Rede data fra en "forsvundet" disk
Fra : Jan

Dato : 20-03-05 04:02

Hej,

Jeg prøver at rede nogle data fra en Maxtor 5000DV extern disk, den har kørt
på en G4 med OS 9, men nu kan den ikke længere se disken.
Jeg kan med demo versionen af "Stellar Phoenix mac" den kan se alla data, så
der burde være en god chance for at de stadig er der.
"Stellar Phoenix mac" er sjovt nok et windows program, jeg er faktisk
forbavset over at det kunne se data fra en Mac-disk...

Problemet er at jeg absolut intet ved om Mac, så inden jeg brænder 2000+ kr
af på "Stellar Phoenix mac" som kun måske kan rede data, ville jeg lige høre
experterne her om der er andre, bedre og gerne billigere muligheder?

Jeg har adgang til en Mac (tror det er en G3, med 1GB ram), med OS 9 og OS
X, der er Norton Utilities på den, men den kan ikke engang se disken.

Mvh
Jan

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-03-05 09:02

Jan wrote:
> [...]
> af på "Stellar Phoenix mac" som kun måske kan rede data, ville jeg lige høre
> experterne her om der er andre, bedre og gerne billigere muligheder?

Disk Warrior fra www.alsoft.com har også ry for at være godt til denne
slags opgaver. Koster omkring kr. 500,- hentet direkte (dvs. downloaded
og brugbart med det samme) fra deres hjemmeside, med efterfølgende
eftersendelse af programmet på bootbar cd-rom.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer

Fra : Jan

Dato : 21-03-05 16:08

Hej,

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> downloaded og brugbart med det samme) fra deres hjemmeside, med
> efterfølgende eftersendelse af programmet på bootbar cd-rom.

Disk Warrior kan heller ikke se disken, har også prøvet TechTools pro den
kan heller ikke se disken :(
Men Quick Recovery Mac (som er et windows program) kan se både disk og data,
lidt underligt at to programmer under Windows godt kan se både disk og data,
men hverken DiskWarrior, TechTools pro eller Norton under Mac OS kan...
Jeg har også prøvet at tage disken ud af Maxtor kabinettet og sætte den i
Mac'en, under opstart scanner den for drev og disken er med på listen.

Mvh
Jan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-05 14:51

Jan <nospam@datakram.dk> wrote:

> Disk Warrior kan heller ikke se disken, har også prøvet TechTools pro den
> kan heller ikke se disken :(

du er sikker på at det ikke er firewire porten på din mac den er gal
med?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jan

Dato : 03-04-05 03:12

Hej Morten,

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du er sikker på at det ikke er firewire porten på din mac den er gal
> med?

Ja, jeg har taget disken ud af Maxtor-kabnittet og sat direkte på IDE-porten
på Mac'en, DiskWarrior kunne stadig ikke se den.
Men problemet er halvt løst, jeg fandt et Windows program som kunne se den,
og fik alle data ud, nu er problemet bare at få filerne over i Mac'en...
en del af filerne har æ, ø eller å i navnet, det kan de FTP programmer (på
Mac siden) jeg har prøvet indtil nu ikke li' :(
Filerne er et Protool project, jeg kender ikke meget til hverken Protools
eller Mac, men fornemmer at filerne skal hedde præcis det samme for at
Protools kan finde dem...

Jeg kunne jo selvfølgelig "bare" omdøbe dem, men der er næsten 10.000 filer
så forslag til at overføre filerne uden at ændre dem modtages meget gerne.
Måske man kan pakke dem i et format som både Mac og PC kan håndtere?

Mvh
Jan

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 03-04-05 09:05

Måske kan du pakke dem ned (fx .zip) og så overføre dem?

Mvh.
Bo H. Thomasen

On 03/04/05 4:12, in article 424f50ea$1$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-05 23:15

> [...]

> en del af filerne har æ, ø eller å i navnet, det kan de FTP programmer (på
> Mac siden) jeg har prøvet indtil nu ikke li' :(

zip eller endnu lettere stuff (stuffit fra Aladdin) snavset.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jan

Dato : 05-04-05 10:55

Hej Bo og Morten,

> zip eller endnu lettere stuff (stuffit fra Aladdin) snavset.

Zip vil ikke have med så mange/store filer at gøre, rar vil godt, men laver
æ ø og å om til bl.a. tyske bogstaver.
Men tråden "Lokalt netværk" her i gruppen hjalp, fik hul igennem til Mac'en,
og tilsyneladende kan jeg nu overføre filerne uden problemer, andet end
hastigheden nogen gange nærmer sig 0.

Mvh
Jan

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-05 14:48

> [...]

> og tilsyneladende kan jeg nu overføre filerne uden problemer, andet end

Skift din phonenet ud med et moderne ethernet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-05 01:35

Jan <nospam@datakram.dk> wrote:

> Zip vil ikke have med så mange/store filer at gøre, rar vil godt, men laver
> æ ø og å om til bl.a. tyske bogstaver.

det kommer an på hvilket program du bruger til at zippe med. Aladdins
stuffit kan osse løse det probelm for dig. (hvorfor jeg nævnte det)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jan

Dato : 12-04-05 12:59

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det kommer an på hvilket program du bruger til at zippe med. Aladdins
> stuffit kan osse løse det probelm for dig. (hvorfor jeg nævnte det)

Ok, troede at det var et rent Mac program, men lidt googlen afslørede at det
også findes til Windows, det må prøves, tak :)

Mvh
Jan