Bluetooth til Mac
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-05 14:56

Hejsa,

Hvad er den billigste Bluetooth dongle man kan købe, som er
Mac-kompatibel? D-Link'en som Apple sælger er idiotsikker, men selvom
den kan fås til under 300 kr. på nettet (Apple tager 450 kr), så er
den stadig noget dyrere end andre modeller på markedet.

Der er jo også kommet en nyere Bluetooth-standard til, og
D-Link'en kan kun køre den gamle standard. Jeg har set en IOGEAR med
den nye standard til 230 kr. og den skulle være Mac OS X kompatibel.
Er der nogen anden?

Er der nogen ide at købe en klasse 1 model, med meget længere
rækkevidde? Kræver det ikke, at udstyret i den anden ende også kan det?

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Sebastian

Dato : 11-03-05 20:56

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> D-Link'en kan kun køre den gamle standard. Jeg har set en IOGEAR med
> den nye standard til 230 kr. og den skulle være Mac OS X kompatibel.
Du skal bare gå efter protokollerne. Du ta tjekke kompatibilieteten på
http://www.heise.de/mobil/bluetooth/db/ (tysk side, måske findes
lignende på engelsk)
Jeg bruger en Acer USB stik til min iMac G3.

> Er der nogen ide at købe en klasse 1 model, med meget længere
> rækkevidde? Kræver det ikke, at udstyret i den anden ende også kan det?
Det har du ret i. Hvis Computeren ikke kan "se" telefonen, er det
meningsløst at telefonen fanger signaler fra Computeren.
100m dimser til computeren er fx. interessante, hvis man har en
Bluetooth access point med 100m rækkevide.

Der vil nok ikke komme alt for mange mobiltelefoner med 100m rækkevide.
Det stærke Bluetooth signal vil sluge at for meget strøm.
Du skal tage rækkeviden med et ordentlig gran salt. Kombinationen af min
Acer stik i tastaturet og mit Ericsson R520m snakker sammen over 7-8m
når der ikke er så meget som et stykke papir ind imellem. 1 gasbetonvæg
skærmer næsten det hele væk. Stålbetonvægge er en sikker Bluetooth
killer.

Hvis det gælder rækkevide og lavest muligt strømforbrug er ZigBee en
relevant standart. ZigBee er dog ikke egnet til større dataoverførsler,
og bruges mere til SRO.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-05 15:12

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Du skal bare gå efter protokollerne. Du ta tjekke kompatibilieteten på
> http://www.heise.de/mobil/bluetooth/db/ (tysk side, måske findes
> lignende på engelsk)
>
> Jeg bruger en Acer USB stik til min iMac G3.

Hvordan bruger man ovenstående side?

Nå, men jeg ledte egentlig også efter specifikke anbefalinger, for der
er tonsvis disse dimser på markedet.

> [...]
>
> Hvis det gælder rækkevide og lavest muligt strømforbrug er ZigBee en
> relevant standart. ZigBee er dog ikke egnet til større dataoverførsler,

Tak for forklaringen. Jeg har selv en USB Bluetooth dims af ukendt
fabrikat, og det har virket fint i et par år nu. Jeg skal blot til at
købe nogen til et par venner, som har bedt om hjælp, og derfor ville
jeg lige tjekke med gruppen her.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-03-05 21:36

> [...]

> fabrikat, og det har virket fint i et par år nu. Jeg skal blot til at
> købe nogen til et par venner, som har bedt om hjælp, og derfor ville

Vil da gerne anbefale Trust/klasse 1/100 m. som absolut
trustworthy(omkring 200,- kr.)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-05 01:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Vil da gerne anbefale Trust/klasse 1/100 m. som absolut
> trustworthy(omkring 200,- kr.)

239 kr... men billigt for en klasse 1 dims. Tak for tippet.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-03-05 05:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> 239 kr... men billigt for en klasse 1 dims. Tak for tippet.

Velbekomme René - jeg har ikke målt dens fysiske afstandsformåen, men
jeg har da fjernbetjent Mac´en fra soveværelse til stue(gennem en væg)
med en SE T610 og Salling Clicker.
M.

Fra : Steen Jensen

Dato : 15-03-05 19:30

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> men
> jeg har da fjernbetjent Mac´en fra soveværelse til stue(gennem en væg)
> med en SE T610 og Salling Clicker.

Har selv samme sæt, og det er da noget af det fedeste jeg har investeret
i, siden jeg købte min iBook
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-05 20:32

Steen Jensen <steenjensen@portoos.dk> wrote:

> Har selv samme sæt, og det er da noget af det fedeste jeg har investeret
> i, siden jeg købte min iBook

Hæ - lir
M.

Fra : Steen Jensen

Dato : 15-03-05 21:13

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Hæ - lir

Jepper - gadgets -> hvad var livet uden dem
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-05 15:33

> [...]

> Er der nogen ide at købe en klasse 1 model, med meget længere
> rækkevidde? Kræver det ikke, at udstyret i den anden ende også kan det?

Jeg bruger en Belkin i sort - den hedder vist noget med 003 som
afslutning. Fåes hos PC netto i Herlev

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-03-05 17:27

> Jeg bruger en Belkin i sort - den hedder vist noget med 003 som
> afslutning. Fåes hos PC netto i Herlev

Min "lokale" forhandler... mit arbejde ligger på samme vej. Det bliver
nok der jeg kommer til at handle, men der er jo mange dimser at vælge
imellem.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-05 19:45

> Min "lokale" forhandler... mit arbejde ligger på samme vej. Det bliver
> nok der jeg kommer til at handle, men der er jo mange dimser at vælge
> imellem.

F8T003

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-03-05 01:02

> F8T003

Takker... nu har jeg efterhånden nogle stykker at vælge imellem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

> [...]

> D-Link'en kan kun køre den gamle standard. Jeg har set en IOGEAR med
> den nye standard til 230 kr. og den skulle være Mac OS X kompatibel.

Jeg ved det ikke, men advanced frequency hopping som eks på Apples
onboarder moduler er ikke at foragte.

> Er der nogen ide at købe en klasse 1 model, med meget længere
> rækkevidde? Kræver det ikke, at udstyret i den anden ende også kan det?

jo

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-03-05 16:59

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg ved det ikke, men advanced frequency hopping som eks på Apples
> onboarder moduler er ikke at foragte.

Men hvad for moduler har det? Er der forskel på Bluetooth 1.1 og 1.2?