Flere hacker-angreb mod Mac-computere
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-03-05 11:02

Sådan skriver CRN som overskrift til følgende artikel af Karim Pedersen
onsdag 23. marts 2005:
-------
"Ifølge Symantec er Mac-computere i stigende grad mål for hacker-angreb.

Hidtil har Mac-brugere været forskånet for hacker-angreb, men meget
tyder på, at Mac'en kan blive det næste mål for hackere. I det sidste år
har antivirus-firmaet Symantec fundet 37 sikkerhedshuller i Mac OS X,
der bygger på Unix, skriver Berlingske Tidende.

»Apples styresystem er ikke en sikker havn, når det gælder hackerangreb.
Mac OS er i stigende grad mål for fjendtlige aktiviteter, som vi hidtil
har forbundet med Unix og Windows-basered systemer,« skriver Symantec.

Det anslås at Mac OS X er installeret på mindre end fem procent af de
computere der er i brug verden over. Derfor har interessen fra hackere
indtil nu været begrænset. Men Symantec regner med en ny bølge af
hacker-angreb.

»Den nye billige Mac mini vil forøge Mac-platformens markedsandel, og
den vil sandsynligvis blive købt af brugere, som er mindre opmærksomme
på sikkerhed. Derfor må det forventes, at antallet af sårbarheder vil
stige, og det samme vil antallet af angreb,« mener Symantec."
-------

Det forekommer mig at være en stribe af spekulationer uden særligt meget
indhold.
Er det bare Symantec, der vil profilere sig eller er der konkrete
tilfælde af succesfulde angreb mod OSX?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 29-03-05 11:52

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Er det bare Symantec, der vil profilere sig
De har et produkt at sælge...

Fra : Mikkel Westh

Dato : 30-03-05 22:28

"Stig Leerbeck" <stigleerbeck@nypost.dk> wrote in message

[snip]

> Det forekommer mig at være en stribe af spekulationer uden særligt meget
> indhold.

Samme her. Har aldrig hørt om noget større angreb eller nogen
sikkerhedsbrist ved OS X, så den holder vist ikke helt.

> Er det bare Symantec, der vil profilere sig eller er der konkrete
> tilfælde af succesfulde angreb mod OSX?

Hvis det nu kom fra en mere upartisk kilde, ville jeg være mere bekymret.

Mvh. Mikkel

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 31-03-05 10:24

> [...]

> indhold.
> Er det bare Symantec, der vil profilere sig eller er der konkrete

Symantec har et produkt de vil prøve at sælge - Heldigvis er det endnu
et overflødigt produkt.

Som reaktion er der et firma, der har udlovet en dusør til den der
skriver en OS X virus, men de har stoppet konkurrencen igen af frygt for
evt. juridiske konsekvenser, af at opfordre folk til at skrive virus:
<http://software.silicon.com/malware/0,3800003100,39129049,00.htm>

mvh.
Kaj.

--