Hjælp til terminal
Fra : Christensen

Dato : 15-03-05 10:51

Så er den rigtig gal - sikkert pga en pillefinger.
Min G4 starter som terminal - i de sidste linier meldes bl.a.

Single user boot
fsck not done root device is not mounted

Hvordan kommer jeg tilbage til finder.
Håber der er en som kan hjælpe, da jeg ikke har en piv forstand
på komandosproget.

mvh kell

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-03-05 11:18

In dk.edb.mac, Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Så er den rigtig gal - sikkert pga en pillefinger.

Og hvad har pilfingeren lavet?

> Single user boot
> fsck not done root device is not mounted

> Hvordan kommer jeg tilbage til finder.

Du skriver

exit

og trykker på retur. Så skulle den gerne fortsætte med at boote.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

SCSI port:
Inferior grade of wine, e.g. Muscatel, Ripple, Mad Dog.

Fra : Christensen

Dato : 15-03-05 11:45

Hej Jonas

1000 tak for et hurtigt svar !!

> Og hvad har pilfingeren lavet?

Skulle lige se hvad Cocktail var for noget
skiftede til single user mode

Har nu sat den tilbage til standard og dyret starter som normalt.

mvh kell

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-05 11:57

> [...]

> Min G4 starter som terminal - i de sidste linier meldes bl.a.
>
> Single user boot
> fsck not done root device is not mounted

Der står sikkert osse noget med at du kan køre kommandoen "fsck -y".

Det betyder der er lidt rod i fil-systemet, så det bør du gøre.

> Hvordan kommer jeg tilbage til finder.
> Håber der er en som kan hjælpe, da jeg ikke har en piv forstand
> på komandosproget.

Med kommandoen "reboot" eller "exit"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-05 12:29

> Der står sikkert osse noget med at du kan køre kommandoen "fsck -y".
>
> Det betyder der er lidt rod i fil-systemet, så det bør du gøre.

Lige en tilføjelse: Christensen bruger 10.3.6 så fil-systemet er
sandsynligvis jounaliseret. I det tilfælde er kommandoen:

$ fsck -fy

Hvis der så kommer meddelser om at der er sket ændringer bør kommandoen
gentages indtil meddelse om at fil-systemet er OK.

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-03-05 13:53

> Lige en tilføjelse: Christensen bruger 10.3.6 så fil-systemet er
Den berørte mac kører med 10.3.8

> sandsynligvis jounaliseret.
Hvis det kan gøres med få ord - hvad vil det sige?

>I det tilfælde er kommandoen:
> $ fsck -fy
> Hvis der så kommer meddelser om at der er sket ændringer bør kommandoen
> gentages indtil meddelse om at fil-systemet er OK.
Som meddelt i tråden har jeg igen normal opstart.
Jeg har så prøvet at taste det i den alm terminal,
som dog ikke vil kendes ved det.

Vedr. rod i filsysyemet, hvordan checker jeg bedst?
Diskværktøj - Norton ell. ?

hilsen Kell

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-05 14:59

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Den berørte mac kører med 10.3.8

Journalisering er supporteret fra OS X 10.3.

> Hvis det kan gøres med få ord - hvad vil det sige?

Styresystemet fører en log over ændingerne i filsystemet.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107249

> Som meddelt i tråden har jeg igen normal opstart.
> Jeg har så prøvet at taste det i den alm terminal,
> som dog ikke vil kendes ved det.

Du kommer i single user mode ved at starte og holde æble + s tasterne
nede.

> Vedr. rod i filsysyemet, hvordan checker jeg bedst?
> Diskværktøj - Norton ell. ?

Kan Diskværktøj bruges på boot-disken? Ellers can "fsck -fy" i single
user mode.

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-03-05 21:15

> [...]
> nede.

> Kan Diskværktøj bruges på boot-disken? Ellers can "fsck -fy" i single

Tak - der er stadig noget at lære...

Kell

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-03-05 23:17

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Tak - der er stadig noget at lære...

Det var da en underdrivelse, der vil noget...

(Jeg er selv nybegynder i OS X, fra slutningen af januar i år)

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-03-05 16:35

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Vedr. rod i filsysyemet, hvordan checker jeg bedst?
> Diskværktøj - Norton ell. ?
>
> hilsen Kell

Hej

Jeg har efterhånden læst en del tråde, som kraftigt fraråder brug af
Norton på OSX.

Er der nogle, der kan be-eller afkræfte det?

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kell Christensen

Dato : 15-03-05 21:15

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej
>
> Jeg har efterhånden læst en del tråde, som kraftigt fraråder brug af
> Norton på OSX.
>
> Er der nogle, der kan be-eller afkræfte det?

Hej Lone
Jeg skal ikke lokke hverken dig eller andre til noget,
har af og til kørt DiskDoktor samt SpeeeedDisk.
Og den humper stadig videre

Men husk nu: Sikkerhedskopiering - først.

Kell

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-05 23:52

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg har efterhånden læst en del tråde, som kraftigt fraråder brug af
> Norton på OSX.
>
> Er der nogle, der kan be-eller afkræfte det?

Lone brug hvad Apple forsyner dig med, det er nok. (og for guds skyld
aldrig Norton)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 19-03-05 13:42

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Lone brug hvad Apple forsyner dig med, det er nok. (og for guds skyld
> aldrig Norton)

Der er tale om en misforståelse, min indlæg var netop ment som en
advarsel til Kell som spurgte om Norton evt. skulle bruges.

Men da jeg "kun" har læst om andres erfaringer, ville jeg lige have Jer
til at bekræte at OSX og Norton kan være en farlig cocktail.
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-03-05 16:31

In article <1gtob2f.pb98lluoc8yN%mailloneFJERN@netscape.net>,
mailloneFJERN@netscape.net (Lone Schmidt) wrote:

> Men da jeg "kun" har læst om andres erfaringer, ville jeg lige have
> Jer til at bekræte at OSX og Norton kan være en farlig cocktail.

Cocktail er derimod glimrende. Men det er shareware og koster lidt. I
stedet kan man bruge Onyx, der er gratis. Begge programmer kan lave
forskellig vedligeholdelse og tilpasse Finder lidt på en let måde, så
man slipper for at gå ud i Terminal.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-05 23:52

Kell Christensen <4200slet@c.dk> wrote:

> Vedr. rod i filsysyemet, hvordan checker jeg bedst?
> Diskværktøj - Norton ell. ?

/sbin/fsck -yf som forslået her i tråden! Diskværktøj kan ikke reparere
den disk du booter fra. Norton er noget der hører hjemme i OS9 verden og
bør formenes indrejse til OSX.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper

Dato : 15-03-05 16:18

> [...]

> fsck not done root device is not mounted
>
> Hvordan kommer jeg tilbage til finder.
> Håber der er en som kan hjælpe, da jeg ikke har en piv forstand

Jeg vil foreslå at du kører fsck:

/sbin/fsck -y og den kører du et par gange indtil den melder at alle
fejl er rettet.

Virker det ikke, så booter du på din system X CD og reparerer
disktilladelser.

Fra : Zaphod B

Dato : 16-03-05 15:38

> /sbin/fsck -y

Bruker du HFS+ med journaling så må det stå
/sbin/fsck -yf
Argumentet -f tvinger fsck til å sjekke selv når den tror det ikke
trengs, og det tror den når man bruker Journaling.
--
/Z