DVD2One og mpeg?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-03-05 18:46

Hej

Jeg købte DVD2One i morges, fordi jeg har en del film, optaget med
EyeTV . Der er ved at hobe sig mange op, som er for store til at være på
en DVD. Alle film er eksporteret til mpeg-program.

Jeg kan ummidelbart ikke se mulighed i DVD2One, for andet end at anvende
VIDEO_ TS :-/

Jeg fik hjælp på Macnyt, at jeg skulle downloade "MissingMpegTools", men
jeg har NADA ide, om hvad filmformater,codes, divX og alt det der går ud
på!

Hvordan kan jeg nemmest få de lange film komprimeret ned til en disk?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-05 19:17

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Jeg købte DVD2One i morges, fordi jeg har en del film, optaget med
> EyeTV . Der er ved at hobe sig mange op, som er for store til at være på
> en DVD. Alle film er eksporteret til mpeg-program.

Hvad mener du med "eksporteret til mpeg-program"? Kommer der ikke
færdige MPEG2-filer ud af EyeTV? (Jeg kender det ikke specielt godt)

> Jeg kan ummidelbart ikke se mulighed i DVD2One, for andet end at anvende
> VIDEO_ TS :-/

Programmet er netop til at pakke alm. DVD'ere ned, så de kan være på
en brændbar DVD.

> Jeg fik hjælp på Macnyt, at jeg skulle downloade "MissingMpegTools", men
> jeg har NADA ide, om hvad filmformater,codes, divX og alt det der går ud
> på!

Det er også en jungle.

> Hvordan kan jeg nemmest få de lange film komprimeret ned til en disk?

MissingMpegTools kan vist gøre det. Det foregår vist det andet
faneblad, men de præcise indstillinger kan jeg desværre ikke lige
hjælpe med, da det kræver lidt eksperimenter. Du kan dog vælge at lade
MissingMpegTools dele filerne op efter f.eks. 4500 MB og så burde de
kunne brændes med Toast.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 09-03-05 21:12

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvad mener du med "eksporteret til mpeg-program"? Kommer der ikke
> færdige MPEG2-filer ud af EyeTV? (Jeg kender det ikke specielt godt)

EyeTV-filerne er Streaming MPEG, som bl.a. Toast og QuickTime Player
ikke kan håndtere; til gengæld kan VLC.

> Programmet er netop til at pakke alm. DVD'ere ned, så de kan være på
> en brændbar DVD.

I så fald har jeg løsningen til Lone - og jeg har brugt den (eller den
tilsvarende med Popcorn som kan det samme som åbenbart DVD2One) flere
gange med lange film: Lad Toast brænde et _DVD-DiskImage_ på harddisken.
Det bliver selvfølgelig for stort til at brænde på en normal DVD-skive -
så derfor mounter du dette diskimage far Toast, og så kan du bagefter i
DVD2One åbne det nye diskimage og komprimere det. Har lige tjekket det i
demoversionen af dvd2one - det funker

Har blandt andet brugt den teknik på en gammel VHS-optagelse der på
Toast's diskimage fyldte to en halv time - og på trods af at det var en
gammel vhs-optagelse som så yderligere blev komprimeret var resultatet
så absolut til at se på

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-05 22:25

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> EyeTV-filerne er Streaming MPEG, som bl.a. Toast og QuickTime Player
> ikke kan håndtere; til gengæld kan VLC.

Og så eksporterer man altså filerne til MPEG2? Tager det ekstra tid?

> [...]
> så derfor mounter du dette diskimage far Toast, og så kan du bagefter i
> DVD2One åbne det nye diskimage og komprimere det. Har lige tjekket det i

Ja Popcorn laver det samme, men DVD2oneX har været der i lang tid, og
jeg har faktisk selv en licens til det.

Det lyder ellers som et godt tip.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-03-05 06:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Og så eksporterer man altså filerne til MPEG2? Tager det ekstra tid?

Ja! Men man læser bare dk.edb.mac imens

> Ja Popcorn laver det samme, men DVD2oneX har været der i lang tid, og
> jeg har faktisk selv en licens til det.

Jeg prøvede demoen for 1/2 år siden, men da jeg købte, glemte jeg
fuldstændig at det var et program til "rigtige" DVD´er.

> Det lyder ellers som et godt tip.

Ja, det skal prøves!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-05 01:51

> Ja! Men man læser bare dk.edb.mac imens

Hmm... jeg troede ellers at fordelen ved EyeTV var, at filerne
allerede lå i MPEG2-format.

Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-05 10:23

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hmm... jeg troede ellers at fordelen ved EyeTV var, at filerne
> allerede lå i MPEG2-format.

Forsåvidt ja - i og med at eyetv's format ikke fylder væsentligt mere
end MPEG 2, og at en omkodering til mpeg ta'r ca 10 min for to timer, i
modsætning til DV-formatet, hvis omkodering til mpeg på din og min
maskine vil tage mange timer - har prøvet ...

