Billigast möjliga laptop?
Fra : Marcus

Dato : 07-03-05 01:14

Fick en förfrågan idag; en person som insett att han måste bli mer
datoriserad (lever i någon slags 386 / floppy-värld...) - och vi kom
snabbt fram till en laptop med wlan, att utnyttja de publika nät som
finns, nog vore en bra lösning. Givetvis finns det inga pengar, men "det
där med Mac" kunde vara nått - så frågan är: hur gammal powerbook kan
vara aktuellt?

Tänkte själv på de gamla 1400 / 2400 / 3400-modellerna, de hade väl
plats fär pc-kort (för wlan)? Frågan är om man kan handla nya batterier
(torde behövas) till dessa modeller fortfarande?

Eller är en första generationens iBook ett bättre val? Torde gå köra OS
X på, om än litet segt, och kan rimligtvis inte vara värt några större
pengar nu för tiden?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Andreas Knudsen

Dato : 07-03-05 02:00

Marcus <pictorNOSPAM@abc.se> wrote:

> [...]
>
> Eller är en första generationens iBook ett bättre val? Torde gå köra OS
> X på, om än litet segt, och kan rimligtvis inte vara värt några större

Jeg ville nok anbefalt den første utgaven av 2.-generasjons iBook
(500MHZ G3), som man bør kunne få for rundt 3000,-. Den er liten og
lett, og det er ikke vanskelig å skaffe batteri. Men det kommer jo an på
budsjettet

--
Slash dot dash dot slash dot dash dot slash dot dash dot slash dot com

Fra : Dag Tore Antonsen

Dato : 07-03-05 08:36

On 7/3/05 1:59, Andreas Knudsen wrote:

> Jeg ville nok anbefalt den første utgaven av 2.-generasjons iBook
> (500MHZ G3), som man bør kunne få for rundt 3000,-.

Er ikke 3000,- NOK alt for mye for en slik laptop. Jeg ville sagt maks
1000 for en slik.

DT
--
Dag Tore Antonsen - http://www.usit.uio.no/it/
Universitetets senter for informasjonsteknologi

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-03-05 09:31

Dag Tore Antonsen <d.t.antonsen@usit.uio.nospam> wrote:

> Er ikke 3000,- NOK alt for mye for en slik laptop. Jeg ville sagt maks
> 1000 for en slik.
>
> DT

Det blir ikke nemt af finde sådan een i Dk for 1000 kr (læs umuligt). Om
man kan i Norge?

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Torben

Dato : 07-03-05 11:14

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Det blir ikke nemt af finde sådan een i Dk for 1000 kr (læs umuligt). Om
> man kan i Norge?

Nei. (Hvis ikke DT har en å selge)

Og neppe noe annet sted i verden heller, f.eks regner LowEndMac $400 for
iBook500/CD som et veldig godt kjøp:
<http://lowendmac.com/ibook/ig3deals.html>

--
torben@despammed.com

Fra : Dag Tore Antonsen

Dato : 07-03-05 13:13

On 3/7/05 11:14 AM, Torben wrote:

> Nei. (Hvis ikke DT har en å selge)
>
> Og neppe noe annet sted i verden heller, f.eks regner LowEndMac $400 for
> iBook500/CD som et veldig godt kjøp:
> <http://lowendmac.com/ibook/ig3deals.html>

Vel, jeg bare sier det jeg mener, Synes 3000,- høres ut som for mye,
kanskje 1500,- hadde vært ok om den ble levert med 640MB ram.

Men det er alltid markedet som bestemmer. Det er jo selvsagt fint for
selger om noen vil betale 3000 for en slik boks - jeg ville ikke gjort
det (særlig siden Mac mini er så liten, billig og kul).

Noe av det jeg synes man bør tenke på ved kjøp av bruktmaskin er:
1) Firewire på hovedkortet
2) Minimim G4-prosessor - og aller helst 700mhz eller bedre
3) Minst 20GB harddisk - med mulighet for å sette inn større harddisk
4) Mulighet for minst 1GB ram eller mer. Positivt om maskinen leveres
med 512MB ram eller mer, negativt om den blir levert med mindre
5) Er grafikkortet uten mulighet for Quartz Extreme er dette ekstremt
negativt. Aller helst bør man ha minimum 4xAGP og 32MB VRAM.
6) At maskinen klarer å kjøre OSX 10.4 Tiger må være et krav.

