OCR med Acrobat?
Fra : david

Dato : 05-03-05 13:48

Någon som vet om man efter att man OCR:at några sidor text med Acrobat 7
kan exportera pdf:en till text? Mina försök leder bara till en förvisso
sökbar pdf men tomma textfiler när jag exporterar.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ole Kristian Vaaglan~

Dato : 05-03-05 18:07

david <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Någon som vet om man efter att man OCR:at några sidor text med Acrobat 7
> kan exportera pdf:en till text? Mina försök leder bara till en förvisso
> sökbar pdf men tomma textfiler när jag exporterar.

Velg "Formatted tex & graphics" i PDF output options.

Ole K.

Fra : david

Dato : 05-03-05 21:00

Ole Kristian Vaagland <ole.fjerndette@tgf.no> wrote:

> Velg "Formatted tex & graphics" i PDF output options.

Jag upptäckte problemet - mina 'textbilder' var inlästa med 300 dpi och
Acrobat kräver 600 dpi.

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ole Kristian Vaaglan~

Dato : 06-03-05 00:10

david <i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se> wrote:

> Jag upptäckte problemet - mina 'textbilder' var inlästa med 300 dpi och
> Acrobat kräver 600 dpi.

Klippet fra manualen - Acrobat 7 Pro side 139:

For most pages, black-and-white scanning at 300 ppi produces text best
suited for conversion. At 150 ppi, OCR accuracy is slightly lower, and
more font-recognition errors occur; at 400 ppi and higher resolution,
processing slows and compressed pages are bigger. However, if a page has
many unrecognized words or very small text (9 points or smaller), try
scanning at higher resolution. Scan in black and white whenever
possible.

Ole K.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-03-05 19:03

Hej David

Nej, du kan ikke bruge Acrobat til at scanne ind til OCR. Du bør købe
dig ReadIris 9Pro, den kan bruge Acrobat som modtager ved OCR scanning.
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Judith Parelie Morte~

Dato : 05-03-05 19:55

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej, du kan ikke bruge Acrobat til at scanne ind til OCR. Du bør købe
> dig ReadIris 9Pro, den kan bruge Acrobat som modtager ved OCR scanning.
> mvh. Erik Richard

Joda, du kan fint bruke både Acrobat Pro 6 og 7 til å OCR-e bilde til
tekst.
I versjon 6 finner du det under Document -> Paper Capture -> Start...
I versjon 7 heter det Document -> Recognize text using OCR -> Start...

Dersom du så i Edit velger seachable image, vil teksten legge seg
usynlig over bildet, og du kan markere og kopiere. Dersom du velger
Formatted text & Graphics vil tekst bli tekst og illustrasjoner bli
grafikk.

etter dette kan du behandle teksten som et hvilket som helst annet
PDF-dokument som inneholder tekst.

Jeg har foreløpig kun prøvd dette på engelsk tekst, og det har fungert
utmerket.

Det er også mulig å OCR-e rett fra Scanner.

judith
--
Fyselig, humsk, hyrlig, smakelig og forskammet med mange lemper

Fra : Erik Richard

Dato : 05-03-05 23:35

Hej Judith

Judith Parelie Mortensen wrote:

> [...]
> PDF-dokument som inneholder tekst.
>
> Jeg har foreløpig kun prøvd dette på engelsk tekst, og det har fungert

Hm, Jeg kan ikke få det til at virke overhovedet, - og scanneren kan
heller ikke bruge Acrobat. - Hvad bruger du af plug-in til det - Twain -
PS Recognize - Ghost?

Det eneste, jeg kan af noget, der ligner, er at bruge det gamle program
TextBridge 8.5 (OS 9.2.2, virker ikke i OS X), men hverken RedIris,
FineReader eller OmniPage Pro vil gore 'kunsten' efter.

> Det er også mulig å OCR-e rett fra Scanner.

?? - Kun via Twain. - Det er den eneste måde, jeg kan få min HP PSC 1110
til at scanne til Acrobat. ReadIris vil ikke scanne til Acrobat til til
almindelig tekstbehandlingsprogram - fx. Word X 10.1.6, RagTime
Solo/5.65, MarinerWrite 3.5 og NisusWriter Express 2.1.1, - ikke engang
AppleWorks 6.2.9 vil den kendes ved...

Når det gælder billeder, kan jeg scanne via Twain Og FotoLook (Agfa
SnapScan) til Graphic Converter og til Photoshop og de øvrige store gfx
programmer er der flere muligheder både i klassisk OS og i X.

Men stadig ikke til Acrobat...

mvh. Erik Richard

Fra : david

Dato : 05-03-05 21:29

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej, du kan ikke bruge Acrobat til at scanne ind til OCR. Du bør købe
> dig ReadIris 9Pro, den kan bruge Acrobat som modtager ved OCR scanning.

Vad menar du med att Acrobat tar emot scanningen?

Hur bra är ReadIris jämfört med Omnipage Pro?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Erik Richard

Dato : 05-03-05 23:53

Hej David

david wrote:

> Vad menar du med att Acrobat tar emot scanningen?

At man ikke kan bruge Acrobat som modtager program, når man bruger sin
scanner til at scanne tekst og billeder.

Men i følge Judiths svar, så skulle det være muligt. Jeg har dog ikke
kunnet få det til at virke på hverken OS 9.2.2 eller X 10.3.8 med mine
scannere - Agfa DuoScan, Agfa SnapScan eller HP PSC 1110.

> Hur bra är ReadIris jämfört med Omnipage Pro?

readIris er så meget bedre, at det vil svare til at gå fra OmniPage LE
1.0 til OmniPage 10. Fejlprocenten i ReadIris er langt mindre ved
kritiske bogstavsammenkoblinger som fx. 'fl' - bliver ofte til 'fi' eller
'fl', 'cl' - bliver ofte til 'd', 'æ' - til 'ae', 'ø' og 'å' - bliver
ofte til '¿' i OmniPage. Jeg har også OmniPage Pro, men har fuldstændig
opgivet at bruge den. Det gamle program TextBridge 8.5 er også bedre end
OmniPage Pro, men det er kun til klassisk OS.

FineReader er virkelig godt, men også noget dyrere end selv ReadIris
Pro. FR har de samme egenskaber som RI, men er en smule bedre til
lavopløselige billeder. Til billedscanning går jeg som regel på OS 9.2.2
og bruger Macromedia xRes 2 til scanning. De fleste Photoshop plug-ins
er kompatible med xRes og sammen med FotoLook kan jeg scanne ind i op
til 9600dpi interpoleret - 1200x1200 stabiliseret med xRes.

NB. FotoLook kræver en Agfa Scanner. Mindst en DuoScan eller en SnapScan
1236S eller 1236U, hvis man bruger OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Verner

Dato : 09-03-05 21:00

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]