CSS links i menu...
Fra : Danny Jønsson

Dato : 07-05-05 12:30

Kan man godt lave tekster i menuen via css?? sådan at man ikke
behøver at ændre alle ens html filer hvis man skal lave et nyt
link i menuen??

f.eks. hvis du har 100 html sider, og så du skal lave et nyt
link... kan man så ikke gøre det via css istedet for at gå ind i
alle 100 html sider og indtaste 1 link på hver side?

det ville da være meget federe hvis man lige kunne spare 1 time
på det og kun skrive det ned 1 gang..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 07-05-05 12:48

Danny Jønsson skriblede bla:
> Kan man godt lave tekster i menuen via css?? sådan at man ikke
> behøver at ændre alle ens html filer hvis man skal lave et nyt
> link i menuen??

Ja da hvis menuen går igen på samtlige 100 sider.
Se evt her
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/cssmenu/index.php

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-05-05 13:49

jopa wrote:
> Danny Jønsson skriblede bla:
>>
> Ja da hvis menuen går igen på samtlige 100 sider.
> Se evt her
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/cssmenu/index.php

Nej ?
Som jeg læser Danny's spørgsmål , så drejer det sig om indholdet af menuen.
Det er korrekt at layoutet kan ændres centralt (hvilket er en fin ide),men
man kan ikke ændre selve indholdet og f.eks. tilføje et nyt link.

Server Side Include må være svaret. Et mindre godt alternativ (men stadigvæk
bedre end rette 200 sider) er at inkludere menuen via javascript (på
bekostning af folk uden JS). SSI er dog absolut klart at foretrække.

Det stiller dog lidt højere krav til serveren, men SSI via php/asp er vist
standard på de fleste hoteller, og også den del gratissteder.

Jeg ville lave menuen i en seperat fil, og også holde CSS i en seperat fil,
og så på hver side blot tilføje
<include "min_menu.inc"> (symbolsk eksempel), så vil menuen inkluderet på
serveren ,således det er transparent for brugeren, uanset browser.. Så er
det bare at rette i min_menu.inc hvis du vil lave en ændring der skal gælde
for alle sider.

(hvis det rent faktisk drejer sig om 100 sider, ville jeg overveje en slags
"pageloader" , også via serverside, således man rent faktisk kun har 1 side,
og så en del af siden ændres dynamisk. Et eksempel her:
http://www.project09.com/tutorials/php/Templates-3/

Prøv en af disse grupper, alt efter hvilke(n) serverside løsning du har
tilrådighed.

dk.edb.internet.webdesign.serverside
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

/Sune

Fra : Danny Jønsson

Dato : 07-05-05 14:41

hmm... jeg kigger på det en anden dag :) lige nu skal jeg først have min side
op at køre.. og har vist ikke lyst til at lære php/asp lige nu.. men tak for
hjælpen.. og jah, det var det sidste indlæg jeg søgte :)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-05-05 15:36

Danny Jønsson wrote:
> [...]
> min side op at køre.. og har vist ikke lyst til at lære php/asp lige
> nu.. men tak for hjælpen.. og jah, det var det sidste indlæg jeg

Lige nu er da et perfekt tidspunkt at starte på, det vil spare dig for en
masse arbejde senere. Det tager måske 5 minutter at få det til at spille,
men skal du bruge 5 minutter på hver af 100 sider senere.....

SSI er trivielt.

Med asp gør du sådan her:
<!-- #include file="min_menu.inc" -->

I PHP ser det sådan ud:
<? include("min_menu.inc") ?>

Så er det bare at flytte menuen ind i en fil kaldet min_menu.inc, og bruge
en af ovenstående linjer der hvor menuen skal være.

Men ok, når du først har fået din side sat op, så kan du rode med det
bagefter, men gør det inden du laver 100 kopier af siden.

Fra : Danny Jønsson

Dato : 07-05-05 16:31

Hmmm, det lød rimlig indviklet... har aldrig rodet med ASP, PHP eller
Javascript.. kun html og css.. men tak for den lille tutorial der, vil da
kigge på det om en dag eller 2 når min side er kommet op.. måske sender jeg
lige en mail til dig for ydeligere hjælp (hvis der er brug for det) men tak
for hjælpen..

