Kludder i Airport
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-03-05 00:08

Under en tjenstlig udlandsrejse har jeg opholdt mig på engelsk skole med
avancerede (PC-baserede) netværksforhold. Der var trådløs forbindelse
overalt. Så jeg gik rundt med åben PB G4 og fyldte løbende på min egen
skoles hjemmeside, så at de kunne, at den udsendte delegation bestilte
noget. Jeg var dog hele tiden henvist til at bruge Internet Explorer.
Safari kunne ikke komme på nettet.
For overhovedet at komme på måtte jeg have assistance af en af de mange
stedlige IT-sagkyndige, som forsynede mig med gæstebrugernavn og
password til det lokale netværk. Der blev også i hast foretaget nogle
konfigurationer på min computer.
Nu er jeg hjemme og kan ikke etablere internetforbindelse over min egen
Airport. Jeg har også siddet og rodet med det selv - uden held.
Der er nogle lokalmenuer til netværksvalg, der ikke er tilgængelige.

Jeg skal så spørge om noget, som jeg ikke har så meget kendskab til. I
min konfiguration er der lige nu sat flueben ved Proxy-server med
angivelse af krav om adgangskode. Er det noget, som mine værtsfolk kan
have skrevet ind

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-03-05 06:37

xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> [...]
> min konfiguration er der lige nu sat flueben ved Proxy-server med
> angivelse af krav om adgangskode. Er det noget, som mine værtsfolk kan

Ja. Det lyder præcis som den konfiguration du beskrev.

Prøv at fjerne fluebenet. Kan duiøvrigt gå på via Safari?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-03-05 10:03

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Ja. Det lyder præcis som den konfiguration du beskrev.
>
> Prøv at fjerne fluebenet. Kan duiøvrigt gå på via Safari?

Hvis dine værtsfolk havde haft bare det mindste begreb om OS X, så havde
de opretter en New Location på din PB og så var din danske location
stadigvæk, som da du rejste.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-03-05 15:57

> Hvis dine værtsfolk havde haft bare det mindste begreb om OS X, så havde
> de opretter en New Location på din PB og så var din danske location
> stadigvæk, som da du rejste.

Ja, det er jo en viden, som man ikke har med sig, når man ikke har haft
brug for den før. På den pågældende skole var det nødvendigt at have et
brugernavn og et password for overhovedet at kunne bruge netværket. På
min egen skole kan jeg med min PB uden videre komme trådløst på
internettet, læse mail og bruge en HP-printer, men af en eller anden
grund kan jeg ikke finde den Xerox-kopimaskine, der bruges som
netværksprinter.

På hotellet oplevede jeg, at der også var adgang til trådløst netværk.
Her dukkede der bare en side frem, hvor man blev bedt om at gå i
receptionen og betale for et tidsbegrænset password. - Det er
formodentlig også det, man gør i en lufthavn, hvor folk sidder med deres
laptops. Skal man så oprette en ny location i alle den slags tilfælde?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-05 17:06

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> formodentlig også det, man gør i en lufthavn, hvor folk sidder med deres
> laptops. Skal man så oprette en ny location i alle den slags tilfælde?

Både og. En Location er jo smart, hvis det er et sted du kommer ofte.
Den husker jo alle settings.

Jeg har vel en 75 Locations på min PB og alle er unikke, da nogle kræver
password, andre en fast IP adresse og så videre.

Desuden har jeg også en Location der hedder SE 68i via Bluetooth - så
kan jeg gå på nettet uanset hvor jeg er i verden - blot ved et klik.

Prøv at koble dig på et nyt trådløst netværk på XP, hvis du har været på
en 20 - 30 steder før.................... Arrgghhhhhhhhhhhh !!

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Christian Bech

Dato : 14-03-05 11:20

In article <1gtdd8g.2f4kohnt69caN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> internettet, læse mail og bruge en HP-printer, men af en eller anden
> grund kan jeg ikke finde den Xerox-kopimaskine, der bruges som

Betyder det så også at jeg kan holde i min bil udenfor skolen og hente
warez? Den slags åbne netværk er lidt farlige for ejeren.

Løsningen med brugernavn bruger voi også på mit arbejde - forstået på
den måde at den enkelte medarbejder kan logge en gæst på - herefter står
man så delvist til ansvar for gæsten.

Mht. printeren - kan du finde den når du har et netværksstik i? Vi kan
nemlig heller ikke umiddelbart printe via trådløst.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-03-05 11:52

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Betyder det så også at jeg kan holde i min bil udenfor skolen og hente
> warez? Den slags åbne netværk er lidt farlige for ejeren.

Der er vel en WEP kode på.

> Løsningen med brugernavn bruger voi også på mit arbejde - forstået på
> den måde at den enkelte medarbejder kan logge en gæst på - herefter står
> man så delvist til ansvar for gæsten.

Det er da utroligt bøvlet.

> Mht. printeren - kan du finde den når du har et netværksstik i? Vi kan
> nemlig heller ikke umiddelbart printe via trådløst.

Jeg printer trådløst her - altså trådløst fra min Pismo til min base og
fra basen til en trådløs printer.

Lyder som om at jeres skole burde bede den IT ansvarlige om at oppe sig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Christian Bech

Dato : 14-03-05 13:48

In article <1gtewly.scpzt41wvyud0N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Der er vel en WEP kode på.

Lyder det sådan?

> Det er da utroligt bøvlet.

Hvad er alternativet? Lader du hvem som helst gå på dit netværk? Faktisk
kan jeg ikke forestille mig en nemmere løsning.

> Jeg printer trådløst her - altså trådløst fra min Pismo til min base og
> fra basen til en trådløs printer.
>
> Lyder som om at jeres skole burde bede den IT ansvarlige om at oppe sig.

Der er forskel på et privat netværk og en større institutions. Bla. skal
studerende betale for print og derfor bliver man nødt til at begrænse
adgangen. Det betyder sådan set bare, at man skal VPN'e hvis man vil
printe trådløst?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 14-03-05 17:25

> [...]

> Mht. printeren - kan du finde den når du har et netværksstik i? Vi kan
> nemlig heller ikke umiddelbart printe via trådløst.

Det er min erfaring, at rækkevidden ikke er stor nok til den slags
service for vejfarende. Vi har et enkelt accesspoint, som er svært at nå
gennem en enkelt muret skillevæg. Men jeg skal nok minde de ansvarlige
om sikkerhedsforanstaltningerne, når der bliver udvidet i den kommende
tid.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-03-05 14:41

Kan du ikke lige beslutte, om du vil fortsætte den ene eller anden tråd
om samme emne? Har svaret i den anden, og det havde da været lettere, om
du havde svaret dit eget indlæg i stil med:
"Hov, kan se, jeg kom til at lægge dette spørgsmål dobbelt - se venligst
bort fra denne tråd!"
For det er vel samme problem, ikke?

Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 13-03-05 15:57

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
> du havde svaret dit eget indlæg i stil med:
> "Hov, kan se, jeg kom til at lægge dette spørgsmål dobbelt - se venligst

Så, rolig. Jeg ser først nu, at et udkast blev sendt i stedet for
slettet. Håber, at det ikke har skabt uoverstigelige besværligheder. Jeg
har jo været lidt panisk i denne sag.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-03-05 20:34

> [...]

> Så, rolig. Jeg ser først nu, at et udkast blev sendt i stedet for
> slettet. Håber, at det ikke har skabt uoverstigelige besværligheder. Jeg

Intet problem; jeg ser, at du fandt den rette løsning i den anden tråd.