spørgsmål ang. skriftfonte
Fra : Jacky Hansen

Dato : 09-05-05 18:55

Hej NG...
Håber at der er en der kan hjælpe med følgende problem. Vi har en
familie-hjemmeside, hvor vi gerne vil have nogle lidt sjove fonte, når det
drejer sig om ungerne, fontene har vi, men andre som ikke har den font ser
siden, ja så bliver der jo brugt en alternativ font. Her kommer så
spørgsmålet, er der mulighed for at man på en eller anden måde oploader
fonten på hjemmesiden, og at når folk som ikke har den font ser siden, enten
automatisk eller evt. skal trykke ja til at få den downloadet.
Håber at jeg har forklaret mig selv godt nok.
På forhånd tak.
Mvh. Jacky

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-05 21:05

Jacky Hansen skrev:

> Her kommer så spørgsmålet, er der mulighed for at man på en eller
> anden måde oploader fonten på hjemmesiden,

Kort svar: Nej, lav i stedet de "sjove" skrifter som grafik.

Længere svar: Der findes en MS-teknologi kaldet WEFT der virker
lidt som det du søger efter. Den virker bare kun til IE.
<http://www.google.dk/search?q=weft&btnI=Jeg+føler+mig+heldig>
Grafik kan være fint til korte tekster (typisk overskrifter o.l.,
men er upraktisk til brødtekst).
Undgå at bruge specielle skrifttyper (a la wingdings) som
ikonskrifter - hvis browseren ikke kan vise tegnet i den rigtige
skrift, har man ikke en chance for at vide hvad tegnet skal betyde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacky Hansen

Dato : 09-05-05 21:45

Hej Jens....

Tak for svaret. Det med at lave det som grafik er udelukket da det er en
slags dagbog vi laver over ungerne, så jeg tror at jeg holder mig til de
gængse fonte.

Mvh

Jacky

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-05 22:42

Jacky Hansen skrev:

> Tak for svaret. Det med at lave det som grafik er udelukket da
> det er en slags dagbog vi laver over ungerne, så jeg tror at
> jeg holder mig til de gængse fonte.

O.k. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacky Hansen

Dato : 09-05-05 23:09

> O.k. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
> signatur.

Det er hermed gjort. Jeg undskylder mangen gange.

Mvh.
Jacky

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 15:50

Jacky Hansen wrote:

> Håber at der er en der kan hjælpe med følgende problem. Vi har en
> familie-hjemmeside, hvor vi gerne vil have nogle lidt sjove fonte,

Hvid det bare er en familiehjemmeside med nogle få læsere (familien), kan du
da maile de nødvendige font-filer til familien og bede dem installere
fontene på deres maskiner. Så kan du lave alt det sjov, du har lyst til og
dine læsere (din familie) ser det præcis som du havde tænkt det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jacky Hansen

Dato : 10-05-05 22:26

> [...]
> fontene på deres maskiner. Så kan du lave alt det sjov, du har lyst til og
> dine læsere (din familie) ser det præcis som du havde tænkt det.

Tak fortippet. Det er da selvfølgelig bare det der skal gøres. Hvorfor
tænkte jeg ikke på det ?

Mvh.
Jacky

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-05-05 06:56

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvid det bare er en familiehjemmeside med nogle få læsere (familien), kan du
> da maile de nødvendige font-filer til familien og bede dem installere
> fontene på deres maskiner.

Husk i den forbindelse på, at ikke alle skrifttyper er freeware.
Mange af dem er der (C) på, så det er ikke lovligt at dele dem ud til
familie og venner på den måde.

Ikke at jeg tror det vil have nogen betydning i denne sammenhæng, men
blot til info.

--
Benny