Jeg ville vel dermed satset på en 2002-modell eller bedre. Men dette er
min subjektive, personlige mening og jeg godtar at det finnes andre
behov og meninger.

;)
* Dag Tore Antonsen - avd.ing UiO/USIT/SAS/ *
* Senter for informasjonsteknologi *
* http://www.usit.uio.no/it/mac/ *

Fra : david

Dato : 07-03-05 15:45

Dag Tore Antonsen <d.t.antonsen@usit.uio.nospam> wrote:

> 2) Minimim G4-prosessor - og aller helst 700mhz eller bedre

Klockfrekvensen är mindre viktigt eftersom G4:or under normalt
användande nästan konstant är begränsade av systembussens hastighet

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Bjorn Olsson d.ä

Dato : 07-03-05 15:59

In article <1gt27fh.1j9tmfs1kbmyv4N%i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se>,
i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david) wrote:

> Klockfrekvensen är mindre viktigt eftersom G4:or under normalt
> användande nästan konstant är begränsade av systembussens hastighet

Dock ar det en stor skillnad mellan g3 iBooks och g4 iBooks.

Fra : Zaphod B

Dato : 07-03-05 11:20

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Det blir ikke nemt af finde sådan een i Dk for 1000 kr (læs umuligt). Om
> man kan i Norge?

Jeg har en slik (NB: Ikke til salgs - den lånes ut til en student i
familien). Hvis jeg skulle selge den, ville jeg sagt at 1000 var for
lite, men jeg ville nok solgt for 2000. Forsøk et sted i rommet
1500-2000?
--
/Z

Fra : Sebastian

Dato : 07-03-05 11:13

> [...]

> plats fär pc-kort (för wlan)? Frågan är om man kan handla nya batterier
> (torde behövas) till dessa modeller fortfarande?
Du kan stadig få batterier til alle PowerBook modeller. Det er bare et
spørgsmål om prisen.

En PowerBook 520 eller 540 fås måske gratis. Det var en revolution den
gang. Den har alle vigtige i/o og kan udvides. PCMCIA adapteren koster
nok 5-10 Euro på eBay. Du kan bruge et orinoco Card og OS 7.5. PowerBook
5xx bruger 2,5'' SCSI harddiske. Ni-Cd batterierne fås, men er dyre.
Hvis du er snild med kniv og lim, erstatter du bare cellerne i
plastikkassen.
OS 7.1 kører klippestabilt og MS Word 5 er en god textprocessor.

PowerBook 5300 er nok det billigste med PowerPC, Men har sine problemer.
Jeg bruger selv med et Orinoco Wifi Card i en PB 5300 og OS 8.6. Ni-MH
batterierne fås, men er dyre. Hvis du er snild med kniv og lim,
erstatter du bare cellerne i plastikkassen.

En 1400 (aka PowerBook Volvo) er solidt og godt nok til at køre OS
8..8.6, hvis du har Ram nok. Men fleste modeller havde CSTN skærme.
Ni-MH batterierne fås, men er dyre. Hvis du er snild med kniv og lim,
erstatter du bare cellerne i plastikkassen.

En 2400 er lækkert, men næsten umuligt at få imellem hånderne i Europa.

En 3400 er et solidt valg. Den var dyr og er ikke hyppigt på marked. Den
kan nemt trække en OS 9. Li-ion batterierne fås, men er dyre.

Det bedste valg er nok en G3 modell Wallstreet eller nyere. Jeg har set
nogle Wallstreet modeller til dkk 1000. De kan uden særlige
foranstaltninger køre OS 10.2, ikke en hurtig men særdeles pålidelig
bærbar. Li-ion batterierne fås, men er dyre.

> Eller är en första generationens iBook ett bättre val?
De er nu ikke dumme, men for dyre. Ejerne - ofte privatpersoner - er
stadig tilfreds med dem. Desuden blev de ikke i samme omfang købt at
professionelle som de hvide iBook.

> Torde gå köra OS
> X på, om än litet segt, och kan rimligtvis inte vara värt några större
> pengar nu för tiden?

moin

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-03-05 22:59

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Ni-MH batterierne fås, men er dyre. Hvis du er snild med kniv og lim,
> erstatter du bare cellerne i plastikkassen.

