Linjeafstand?
Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 07-05-05 11:28

Heysa,

Kan man selv bestemme hvor meget afstand, man vil have mellem linjerne? Jeg
mener, hvis man skriver en hulens masse tekst, så ombrydes teksten jo
automatisk, og så kunne det være rart at sætte 1-2 pixels større mellemrum
mellem linjerne?

Hvordan kan man gøre det? Helst i HTML, men gerne Java i et nødstilfælde..
:)

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-05 11:41

[ ThrashDK ] skrev:

>Hvordan kan man gøre det? Helst i HTML, men gerne Java i et nødstilfælde..

Ingen af delene, det laves med css.

f.eks. i din css:

..linje {line-height: 20px}

Størrrelsen afhænger naturligvis af den fontstørrelse du bruger.
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-05 12:04

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> writes:

> .linje {line-height: 20px}
> Størrrelsen afhænger naturligvis af den fontstørrelse du bruger.

Man bør dog aldrig lade linjehøjden være givet som pixels eller en
absolut størrelse, fordi man ikke ved hvilken font-størrelse siden
bliver vist med.

I stedet kan man bruge størrelser der er relative til font-størrelsen,
fx:

line-height: 1.2em

eller ækvivalent:

line-height: 120%

De ovenstående "20px" vil se helt forkert ud hvis brugeren har sat
fonten til noget der er 30px stort.

Man kan godt nok angive font-size, men brugeren kan *altid* lave sin
egen opsætning, og det er den der bestemmer. Personligt har jeg reglen:

body {font-size: 100% !important;}

i mit user-stylesheet (hvilket ikke burde gøre nogen forskel på sider
der opfører sig pænt, for man bør jo lade sin brødtekst have brugerens
foretrunke størrelse :)

/L

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 07-05-05 12:50

> Ingen af delene, det laves med css.

Okay, mange tak. Jeg aner dog ikke en dyt om, hvordan alt andet end HTML og
lidt Java fungerer.. :-/ Hvordan er css? Det kan vel næppe umiddelbart
integreres i noget HTML kode? Alt mit er i HTML..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-05 13:09

"[ ThrashDK ]" <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> writes:

> Okay, mange tak. Jeg aner dog ikke en dyt om, hvordan alt andet end HTML og
> lidt Java fungerer.. :-/

Ti mod en på at du ikke mener "Java", men "Javascript". Det er to
forskellige sprog. Meget forskellige.

> Hvordan er css? Det kan vel næppe umiddelbart
> integreres i noget HTML kode? Alt mit er i HTML..

Joda. CSS er netop beregnet til at definere hvordan HTML skal vises
(hvor HTML er beregnet til at beskrive indholdet, ikke dets udseende).

Indsæt fx følgende i head-delen af dit HTML-dokument:

.linje { line-height: 120%; }

Så kan du senere henvise til den stil-definition i et stykke tekst,
fx en paragraf:

Man kan også skrive CSS-stil direkte på et element, men det bliver
hurtigt noget rod :)

Du kan læse mere om CSS ... mange steder. Fx her:
<URL:http://www.html.dk/tutorials/css/>
<URL:http://html-faq.dk/2010.asp>

Held og lykke
/L

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 07-05-05 15:10

> Ti mod en på at du ikke mener "Java", men "Javascript".
> Det er to forskellige sprog. Meget forskellige.

Ja, det er vel det jeg mener.. :) Java er så et reelt programmerings-sprog
specielt til browserer, eller hvad? Jeg mener, ligesom alle de Java spil der
er rundt omkring..

> Joda. CSS er netop beregnet til at definere hvordan
> HTML skal vises (hvor HTML er beregnet til at beskrive
> indholdet, ikke dets udseende).

Alle tiders! Det er jo pragtfuldt at lære noget.. Tusind tak!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-05-05 03:58

> Ja, det er vel det jeg mener.. :) Java er så et reelt programmerings-sprog
> specielt til browserer, eller hvad?

Java er et programmeringssprog udviklet af Sun. Det er et statisk
typet, klassebaseret objektorienteret programmeringssprog med en
C-lignende syntaks. Java oversættes til "bytecode" som kan køres på en
"Java Virtual Machine" (JVM). Der findes implementationer af JVM'er
til de fleste operativsystemer. Man kan også køre små Java-programmer
(appletter) inde i andre programmer, typisk browsere.

JavaScript er et programmeringssprog udviklet af Netscape Corp. Det er
et dynamisk typet, prototype-baseret objektorienteret
programmeringssprog med en C-lignende syntaks. Javascript inkluderes
typisk i andre ting, fx web-sider, hvor det fortolkes i et miljø der
giver adgang til at kontrollere og ændre siden. JavaScript er
standardiseret som ECMAScript (ECMA standard nr. 262).

> Jeg mener, ligesom alle de Java spil der er rundt omkring..

De er Java-programmer, skrevet til at køre i et begrænset miljø
som forekommer på mobiltelefoner.

/L