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-05 11:39

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> modsætning til DV-formatet, hvis omkodering til mpeg på din og min
> maskine vil tage mange timer - har prøvet ...

OK, hvis det kun lige tager et øjeblik, så er det åbenbart en
klargøring og ikke en konvertering, som jeg f.eks. skal igennem med
mit TV-kort.

Jeg er lidt lun på Miglias nye EvolutionTV der kører over USB 2.0 og
kan hardware-komprimere både MPEG2 og MPEG4, og MPEG4-filerne skulle
kunne afspilles i DiVX-kompatible DVD-afspillere.

Fra : Karl Antz

Dato : 11-03-05 12:12

> [...]

> kan hardware-komprimere både MPEG2 og MPEG4, og MPEG4-filerne skulle
> kunne afspilles i DiVX-kompatible DVD-afspillere.

Med den nye software kan eyetv osse hardware-komprimere både til MPEG2
og MPEG4 - samt eksportere MPEG4 til DIVx.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-03-05 13:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Med den nye software kan eyetv osse hardware-komprimere både til MPEG2
> og MPEG4 - samt eksportere MPEG4 til DIVx.

Gad vide om det er samme chips der sidder i?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Gad vide om det er samme chips der sidder i?

Det er ikke sikkert, jeg mener at Elgato bruger samme chip som på
haupage DVR250 PCI kortet. ATI og Plextor bruger eks en anden og mindre
kapabel chip.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

> [...]

> kan hardware-komprimere både MPEG2 og MPEG4, og MPEG4-filerne skulle
> kunne afspilles i DiVX-kompatible DVD-afspillere.

Det er ca det samme som EyeTV gør. Jeg er ret sikker på at osse miglia's
løsning arbejder med en MPEG2 stream.

Vær opmærksom på at der er forskel på hvor meget diverse løsninger
belaster cpu'en. Eks. er MPEG2/4 encodingen på ATI all-in-wonder,
Plextor USB2 dimserne (begge m. elgato's SW) ikke så hurtig som på
Elgato's egen dims (EyeTV200). Kig osse på lacie's nye dims med
harddisk. Hvis den bruger den samme HW encoder som lacies Fasttrack kan
den være interessant.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-03-05 23:10

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Elgato's egen dims (EyeTV200). Kig osse på lacie's nye dims med
> harddisk. Hvis den bruger den samme HW encoder som lacies Fasttrack kan

Hvis jeg skulle udskifte mit AlchemyTV DVR kort, skulle det netop være
for at CPU'en ikke skal belastet og så for at forhindre, at lyd og
billede ikke bliver synkron. Det kan godt bøvle lidt med den nuværende
løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hmm... jeg troede ellers at fordelen ved EyeTV var, at filerne
> allerede lå i MPEG2-format.

Det gør de osse, men der er tale om en MPEG2 stream, svarende til eks
signalet fra digitalt TV (parabol, selecor osv). De skal lige
konverteres til en MPEG2 film. Det tager ikke mange minutter, afhænger
primært af diskens hastighed.

Sammenlign det forskellen på en DV stream du napper fra dit DV kamera
med en DV film der kan afspilles direkte af eks. QT, WMP osv.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Karl Antz

Dato : 10-03-05 09:12

> Og så eksporterer man altså filerne til MPEG2? Tager det ekstra tid?

For en to en halv timers film ta'r det ca ti-tolv minutter.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-03-05 06:25

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Toast's diskimage fyldte to en halv time - og på trods af at det var en
> gammel vhs-optagelse som så yderligere blev komprimeret var resultatet

Jeg kommer og takker dig personligt! )
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-05 06:52

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Toast's diskimage fyldte to en halv time - og på trods af at det var en
> gammel vhs-optagelse som så yderligere blev komprimeret var resultatet

Hmm.....hverken Toast eller diskværktøj vil lave et discimage af en
DVD-film, jeg har her.

Har med interesse fulgt Jeres snak, for min far har bedt mig kopiere min
brors eksemplar af SHOGUN, som er fem stks. DVD´er på hver 7,6GB.

Disse mange GB skulle jo gerne ned på 4,7GB skiver, så jeg håbede at
blive klogere, men har nu prøvet at følge Karls råd, og enten gør jeg
noget forkert, hvad nok er mest sandsynligt, eller også virker det ikke.

Jeg skal lave et discimage af DVD´en og brænde image´et i Toast? Er det
korrekt forstået? Jeg kan ikke lave et discimage af omtalte film. Demoen
af DVD2OneX vil heller ikke.

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 10-03-05 09:12

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Jeg skal lave et discimage af DVD´en og brænde image´et i Toast? Er det
> korrekt forstået? Jeg kan ikke lave et discimage af omtalte film. Demoen
> af DVD2OneX vil heller ikke.

Når du _har_ DVD'en er omvejen over Toast overflødig - så kan du
formodentlig bruge DVD2OneX direkte på DVD'en.