Kære Sebastian og I andre.

Ikke fordi den er til salg, men jeg har en 1400c med fuld optankning af
RAM. Den blev sat hen på nærlageret, fordi jeg ikke kunne få den på
internettet via en opkobling med router og ISDNmodem, den manglede
muligheden for tilslutning via ethernetkabel.

Den kan naturligvis komme på nettet med et ekstern Lasat modem, men det
dutter jo ikke med min ISDN forbindelse.

Så, nu kommer jeg straks til spørgsmålet ! Findes der en PCMCIA adapter
eller kort til det slot som er onboard? Altså et som kan forbinde
computeren via et ethernet kabel (til ISDN modem, forståes)? Du skrev,
Sebastian, at der var en "PCMCIA adapteren koster nok 5-10 Euro på eBay"
- kan den sætte 520 og 540 i forbindelse med "inderne"?

Jeg er ret interesseret i en løsning, da jeg gerne vil have en
reservemaskine. Den stationære 7600 er på vej på pension, og den er jo
ikke særligt "blærbar"

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 08-03-05 07:10

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Sebastian, at der var en "PCMCIA adapteren koster nok 5-10 Euro på eBay"
> - kan den sætte 520 og 540 i forbindelse med "inderne"?

Ja
Fx Friendlynet

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Ja
> Fx Friendlynet

Tak for svar, jeg skal tjekke det.

--
v.h.
Mich.

Fra : Sebastian

Dato : 08-03-05 21:16

> [...]

> dutter jo ikke med min ISDN forbindelse.
>
> Så, nu kommer jeg straks til spørgsmålet ! Findes der en PCMCIA adapter
Både og
PowerBook 1400 har mulighed for intern udvidelse med ekstra skræmkort,
modem eller ethernet. Disse kort er efterspurgde og dyre. Et
ethernetkort kan hurtig koste 30-50 Euro på ebay.

Væsentlig billigere er et PCMCIA kort.
Dit PowerBook har mulighed for at tilslutte op til 2 PCMCIA kort.
Du kan bruge alle 16bit kort, dvs PCMCIA kort, som understøttes af dit
styresystem. Nyere 32bit PC-Card kan ikke bruges.
PCMCIA Ethernetkort fås smidt i nakken for en 10er. Det grisehalen,
altså den lille ledning med det flade stik og ethernetstikket der koster
kassen (50-100 kr.).

Og så er der det der med understøttelse af dit styresystem. Jeg går ud
fra at din PowerBook 1400 kører med MacOS et eller andet sted mellem 7.5
og 9.1. Typiske Mac mærker Asanté og Farallon er sikre vinder. Har du
kortet, finder du en driver på nettet. Men du kan også snuppe et billigt
3com 589 kort. Det er et MEGET udbredt kort. Efterhånden har jo selv
bærbare PC fået indbyggede netkort.

3coms 589 kort fås på alle velassorterede loppemarkeder. 3com har ikke
lavet en Mac driver. Men det har nørderne.
http://www.floodgap.com/retrotech/mac/enet3c589/

Eller var det et Airport kort du er interesseret i?
så læs: http://www.penmachine.com/techie/airport1400.html

> [...]
> Sebastian, at der var en "PCMCIA adapteren koster nok 5-10 Euro på eBay"
> - kan den sætte 520 og 540 i forbindelse med "inderne"?
En PowerBook 520/540 har indbygget ethernet, men mangler PCMCIA slotten.
Man kan dog købe et PCMCIA bur, som erstatter venstre batteri. På den
måde kan man bruge Wifi kort.

> Jeg er ret interesseret i en løsning, da jeg gerne vil have en
> reservemaskine. Den stationære 7600 er på vej på pension, og den er jo
> ikke særligt "blærbar"
Ne en 7600 er beige. Men du kan bilde alle og enhver ind at din computer
er til de umulige opgaver. <nynning mode>dum dum dum dum dum dum dum
dadaaaaaa dadada. </nynning mode>
http://www.cupertino.de/pages/filme/mov_11/mi.html

rgds

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-03-05 23:57

> [...]

> modem eller ethernet. Disse kort er efterspurgde og dyre. Et
> ethernetkort kan hurtig koste 30-50 Euro på ebay.