Fra : Danny Jønsson

Dato : 07-05-05 17:45

eeh.. jah, nu fatter jeg jo slet ike noget :) skal vist lære php eller asp..
hvad vil i foreslå at starte med?? jeg har en 50-100 siders bog der hedder
PHP-Bogen eller sådan noget.. synes i så jeg skulle begynde med PHP ??

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-05-05 20:28

Danny Jønsson wrote:
> [...]
> eller asp.. hvad vil i foreslå at starte med?? jeg har en 50-100
> siders bog der hedder PHP-Bogen eller sådan noget.. synes i så jeg

Kan godt være jeg er dårlig til at formulere, og gør tingene mere indviklede
end højest nødvendigt :)

Til dit formål lige her og nu med menuen, behøver du ikke sætte dig ind i
ret meget , du har faktisk bare brug for en enkelt linje "kode". En enkelt
linje der kan spare dig for utroligt meget tid/arbejde , uanset om det er
php eller asp.

Både asp og php har den funktion, men hvad du vælger hvis du vil lære mere
end bare at inkludere en side , er lidt et religions / platforms spørgsmål.

Der findes de 3 grupper jeg skrev før, prøv at se i hovedgruppen eller spørg
der for pro/cons for asp/php. Denne gruppe er egenligt kun beregnet til
almindelig html..men folk som migselv kævler løs :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-05 20:44

Danny Jønsson wrote:
> [...]
> eller asp.. hvad vil i foreslå at starte med?? jeg har en 50-100
> siders bog der hedder PHP-Bogen eller sådan noget.. synes i så jeg

Det kommer an på, hvilke muligheder du har på dit webhotel. Kan du kun køre
asp, er det tidsspilde at lære php - og omvendt.

Med hensyn til inkluderet menu, så kig lige her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

- her er både asp- og php-metoden forklaret i detaljer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Danny Jønsson

Dato : 07-05-05 23:00

> Det kommer an på, hvilke muligheder du har på dit webhotel. Kan du kun køre
> asp, er det tidsspilde at lære php - og omvendt.

hmm tak :) godt jeg ikke begyndte på Asp, det har mit gratis webhotel ikke :)

jah, tak for linket, vil da kigge på det... skal lige sove på det :)

Fra : Louise

Dato : 08-05-05 17:16

Her et konkret og simpelt forslag til en simpel menu.

1. Der hvor du ønsker menuen på dine sider sætter du følgende kode ind:

<script src="menu.js" type="text/javascript"></script>

2. Følgende kode er ikke strengt nødvendig. Teksten bliver kun vist, hvis
brugeren har slået JavaScript fra i sin browswer.

<noscript><p>Hvis du ser denne besked, kan din browser ikke afvikle
javascript. Det anbefales, at du slår JavaScript til i din browser for at få
det fulde udbytte af hjemmesiden</p></noscript>

3. Opret en fil (i Notesblokken), og kald den menu.js. Filen skal indeholde
alle dine links:

<!--
document.write('<h3>');
document.write('Menu:');
document.write('</h3>');
document.write('<p>');
document.write('<a href="index.htm" title="Skift til forside">Forside</a>');
document.write('<br />');
document.write('<a href="side_1.htm" title="Skift til side 1">Side 1</a>');
document.write('<br />');
document.write('<a href="side_2.htm" title="Skift til side 2">Side 2</a>');
document.write('</p>');
//-->

Det er og bliver en simpel menu. Hvis du ønsker en folde-ud-menu eller
lignende kan modellen ikke bruges.
Til gengæld kan den nemt kombineres med css. Har selv brugt princippet på
http://www.damebadet.dk/

Louise

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 08-05-05 17:57

On Sun, 08 May 2005 18:16:21 +0200, Louise <lousoe@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> at få
> det fulde udbytte af hjemmesiden</p></noscript>

Og hvis man så ikke har mulighed for at slå javascript til, hvad kan man
så bruge den besked til?
Det minder lidt om de sider, hvor der står:
"Denne side kræver, at du har flash installeret. Hent det her."
Jeg har tit tænkt over, hvad jeg skal bruge den besked til, når jeg sider
i toget og leger med min mobiltelefon.
Et link til en sitemap e.l. kunne være langt mere nyttig, og så ville
google også kunne finde alle ens undersider.

--
Ryan Kristensen