MySQL og PHP på Mac OS X 10.3 klient
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-03-05 02:35

Hejsa,

Jeg skal til at gøre en G4'er klar til at køre noget intranet, og vil
bruge CMS-systemet e107, som jeg har kørende på min egen server.

Jeg har dog tænkt mig at installere Mac OS X 10.3 i klientudgaven på
den pågældende G4'er, men hvad gør jeg så mht. MySQL og PHP? MySQL kan
vist downloades et sted, men kan man bruge PHP med den Apache der er
installeret som standard i klientudgaven, eller skal der rettes i
nogle config-filer?

Nogen der har prøvet noget lignende?

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-03-05 09:57

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]

> vist downloades et sted, men kan man bruge PHP med den Apache der er
> installeret som standard i klientudgaven, eller skal der rettes i

Tag et kig på MAMP:

<http://www.mamp.info/>

Jeg har ikke selv prøvet den, og der er sikkert flere alternativer, men
jeg har hørt godt om denne.

~/j

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-03-05 11:43

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Tag et kig på MAMP:
>
> <http://www.mamp.info/>
>
> Jeg har ikke selv prøvet den, og der er sikkert flere alternativer, men
> jeg har hørt godt om denne.

Er det nødvendigt at installere noget helt andet end det
præ-installerede? De skriver godt nok, at Apple's er langsom, men
samtidig skriver de, at man ikke skal bruge MAMP til en live
web-server... hvorfor ikke?

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-03-05 17:16

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Er det nødvendigt at installere noget helt andet end det
> præ-installerede?

Næh, det kommer an på ens krav. Der er ikke PHP 5 på OS X endnu, og hvis
man kræver det, skal det jo installeres.

> De skriver godt nok, at Apple's er langsom, men samtidig skriver de,
> at man ikke skal bruge MAMP til en live web-server... hvorfor ikke?

Vel fordi de ikke vil stilles til ansvar for problemer der kunne opstå,
på en produktionsmaskine, der har MAMP installeret.

MAMP er for sjov, og til at lege med, og er en nem installationspakke
for ikke øvede. Hvis man er avanceret bruger slår man PHP til,
installerer MySQL selv, og tager den derfra. Så kan man ikke stille
andre end sig selv ansvarlig, hvis noget går fubar.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-05 04:03

> Næh, det kommer an på ens krav. Der er ikke PHP 5 på OS X endnu, og hvis
> man kræver det, skal det jo installeres.

Jeg skal bare køre CMS-systemet e107 på maskinen, så der kræves ikke
PHP5.

> [...]
> installerer MySQL selv, og tager den derfra. Så kan man ikke stille
> andre end sig selv ansvarlig, hvis noget går fubar.

Jeg prøver den manuelle installation først, men det er da rart at have
noget at falde tilbage på.

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 19-03-05 11:33

Hej Rene

http://hacks.oreilly.com/pub/h/1686 findes en guide til hvordan du
slår den "indbyggede" php i Apache serveen til. Det fungerer fint.
Mht til MySQL har jeg brugt MAMP som nævnt i andet indlæg.og det
fungerer også meget fint.

Hvis du vil ud i at lægge MySQL ind i Apache severen findes der mange
guides på nettet bl.a.
http://webmonkey.wired.com/webmonkey/01/16/index3a_page5.html?tw=backend

Hilsen

Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-03-05 12:03

Thomas Bach Piekut <piekut@xxxmail.dk> wrote:

> [...]
> fungerer også meget fint.
>
> Hvis du vil ud i at lægge MySQL ind i Apache severen findes der mange

Tak for det. Det ligner noget jeg kan bruge.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 19-03-05 19:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Tak for det. Det ligner noget jeg kan bruge.

Ofte bliver der henvist til Marc Liyanages version af MySQL. Jeg
foretrækker at gå direkte til kilden. Der ligger færdige binære pakker
http://dev.mysql.com/downloads/, og der ligger oven i købet et
indstillingspanel til at starte og stoppe serveren. Fungerer fint. Husk
blot at læse installationsvejledningen.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-05 04:02

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> på http://dev.mysql.com/downloads/, og der ligger oven i købet et
> indstillingspanel til at starte og stoppe serveren. Fungerer fint. Husk

Det har jeg også set, og jeg tror jeg forsøger med den installering og
bruger den Apache og PHP som Apple har installeret.

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-03-05 09:11

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det har jeg også set, og jeg tror jeg forsøger med den installering og
> bruger den Apache og PHP som Apple har installeret.

Melder du ikke lige tilbage, når du har installeret, så vi andre kan
høre om resultatet?

/Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-05 15:14

> Melder du ikke lige tilbage, når du har installeret, så vi andre kan
> høre om resultatet?

Det kan jeg da godt... det sker i eftermiddag. Jeg håber da ikke, at
det er SÅ besværligt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-03-05 20:05

> Melder du ikke lige tilbage, når du har installeret, så vi andre kan
> høre om resultatet?

Det virker hel fint. Jeg gjorde følgende:

1. Hentede MySQL 4.1.10a-max fra denne side:
<http://dev.mysql.com/downloads/mysql/4.0.html>. Jeg hentede dem som
en installerings-pakke til Mac OS X 10.3. Jeg installerede både MySQL
og et startup-emne de vedlagde. Der er også et kontrolpanel til
Systemindstillinger, men det synes jeg dog ikke virker.

2. Ved at tjekke vejledningen på /usr/local/mysql/docs/manual.html
fandt jeg ud af at indstille et password til root-kontoen og fjerne
anonymous-kontoen.

3. Da jeg gerne vil bruge CocoaMySQL til at styre databaserne, fik jeg
et problem med at logge ind. Det viser sig at fra version 4.1 bruger
MySQL en ny måde at håndtere passwords på. Ved at læse denne side
<http://dev.mysql.com/downloads/mysql/4.0.html> fandt jeg dog ud af at
give root-kontoen et "gammeldags" password så CocoaMySQL kunne logge
på. Hvis man vælger at bruge Webmin eller andre værktøjer er det nok
ikke nødvendigt.

4. Jeg prøvede at oprettede en bruger til e107 ved at følge samme
vejledning som i pkt. 2. Jeg kiggede under punkt 5.6 "MySQL USer
Account Management". Desværre kunne brugeren ikke logge ind (et eller
andet gik galt), så jeg valgte at installere Webmin på serveren og
prøve at klare det via den, men heller ikke der kunne jeg gennemskue
problemet.

Jeg kan nu få e107 op og køre, men jeg kan kun logge på som
root-brugeren i MySQL, hvilket er ok til en intranet-server, men jeg
ville dog helst have en dedikeret bruger. Brugeren er oprettet og har
rettighed til at rode i den pågældende database, men kan ikke logge
ind via CocoaMySQL eller når e107 prøver at forbinde til MySQL. Hvad
kan være gået galt?

Det skal lige siges, at jeg er 100% MySQL newbie.

Fra : Rune

Dato : 19-03-05 17:17

Jeg kører Apache/MySQL/PHP på min Mac uden problemer.

MySQL til Mac kan downloades fra MySQLs egen hjemmeside. Denne hjemmeside
har en PHP version der fungere.

http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-03-05 13:26

Prøv at kigge på mine http://webadmin.mathiesen.info/ sider

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-05 15:16

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Prøv at kigge på mine http://webadmin.mathiesen.info/ sider

Det ser også interessant ud, men jeg prøver lige at lave den mest
enkle installation, hvor jeg bare installerer MySQL og så slår PHP til
i den indbyggede Apache.

Hvad er fordelen ved Apache 2.x?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-03-05 17:44

René Frej Nielsen wrote:

> Hvad er fordelen ved Apache 2.x?

På visse punkter er den lettere at konfigurere.
Apache2 er desuden fremtiden selvom 1.3.x nok lever i mange år endnu.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-03-05 23:47

> På visse punkter er den lettere at konfigurere.
> Apache2 er desuden fremtiden selvom 1.3.x nok lever i mange år endnu.

Det er klart at nyeste version er fremtiden, men jeg tænkte mere på
hvad der er af nyeste features.

Er der en god grund til at Apple ikke har inkluderet den i Mac OS X
Server f.eks.?

Fra : Jonas Voss

Dato : 21-03-05 07:17

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Er der en god grund til at Apple ikke har inkluderet den i Mac OS X
> Server f.eks.?

Da Panther udkom anså de den nok ikke for at være stabil nok til en
produktionsserver. Jeg tvivler ikke på, at det er en 2.0.xx der kommer
Tiger, både serveren og klienten.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 00:23

> [...]

> hvad der er af nyeste features.
>
> Er der en god grund til at Apple ikke har inkluderet den i Mac OS X

det har de da, kig i /opt

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-05 01:01

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det har de da, kig i /opt

Minsandten ja. Men det kræver vel lidt arbejde at få OS X til at bruge
den istedet?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-05 14:38

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Minsandten ja. Men det kræver vel lidt arbejde at få OS X til at bruge
> den istedet?

Det står i pdf'erne

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-05 19:27

> Det står i pdf'erne

OK, det er ikke endnu en ting, som man skal gætte sig til...