra læserne i forkøbet, og skrev: "let
us assure you that no Macs were harmed in the production of this issue's
cover."