Et par småproblemer? 9.2.2
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 28-03-05 16:12

Jeg har en G4 agp med 9.2.2 hvor jeg har monteret en ny harddisk på ATA
2 kæden. Den har id 1 og den "gamle" med systemet har id 0. Efter
monteringen (en øvelse jeg har prøvet flere gange ;0)) starter G4 op med
en mindre skærmopløsning end tilsigtet. Det ændres først lidt inde i
opstarten til den større opløsning. Hvorfor nu det?. Yderligere tager
det lidt tid fra skrivebordet er klart - til menuer, ikoner osv.
reagerer på musen. Sådan var det også før jeg monterede den ny harddisk.
Hvorfor mon det?

PFT

otn

Fra : Tom

Dato : 30-03-05 00:07

Tror at det er sådan lidt for sikkerhedens skyld... Hvad nu hvis du
monterede en 100 år gammel skærm, efter du lige havde haft en meget moderne
skærm på der f.eks arbejder i 1920 x 1080 og den nye kun kan 800 x 600..
så kan du jo ikke sænde din computer..
( da skærmen jo aldrig ville kunne vise startbilldet..
Desuden tror jeg at comp er ude og tjekke om skærmen understøtter den
skærmoopløsning der skal arbejdes i når styresystem "snart" starter op.. ?!
Tom

Fra : Jack Uzi

Dato : 30-03-05 21:21

In article <1gu58hr.125jf1l4f4e6yN%otnfjern@stofanet.dk>,
<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

[snip]
>Yderligere tager det lidt tid fra skrivebordet er klart - til menuer,
>ikoner osv. reagerer på musen. Sådan var det også før jeg monterede
>den ny harddisk. Hvorfor mon det?

Hvis du har eller har haft andre Mac'er tilsluttet din G4 via AppleTalk
kan det være derfor: Hver Mac du har "besøgt" på et lokalnetværk via
AppleTalk (IKKE via internettet) efterlader en henvisning til den
besøgte Mac i Server-mappen i din systemmappe, og under hver opstart
kalder systemet på de Mac'er, der er henvisninger til i mappen. Det
sker lige før systemet er bootet helt færdigt og tager ca. et minut pr.
henvisning i Server-mappen.
Løsning: Smid henvisningerne i server-mappen til de besøgte Mac'er i
papirkurven (og tøm den). Hvis problemet lå her, vil din Mac starte op
som et forsinket lyn, næste gang du booter.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 31-03-05 18:16

Hej
Dette er ikke tilfældet. Der er tale om et nyinstall. system på en
nyformateret hd.
Men tak for buddet.

otn

Fra : Jack Uzi

Dato : 31-03-05 23:02

In article <1guaysb.19k4071cy1lc0N%otnfjern@stofanet.dk>,
<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> Hej
> Dette er ikke tilfældet. Der er tale om et nyinstall. system på en
> nyformateret hd.
> Men tak for buddet.
OK. Held og lykke med fejlfindingen, så...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-05 14:51

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> starter G4 op med
> en mindre skærmopløsning end tilsigtet. Det ændres først lidt inde i
> opstarten til den større opløsning. Hvorfor nu det?.

Den lave skærmopløsning lagret i NVRAM, den høje er lagret i en
indstillingsfil på din disk - når det tilhørende kontrolpanel/udvidelse
indlæses den højere skærmopløsnings først.

Apples "gamle" kontrolpanel til skærmindstlling (det der ikke kan styre
kalibrering, lysstyrke osv) kan skrive opløsningen til NVRAM, brug det.
(Apple lægger det ét eller sandet sted på disken uden for systemmappen
når en standard OS9 installeres)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 02-04-05 20:10

Du har sikkert ret Morten - men jeg kan altså ikke finde det ;0(