Tak for dit fyldige svar. Det med "dyrt" er jo altid lidt relativt, men
jeg er da ikke afskrækket af en pris på 30-50 Euro for at få den gamle
1400 på nettet. Men intern? Hvor skal man så sætte ethernetstikket til?

> Væsentlig billigere er et PCMCIA kort.
> Dit PowerBook har mulighed for at tilslutte op til 2 PCMCIA kort.

Ja, det kan jeg da godt huske fra manualen To tynde eller et tykt
kort var det vist? Sagt af en der hader det der RTFM

> Du kan bruge alle 16bit kort, dvs PCMCIA kort, som understøttes af dit
> styresystem. Nyere 32bit PC-Card kan ikke bruges.

Se, det var jo en skam, for jeg bladrede lidt i en tryksag fra en stor
computerkæde i lørdags, der var et billigt kort, men det var jo 32 bit

> PCMCIA Ethernetkort fås smidt i nakken for en 10er. Det grisehalen,
> altså den lille ledning med det flade stik og ethernetstikket der koster
> kassen (50-100 kr.).

Hvor får man så sådanne kort smidt i nakken? edb.marked.privat.mac? Ja,
je gkunne jo selv prøve. En grisehale er altså et forbindelseskabel
mellem kortet og ethernetboksen? Hvor langt er sådan et? Hvor finder man
det. Nej, nu gentager jeg vist mig selv i en uendelighed.

> Og så er der det der med understøttelse af dit styresystem. Jeg går ud
> fra at din PowerBook 1400 kører med MacOS et eller andet sted mellem 7.5
> og 9.1.

Ja, den kører 8.6 og det har været ret stabilt.

> [...]
> kortet, finder du en driver på nettet. Men du kan også snuppe et billigt
> 3com 589 kort. Det er et MEGET udbredt kort. Efterhånden har jo selv

Har prøvet at finde frem til Asanté og Farallon (navne som jeg godt kan
huske fra dazumal), ingen resultat. 3com 589 kortet gav hen ved 72 sider
resultat på Google, men det var sank om kortets fortræffeligheder og
fortrædeligheder.

> 3coms 589 kort fås på alle velassorterede loppemarkeder. 3com har ikke
> lavet en Mac driver. Men det har nørderne.
> http://www.floodgap.com/retrotech/mac/enet3c589/

Jeg må ud sammen med lopperne, men det er længe siden, jeg har prøvet og
jeg har ikke lige sådan et marked ved hånden.

> Eller var det et Airport kort du er interesseret i?
> så læs: http://www.penmachine.com/techie/airport1400.html

Jo, jeg skal nok læse, det er jo herlige udsigter, for vi planlægger
faktisk at få et trådløst netværk herhjemme. Så tak for tippet.

Tak for dit lange svar og undskyld, at jeg har været lidt længe om at
reagere.

--
v.h.
Mich.

Fra : Sebastian

Dato : 15-03-05 10:36

> [...]

> jeg er da ikke afskrækket af en pris på 30-50 Euro for at få den gamle
> 1400 på nettet. Men intern? Hvor skal man så sætte ethernetstikket til?

Mellem SCSI stik og Sound output er der en "expansion port". Det er der
hvor du på indersiden kan indsætte et Ethernetkort. Men min tip er nok
at glemme det. Det er for dyrt i forhold til PCMCIA løsning.

> Ja, det kan jeg da godt huske fra manualen To tynde eller et tykt
> kort var det vist? Sagt af en der hader det der RTFM
og så poster du du her, kender typen.

> Se, det var jo en skam, for jeg bladrede lidt i en tryksag fra en stor
> computerkæde i lørdags, der var et billigt kort, men det var jo 32 bit
nemlig. 16bit kort er efterhånden sjældne.

> Hvor får man så sådanne kort smidt i nakken? edb.marked.privat.mac?
Nej i .mac grupper fås kun gode tipps gratis. Det er PC folk der vælter
sig i hardware. dk.marked.edb.pc eller undergrupper er nok den rigtige
adresse. Spørg ekspicit efter et 3com 589 kort, check dba.dk qxl.dk
gulgratis og al de andre.

