Mac'er og støjniveauer
Fra : Franz Berliner

Dato : 29-03-05 14:08

Den opmærksomme læser vil sikkert have opdaget at jeg har postet et par
gange angåede dette før, men nu kommer der altså lige et indlæg mere..

Hvordan er det nu lige med støjniveauer på de forskellige G5 systemer?

Jeg har listet rundt til alle macbrugerne i firmaet og stukket hovedet
helt ind i deres maskiner for at lytte på støjniveauet. Folk tror
efterhånden at jeg er en smule tosset, og resultaterne er ikke specielt
brugbare - eftersom der er så meget udenomsstøj at det ikke er til at
finde ud af hvad det er der siger hvad og hvor højt.

Formålet med alt besværet er at finde en maskine der er fuldstændig
stille og kan bruges til at lave noget musik på derhjemme.
Ydelsesmæssigt har jeg luret at iMac G5 eller Powermac G5 er brugbare.

iMac G5 skulle efter sigende være fuldstændig tavs, men har den ulempe
at jeg skal ud at købe nyt eksternt lydkort.
Powermac G5 synes som en fornuftig løsning, men her på kontoret larmer
den en del mere end den Dell der står ved siden af.

Er der nogle her i gruppen der bruger en Powermac G5 derhjemme og som
kan fortælle mig om man kan høre larmen fra den, når den bruges?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-03-05 16:02

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogle her i gruppen der bruger en Powermac G5 derhjemme og som
> kan fortælle mig om man kan høre larmen fra den, når den bruges?

2 x 1,8 G5

Larmer kun lejlighedsvis når den belastes. Meget støjsvag.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 29-03-05 19:11

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Larmer kun lejlighedsvis når den belastes. Meget støjsvag.

En smule OT, men jeg vover forsøget alligevel.

Min iBook G4 irriterer mig, for blæseren larmer meget mere,end jeg havde
troet.
Den er kun 6 måneder gammel - men alligevel hvæser den mere ad mig, end
jeg synes er nuttet.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-03-05 22:30

In dk.edb.mac, Steen Jensen <steenjensen@osporto.dk> wrote:

> Min iBook G4 irriterer mig, for blæseren larmer meget mere,end jeg havde
> troet.
> Den er kun 6 måneder gammel - men alligevel hvæser den mere ad mig, end
> jeg synes er nuttet.

For PowerBookens vedkommende introducerede 10.3.2 en ny temperaturgrænse
for, hvornår blæseren gik i gang, og hvornår den stoppede igen.

Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende for iBooken, men det kunne
jeg forestille mig.

Jeg har fikset det ved, at tage udvidelsen der styrer den slags fra
10.2.8 combo-updateren, og bruge den istedet for den der blev leveret
med 10.3.2. Det fungerer fint, men PowerBooken bliver så også en del
varmere, hvilket er et andet, men mindre støjende problem.

Jeg anvendte denne guide:

<http://www.deleet.de/ray/pbfanfix.html>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

IP: We all do.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-03-05 22:40

> [...]

> troet.
> Den er kun 6 måneder gammel - men alligevel hvæser den mere ad mig, end

Din iBook må være sat til maksimal CPU-ydelse.
Kig i "Energibesparelse".
Min blæser kører ikke med mindre jeg lige har været meget krævende, og
den lyder ikke rask.

Flemming Rubini

Fra : Steen Jensen

Dato : 30-03-05 12:50

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Din iBook må være sat til maksimal CPU-ydelse.
> Kig i "Energibesparelse".

Tak for tippet - hvadenten blæseren kører eller ej, så blir jeg mere og
mere glad for mit skift til Mac.
Jeg gik ind i 'Energibesparelse' og satte indstillingerne til
'Automatisk' - håber mine ører bliver glad for det
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-04-05 03:17

> [...]

> Jeg gik ind i 'Energibesparelse' og satte indstillingerne til
> 'Automatisk' - håber mine ører bliver glad for det

Kør Unreal Tournament 2004 Demo. Hvis du altså savner lyden fra din
blæser eller lige vil teste om du kan spejle æg på den.

Flemming Rubini

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-03-05 19:26

In article <1gu739q.7vacly10zocjkN%stigleerbeck@nypost.dk>,
stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> 2 x 1,8 G5
>
> Larmer kun lejlighedsvis når den belastes. Meget støjsvag.
>

> Stig Leerbeck
> www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Larm er så stærkt et ord.
G4 AGP kan man måske sige støjer, Quicksilver lidt mere men MDD larmer.
2x2 GHz G5 er ikke lydløs men meget tæt på når ikke lige blæserne går i
take-off mode.
Problemet med G5 er måske at deres blæsere er den lidt nervæse type som
ofte virrer op når der er lidt aktivitet men et øjeblik efter spinner
ned igen.
Det er lidt irriterende men klart at foretrække frem for en maskine som
konstant udsender et støjniveau som til sidst går gennem marv og ben.
En G5's kabinet er også perforeret for- og bagtil hvilket gør at alle
lyde fra diske og blæsere transporteres frit til omverdenen men til
forskel fra en iMac så behøver en G5 ikke stå lige op i fjæset på dig.

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-03-05 08:29

Steen Larsen wrote:
> [...]
> lyde fra diske og blæsere transporteres frit til omverdenen men til
> forskel fra en iMac så behøver en G5 ikke stå lige op i fjæset på dig.

Ja, det er selvfølgelig meget subjektivt sådan noget med støj.
Referencemaskinen for mig lige nu er den Dell maskine jeg bruger på
arbejde. Det er en 3Ghz P4, og blæserne siger ikke en lyd - heller ikke
når der arbejdes med video eller andre krævende opgaver - det eneste man
af og til kan høre er lidt snurren fra harddisken. Den koster vel 5000
kr. i indkøb. Derfor irriterer det mig lidt at alle de mac'er med
nogenlunde høj ydelse man kan komme i nærheden af alle er plaget af lidt
støj. Her er vel at mærke tale om maskiner til 3 gange prisen på
Dell'en... men man må jo lide lidt som macbruger hvis man vil have den
lækre iLife pakke

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Lestat

Dato : 30-03-05 11:49

> Er der nogle her i gruppen der bruger en Powermac G5 derhjemme og som kan
> fortælle mig om man kan høre larmen fra den, når den bruges?

Jeg har en dual 1,8 G5, som jeg bruger til musik, jeg er så en af de
uheldige, hvor maskinen jævnligt udsender dels "pibelyde" (lyder som der
sidder en fugl i maskinen) og dels en skurren - det er vist noget
blæserværk. Jeg ved man kan pille et eller andet sted i noget konfiguration,
men jeg har da tænkt mig at kontakte Apple omkring det. Selve blæserne siger
egentlig ikke så meget, det er sjældendt de "spinner" op (der siger de så
tilgengæld en del, men det er så sjældendt at jeg fint kan leve med det). Og
så synes jeg der er går en smule blæserstøj ud af mit PCI-lydkort, men jeg
tror ikke det kommer med når jeg bouncer mixene, har ikke lige helt lyttet
på om det er noget, der kommer med ved input også. Men igen, det er meget
lidt!

Du skal lige være opmærksom på om dit PCI-lydkort kan håndtere PCI-slot'sene
på G5'eren.. Min har ikke PCI-Express, men kortet skal alligevel kunne tåle
noget mere strøm, da det vist er en ny PCI-standard.

Ellers er jeg superglad for den, det kører sgu bare!

Bare lige mine 5 øre.

/Morten