Kan man godt lave "password" i html som vi~
Fra : Danny Jønsson

Dato : 06-05-05 10:36

Hey, jeg har prøvet i 30 minutter at få lavet en password form i
html, er det overhovedet muligt at lave en så hvis jeg skriver
hej i password formen så går den til en side, og hvis man så
skriver forkert så går den til en anden side som så siger at
password er forkert osv?

og hvordan gøres det så hvis det er muligt?? :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tomasz Otap

Dato : 06-05-05 10:45

Danny Jønsson wrote:
> [...]
> hej i password formen så går den til en side, og hvis man så
> skriver forkert så går den til en anden side som så siger at

Ikke som ren HTML. Det er nemmest og best at lave det som en
serverside-script løsning med ASP eller PHP.

Alternativt kan man lave en javascript-løsning, se evt. tråden her:
http://kortlink.dk/google/sa4

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-05-05 10:54

Den 06-05-05 11.35 skrev Danny Jønsson følgende:
> [...]
> hej i password formen så går den til en side, og hvis man så
> skriver forkert så går den til en anden side som så siger at

Det kan gøres i JavaScript, men bemærk, at det ikke er en sikker måde at
lave det på. Enhver kan åbne sidens kildekode og se adgangskoden. Skal
du lave noget sikkert, skal du over i et serversidesprog som for
eksempel PHP.

Du kan få hjælp til JavaScript i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside
mens hjælp til serversidesprog kan fås i

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Danny Jønsson

Dato : 06-05-05 20:45

takker, jeg vil kigge på det når jeg engang skal bruge det :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-05-05 23:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan gøres i JavaScript, men bemærk, at det ikke er en sikker måde
> at lave det på. Enhver kan åbne sidens kildekode og se adgangskoden.

Det er ikke korrekt. Laves det rigtigt, er der ikke noget i kildekoden, som
vil kunne afsløre brugernavn og password:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp

Men du har ret i, at det er mere sikkert med serversidescripting, fordi
adressen så ikke kan kompromiteres og sikkerheden derved gå fløjten -
afsløres adressen, vil brugeren alligevel blive afkrævet login for at kunne
se det beskyttede.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/asppass/default.asp
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/default.php
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phppass/default.php