spørgsmål ang skift fra pc:
Fra : Isak Lyberth

Dato : 24-03-05 09:41

Jeg vil have mig en mac mini fordi den er lækker.

Jeg har lige nogle spørgsmål:
Kan man tilslutte en almindelig, ikke apple, fladskærm?, jeg har en Acer
AL732 med dvi indgang. Jeg regner med at det er ok, da der jo er en dvi
udgang på macminien.

Findes der en remote desktop værktøj, så jeg kan fjernadministrere mine
windows servere?

Findes der samlede chatværktøjer, som GAIM eller trillian, så jeg kan
have både messenger og icq i et program, til mac?

Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke behøver at
være logget ud for at konen kan komme til?

Hilsen Isak

Fra : Karl Antz

Dato : 24-03-05 09:56

Isak Lyberth <isak@lyberth.com> wrote:

> Jeg har lige nogle spørgsmål:
> Kan man tilslutte en almindelig, ikke apple, fladskærm?, jeg har en Acer
> AL732 med dvi indgang. Jeg regner med at det er ok, da der jo er en dvi
> udgang på macminien.

no prob - dvi er dvi

> Findes der en remote desktop værktøj, så jeg kan fjernadministrere mine
> windows servere?

Hvis de kører med WinXP prof.udgave eller Win2000 Pro, kan du d'loade
Remote Desktop Connection fra Microsoft:

<http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remot
edesktopclient>

Den koster ingenting.

Jeg bruger Adium <http://www.adiumx.com/> som kører på LibGaim.

> Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke behøver at
> være logget ud for at konen kan komme til?

Det er faktisk endnu nemmere og tager ca et sekund: I System
Preferences/Accounts vælger du Login Options og sætter så hak i Enable
Fast User Switching - så dukker der et popup-menu med brugere op øverst
til højre på skærmen, og når du vælger en anden bruger drejer skærmens
indhold sig somom den var en terning, og den nye bruger er aktiveret.
Smart

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Isak Lyberth

Dato : 24-03-05 10:07

Ok, mange tak for svarene.
Kan jeg også tilslutte mit usb pc tastatur til en mac mini, og kan jeg
tilslutte min almindelige usb-pc logitech mus og gøre brug af de ekstra
knapper?

Hilsen Isak

Fra : Karl Antz

Dato : 24-03-05 10:16

Isak Lyberth <isak@lyberth.com> wrote:

> Kan jeg også tilslutte mit usb pc tastatur til en mac mini, og kan jeg
> tilslutte min almindelige usb-pc logitech mus og gøre brug af de ekstra
> knapper?

yup

Sakset fra <http://www.apple.com/macmini/>:

"If you already own a monitor, keyboard and mouse, you can get up and
running in minutes. Or choose any combination of new devices to match
your setup. And yes, Mac mini will take advantage of your two-button USB
mouse with scroll-wheel and your favorite USB keyboard. Just plug them
in."

Hvis din mus har flere end to kanpper kan du d'loade den relevante
software fra Logitech:

<http://www.logitech.com/index.cfm/downloads/software/US/EN,CRID=1793,co
ntentid=6003,OSID=9>

Så - no prob her heller ...

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 13:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Hvis din mus har flere end to kanpper kan du d'loade den relevante
> software fra Logitech:

expose kan bruge alle knapper uden ekstra driver, det samme kan mozilla
produkterne og x11 - eneste problem i forbindelse med mange knapper er
at programmerne skal understøtte flere knapper.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Terje Rydland

Dato : 24-03-05 10:16

Isak Lyberth <isak@lyberth.com> wrote:

> Ok, mange tak for svarene. Kan jeg også tilslutte mit usb pc tastatur
> til en mac mini, og kan jeg tilslutte min almindelige usb-pc logitech
> mus og gøre brug af de ekstra knapper?

Ja.
Høyre og venstre museknapp og rullehjulet virker direkte, men for å
programmere knappene på musen må du laste ned software fra Logitech.

Terje

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-03-05 19:06

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Hvis de kører med WinXP prof.udgave eller Win2000 Pro, kan du d'loade
> Remote Desktop Connection fra Microsoft:

> [...]

Det tirker (desværre) ikke med Win2K Pro.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-05 19:29

> Det tirker (desværre) ikke med Win2K Pro.

Nej, der kræves en Windows 2000 Server med Terminal Services.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 25-03-05 19:32

> Det tirker (desværre) ikke med Win2K Pro.

min skrivefejl - jeg mente win2k server.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Terje Rydland

Dato : 24-03-05 10:02

> [...]

> Kan man tilslutte en almindelig, ikke apple, fladskærm?, jeg har en Acer
> AL732 med dvi indgang. Jeg regner med at det er ok, da der jo er en dvi

Ja.

> Findes der en remote desktop værktøj, så jeg kan fjernadministrere mine
> windows servere?

Ja.

> [...]

> Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke behøver at
> være logget ud for at konen kan komme til?

:D

Terje

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-05 10:06

Isak Lyberth skrev:

> Kan man tilslutte en almindelig, ikke apple, fladskærm?, jeg
> har en Acer AL732 med dvi indgang. Jeg regner med at det er
> ok, da der jo er en dvi udgang på macminien.

Ja, det kan du godt.

> [...]

> Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke
> behøver at være logget ud for at konen kan komme til?

OS X har også hurtig brugerskift ala det du finder i WinXP.

Følgende er snuppet fra hjælpefilen i OS 10.3.8:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Isak Lyberth

Dato : 24-03-05 11:30

Isak Lyberth wrote:
> [...]
>
> Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke behøver at
> være logget ud for at konen kan komme til?

Mange tak for alle de gode svar
Jeg glæder mig til at få min manmini og komme igang

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-03-05 16:48

Isak Lyberth wrote:

> Findes der samlede chatværktøjer, som GAIM eller trillian, så jeg kan
> have både messenger og icq i et program, til mac?

Du skal simpelthen prøve http://www.adiumx.com/

Lad dig ikke narre af den fjollede and de har valgt som ikon. (Ikonet
kan som resten af programmets visuelle dele skiftes.) Det er simpelthen
den flotteste multichat klient der findes på noget OS. Det kræver lige
at man sætter sig ind i dens opsætning for at få den sat flot op, men
det er umagen værd.

/Martin

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-05 18:32

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> den flotteste multichat klient der findes på noget OS. Det kræver lige
> at man sætter sig ind i dens opsætning for at få den sat flot op, men

Helt enig og så er den jo bygget over lib-gaim så helt gaimfri bliver
man ikke

Bruger selv AdiumX og efter et par uger hvor jeg var kommet mig over de
første latterkramper over anden så elsker jeg nu den client. Alene
lydene er næsten de fedeste

/Martin (den anden)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-05 15:45

> [...]

> Kan man tilslutte en almindelig, ikke apple, fladskærm?, jeg har en Acer
> AL732 med dvi indgang. Jeg regner med at det er ok, da der jo er en dvi

Ja.

> Findes der en remote desktop værktøj, så jeg kan fjernadministrere mine
> windows servere?

Ja.

> Findes der samlede chatværktøjer, som GAIM eller trillian, så jeg kan
> have både messenger og icq i et program, til mac?

Nej ikke mig bekendt.

> Kan man skifte login som man kan i windows xp?, så jeg ikke behøver at
> være logget ud for at konen kan komme til?

Ja.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-03-05 16:49

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Nej ikke mig bekendt.

Der findes MANGE, herunde nogle af de bedste som AdiumX og Fire.

MVH
Martin