Muligvis godta'r DVD2OneX ikke kopibeskyttede dvd'ere - i så fald skal
du finde ud af hvordan du omgår dette

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-05 09:45

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> formodentlig bruge DVD2OneX direkte på DVD'en.
>
> Muligvis godta'r DVD2OneX ikke kopibeskyttede dvd'ere - i så fald skal

Kan de være kopibeskyttede, når de er købt og betalt? Skal jeg så bare
lave et billede af Shogun? Det gør den nu - men kun af filmen, fordi
DVD2oneX er en demo.
Nå, jeg vender tilbage, hvis det går i kludder Tak
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-05 10:41

> [...]

> DVD2oneX er en demo.
> Nå, jeg vender tilbage, hvis det går i kludder Tak

Hmm...nu har DVD2oneX lavet et billede på 4,47GB, men jeg kan ikke finde
det - jeg kan ikke mounte noget - nå, jeg må hellere tjekke
hjælpefilen
M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Kan de være kopibeskyttede, når de er købt og betalt?

ja DVD-video er som udgangspunkt kopibeskyttet, ellers filmindustrien
instisteret på at vi havde set VCD og Laserdisc med væsenlig dårligere
billed og lydkvalitet.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 10-03-05 15:20

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Muligvis godta'r DVD2OneX ikke kopibeskyttede dvd'ere - i så fald skal
> du finde ud af hvordan du omgår dette
>
> Hilsen ka'l

Har nu læst hjælpefilen og afprøvet det hele - Karl, du har ret -
DVD2oneX siger, at filmen er krypteret. Troede egentlig kun, det var
bibliotekskopier m.v, der brugte den slags, eftersom jeg jo gerne må
kopiere til eget forbrug. (Eller det er måske kun musik?) Nå, hvad har
bønder af forstand på agurkesalat?
M.

Fra : Karl Antz

Dato : 10-03-05 15:31

> [...]

> bibliotekskopier m.v, der brugte den slags, eftersom jeg jo gerne må
> kopiere til eget forbrug. (Eller det er måske kun musik?) Nå, hvad har

Enhver købe-dvd fra europa eller usa (og teoretisk osse fra andre lande)
er kopibeskyttet - netop for at undgå kopierung og deraf følgende
piratkopiering.

At der så findes osse "Mac"- programmer der "Ripper" dvd'en så den
bagefter kan kompromeres uden problemer - ja det er en anden sag

lettere drillende hilsen

fra ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Muligvis godta'r DVD2OneX ikke kopibeskyttede dvd'ere - i så fald skal
> du finde ud af hvordan du omgår dette

programmet "DVD backup" kan fjerne CSS kryptering (kopibeskyttelse),
macrovision og regionskoder. DVD backup er freware.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-03-05 23:28

> [...]

> blive klogere, men har nu prøvet at følge Karls råd, og enten gør jeg
> noget forkert, hvad nok er mest sandsynligt, eller også virker det ikke.

til det formål vil jeg anbefale "Fast DVD Copy" hvis du synes at alt
andet er for kompliceret. Den kan gøre det i ét hug. Ulempen er at du
ikke har nogen som helst kontrol over bitrate osv og dermed kvaliteten
på den færdigkopierede DVD.

Fast DVD Copy er forholdsvis dyr købe SW, og hvis du vil have mere
kontrol med processen er du bedre tjent med en kombination af DVD
Backup, DVD2one (eller FFmpeg).

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Lone Schmidt

Dato : 10-03-05 21:13

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Toast's diskimage fyldte to en halv time - og på trods af at det var en
> gammel vhs-optagelse som så yderligere blev komprimeret var resultatet

Hold da op hvor det bare spiller!
Er ved at brænde "the Abyss", som fylder 4,88 GB som mpeg

Se nu får jeg en kreativ tankegang!

Hvis man komprimerer 2 film med "alm." spillelængde, kan man så brænde
2 film på een DVD? )

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Jesper

Dato : 15-03-05 16:10

> [...]

> Se nu får jeg en kreativ tankegang!
>
> Hvis man komprimerer 2 film med "alm." spillelængde, kan man så brænde

Naturligvis, men så bliver kvaliteten derefter.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-03-05 21:10

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvad mener du med "eksporteret til mpeg-program"? Kommer der ikke
> færdige MPEG2-filer ud af EyeTV? (Jeg kender det ikke specielt godt)

Det gør jeg heller ikke!
Men kender jeg Karl ret, varer det ikke længe før han kommer med svar

Grunden til eksport, er at man ikke kan tage filmen direkte fra EyeTV og
smække i Toast.

> [...]
> hjælpe med, da det kræver lidt eksperimenter. Du kan dog vælge at lade
> MissingMpegTools dele filerne op efter f.eks. 4500 MB og så burde de

Okay, det lyder godt! ...Bortset fra at jeg kunne have sparet mig de
60 euro!

På Macnyt virkede det ydermere som om jeg ville kunne klare opgaven
alene med idvd
Men jeg mangler lige at få bekræftet at jeg forstod det rigtigt!

Tak for svaret
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge