Terminal-bøvl igen
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-05 21:52

Nu sidder jeg igen og er pisket til at bevæge mig på dybt vand mht.
terminalen og det går ikke ret godt desværre.

Det drejer sig om en fontmanager (Font Agent Pro 3.0), hvor jeg godt kunne
tænke mig at eksperimentere med noget fontdeling imellem to Mac'er, som
begge kører OS 10.3.8.

Ifølge vejledningen til fontmanageren, skal man sørge for, at fontmappen
ligger i Users/Shared og når den gør det, skal man gå i terminalen og skrive
følgende: ln -s /Users/Shared/FontAgent \Pro /Users/<user>/Library (hvor
<user> er navnet på brugeren).

For det første så ved jeg ikke hvad kommandoen gør, og hvorfor skal man
skrive /Users/Shared/FontAgent \Pro / og ikke /Users/Shared/FontAgent Pro/,
som mappen hedder?

Jeg får også at vide, at mappen ikke eksisterer. Det kunne selvfølgelig være
fordi at mappen ikke hedder Users/Shared på en dansk OS X, men i stedet
Brugere/Fælles, men jeg kan ikke skrive æ i et terminalvindue, så jeg er
helt på bar bund her.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 22:29

> [...]
> fordi at mappen ikke hedder Users/Shared på en dansk OS X, men i stedet
> Brugere/Fælles, men jeg kan ikke skrive æ i et terminalvindue, så jeg er

OK, ln -s bruges til at oprette et UNIX symbolic link, fungerer ligesom
en almindlig Mac henvisning, så længe man ikke flytte den henviste fil
og så kræver operativsystemet et Symbolic Link og så skal der skrives
/Users/Shared/FontAgent\ Pro med backslash *før* mellemrummet, fordi
mellemrum er et ulovligt tegn i unixstier og backslashen fortæller
systemet at det ignorere det ulovlige tegns betydning, alternativt kan
man sætte citationstegn omkring stier med ulovlige tegn.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-05 23:52

Jesper skrev:

> OK, ln -s bruges til at oprette et UNIX symbolic link, fungerer ligesom
> en almindlig Mac henvisning,

Aha. Nå det er det kommandoen gør.

> [...]
> betydning, alternativt kan man sætte citationstegn omkring stier med ulovlige

Tak for forklaringen.
Jeg har lige opdaget, at terminalen gør det med backslashen helt automagisk,
hvis man trækker og slipper FontAgent Pro-mappen ind i terminalvinduet og nu
ved jeg hvorfor den gør det. Det er jo herligt.

Næste forhindring på vejen til evig lykke er at ændre rettighederne på
mappen /Users/Shared/FontAgent Pro til følgende:

Owner: system or root [read, write, execute]
Group: wheel [read, write, execute]
Others: [read, write, execute]

Min brugerkonto står pt. til at måtte læse og skrive i mappen. Der er ikke
noget der hedder execute og ændrer jeg ejeren til system, er der heller ikke
mulighed for at vælge execute.
Når jeg ændrer gruppen til wheel, ændrer adgangen sig til skrivebeskyttet og
jeg kan ikke vælge andet og det gælder også i Andre, fordi indstillingerne
er "grået ud".

Hvad gør man mon så?

Det står godt nok i vejledningen at man skal være logget ind som
administrator, men det vil jeg da også mene at jeg er. Hvis jeg går ind i
Systemindstillinger > Konti, så står der jo da Admin under den konto, som
jeg er logget ind på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-03-05 00:31

In dk.edb.mac, Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

[...]

> [...]
> mappen /Users/Shared/FontAgent Pro til følgende:

> Owner: system or root [read, write, execute]

Hop i terminalen og skriv:

cd /Users/Shared [ENTER]
sudo chown system:wheel FontAgent [TAB] [ENTER]
[indtast dit adminpassword når den beder om det.]
sudo chmod 777 FontAgent [TAB] [ENTER]

Så skulle den ged være barberet.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/kontakt/> |

"When I eat a biscuit," said Arthur, "it stays eaten."

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-05 01:13

Jonas Voss skrev:

> sudo chown system:wheel FontAgent [TAB] [ENTER]

Geden sparker bare igen med: 'chown: system: Invalid argument'

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 07:09

> Geden sparker bare igen med: 'chown: system: Invalid argument'

Det er fordi der ikke er nogen bruger der hedder system i dit system,
prøv root:wheel i stedet, det er den mest restiktive kategori.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-05 09:49

Jesper skrev:

> Det er fordi der ikke er nogen bruger der hedder system i dit system,
> prøv root:wheel i stedet, det er den mest restiktive kategori.

Det hjalp. Nu er den ged glatbarberet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 24-03-05 10:02

> Det hjalp. Nu er den ged glatbarberet.

sudo barber -glat ged

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-05 10:07

Jesper skrev:

> sudo barber -glat ged

LOL.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 23-03-05 22:30

> [...]
> fordi at mappen ikke hedder Users/Shared på en dansk OS X, men i stedet
> Brugere/Fælles, men jeg kan ikke skrive æ i et terminalvindue, så jeg er

Der er puttet et lokaliseret navn på mappen i mac brugerfladen. I UNIX
tæller kun det engelske navn, lokaliserede navne kan ikke bruges.

Fra : Kenneth

Dato : 23-03-05 23:04

Thomas G. Madsen wrote:
> Nu sidder jeg igen og er pisket til at bevæge mig på dybt vand mht.
> terminalen og det går ikke ret godt desværre.

Vær ikke bange - terminalen er ligesom en stor, stærk og lidt dum ven.
Hvis man spørger den rigtigt, kan man få den til at gøre en utrolig
masse hårdt arbejde for sig. :)

> [...]
> fordi at mappen ikke hedder Users/Shared på en dansk OS X, men i stedet
> Brugere/Fælles, men jeg kan ikke skrive æ i et terminalvindue, så jeg er

Hvis du ikke ved præcis hvad mappen hedder, så brug tab-completion. Det
betyder at du taster en del af en sti ind og trykker [TAB] et par gange,
så viser terminalen hvilke muligheder du har (og hvis der kun er en,
fuldføres den med det samme). I dit tilfælde taster du

terminal> ln -s /Users/ [TAB] [TAB]

-og så svarer terminalen sikkert

/Users/foo/
/Users/bar/
/Users/Shared/

Så kan du vælge den passende og på den måde bladre dig frem til den
rigtige mappe.

Alternativt kan du åbne Finder og træk-og-slippe mappen over i
terminalvinduet - så skriver terminalen selv det rigtige stinavn (eller
springer den dertil?) - jeg er ikke 100% sikker, da jeg desværre kun er
lejlighedsvis Mac bruger. ;)

Mvh
Kenneth

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-05 23:52

Kenneth skrev:

> Vær ikke bange - terminalen er ligesom en stor, stærk og lidt dum ven.

Mit håb er nu også, at jeg på et tidspunkt kan blive gode venner med den. :)

> Hvis man spørger den rigtigt, kan man få den til at gøre en utrolig
> masse hårdt arbejde for sig. :)

Det tror jeg gerne.

> I dit tilfælde taster du
>
> terminal> ln -s /Users/ [TAB] [TAB]
[..]
> Så kan du vælge den passende og på den måde bladre dig frem til den
> rigtige mappe.

Smart og det virker, kan jeg se.

> [...]
> terminalvinduet - så skriver terminalen selv det rigtige stinavn (eller
> springer den dertil?) - jeg er ikke 100% sikker, da jeg desværre kun er

Men du har helt ret :)
Jeg har faktisk før fået det med træk og slip ind i terminalvinduet fortalt,
men glemmer det hver gang jeg roder med terminalen, fordi man ikke
umiddelbart regner med, at det kan lade sig gøre.

--
Hilsen
Madsen