> Ja,
> je gkunne jo selv prøve.
nemlig , det er ligesom RTFM

> En grisehale er altså et forbindelseskabel
> mellem kortet og ethernetboksen?
for ikke at tale forbi hinanden: PCMCIA kort fylder normalt kun 1
højdeenhed. Du kan altså bruge 1 PCMCIA modem og 1 PCMCIA Ethernetkort
samtidig. (Sådan gør jeg fx. i min PowerBook 5300). Disse kort er for
flad til at kunne rumme et Ethernetstik. Derfor har de et specielt flad
stik. Der følger normalt en 1,5-3m lang ledning med det specielle flade
stik på den ene side og et almindelig Ethernetstik i den anden side med.
"Normalt" betyder fra fabrikken. På brugtmarked er kortene hyppigt,
ledningerne sjældent. Så slå til, hvis du finder det hele samlet.

Du kan også bruge PCMCIA til at sætte et CK kort med en adapter i. På
denne måde har du en lydlæst harddisk og et flashdrive - sådan en slags
flad usb datanøgle. Mere sjældne er 1,8'' harddiske, af PCMCIA Typ 3,
som fylder 2 højdeenheder. Disse kort fås i dag i op til 60 GB - og kan
sagtens bruges i en PowerBook 1400.

> Hvor langt er sådan et? Hvor finder man
> det. Nej, nu gentager jeg vist mig selv i en uendelighed.
læs ovenstående.

> Ja, den kører 8.6 og det har været ret stabilt.
8.6 er genialt til at køre wireless med. Men wireless er altså for
langsåmt til større filoverførelser.

> 3com 589 kortet gav hen ved 72 sider
> resultat på Google, men det var sank om kortets fortræffeligheder og
> fortrædeligheder.
Kortet var et milepæl. En PC med indbygget Ethernet var for 10 år siden
næsten ikke til at opdrive. Trillarder af virksomheder købte det.

Apple var med PowerBook 520 foran, den havde allerede indbygget Ethernet
og Trackpad. Det er 11 år siden og den kostede USD 2900.

> [...]
>
> Jo, jeg skal nok læse, det er jo herlige udsigter, for vi planlægger
> faktisk at få et trådløst netværk herhjemme. Så tak for tippet.
Hvis du går efter et trådløst kort skal du være MEGET kræsen. Det er
faktisk kort med Orinoco chipsæt, som duer. I nogle PowerBooks med OS
8.6 eller OS 9 kan man faktisk bruge Apples Airport driver. De gamle
Airport kort bruger nemlig også orinoco chipsæt. Det er Airport software
1.1, som fås gratis hos Apple, der duer med OS 8.6

I wifi barndomsdage havde næsten alle kort et orinoco chipsæt, men
desværre var marked ikke så stort som i dag. Jeg købte et orinoco
WaveLan kort til 120kr på qxl.dk. Mere behøver de ikke at koste.
Orinoco kortet er lidt mere efterspurgt end andre kort, da Wifi
specialisterne, der går op i wardiving, hacking og andet "sjovt" ofte
har brug for lige præcis disse kort. Men nu er der jo heller ikke så
mange fryder denne fritidsbeskæftigelse.

hilsen
Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : N/A

Dato : 07-03-05 19:09

Fra : Marcus

Dato : 07-03-05 19:09

> Men allvarligt... är inte personen ifråga som klippt
> och skuren för en miniMac? Du skall väl inte styra in
> den stackars saten på en gammal powerbook med MacOS
> Classic?

Näe... Det här handlar om en *fattig* student, de tusenlappar en miniMac
tarvar (+ skärm och tillbehör) är för mycket. Dessutom, ingen telefon
eller uppkopplig hemma... Internet = offentliga datorer eller webcaféer.

En del av problemet med den här kategorin nybörjare är väl dessutom att
även *om* det skulle finnas pengar, är många inte beredd att lägga
pengar på en utrustning – datorer är något mellan leksak och ett
nödvändigt ont...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : david

Dato : 07-03-05 23:42

> [...]

> tarvar (+ skärm och tillbehör) är för mycket. Dessutom, ingen telefon
> eller uppkopplig hemma... Internet = offentliga datorer eller webcaféer.

Nån måste ju kunna skänka eller långlåna en dator till honom/henne. Har
man minsta behov av hjälpligt modern dator bör man väl ha en 3:e-dator
som är 4-5 år gammal som knappt används som någon sådan kan överta.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?