Diskret scroll + top stil tekst
Fra : Cifly

Dato : 02-05-05 19:22

Hej NG

Nu har jeg fået mig en fin scrollbar på http://aladdin.1go.dk/ . Men jeg
syntes den dominere alt for meget. Har i forslag til, hvordan jeg kan gøre
den lidt mere diskret og elegant?

Endvidere har jeg et problem med links i den venstrestillede menu. De skulle
gerne være top potionerede, men placere sig i midten. Hvordan omgår jeg det?

Takker for al jeres hjælp og ikke mindst tolerance

Cifly

Fra : vangobbel

Dato : 02-05-05 19:49

Det er din css. Du har padding-top 100px på dit ul tag. prøv at
ændre det til 0 eller 10

Fra : Cifly

Dato : 02-05-05 20:22

"vangobbel" <vangobbel@gmail.com> skrev i en meddelelse
Det er din css. Du har padding-top 100px på dit ul tag. prøv at
ændre det til 0 eller 10

Takker. Det rettede op på det

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-05-05 20:14

"Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> skrev:

>Nu har jeg fået mig en fin scrollbar på http://aladdin.1go.dk/ . Men jeg
>syntes den dominere alt for meget. Har i forslag til, hvordan jeg kan gøre
>den lidt mere diskret og elegant?

Kan man ikke med valid html/css, man kan ændre den med IE-only
løsninger f.eks. størrelse og med understøttelse i yderlig par
andre browsere kan man ændre farver, men lad vær.

endelig kan med javascript lave mere eller mindre fancy
scrollbars, men kan heller ikke anbefales.
--
Knud

Fra : John Kjoller

Dato : 02-05-05 20:37

Knud skrev:
> (det) Kan man ikke med valid html/css, man kan ændre den med IE-only
> løsninger f.eks. størrelse og med understøttelse i yderlig par
> andre browsere kan man ændre farver, men lad vær.

Af ren nysgerrighed, (og lære-lyst): hvorfor skal man lade være?
Hvis man helt klar over at det ikke vises i visse browsere, men tilgengæld
er glad for at i det mindste nogle brugere får glæde af udseendet, så er der
vel ikke noget i vejen med at gøre det?
Eller kan der være et decideret problem med det?

Jeg har selv brugt det en del, og godt vidst at det ikke vises i f.eks FF,
men jeg tænker at det bare er et plus som IE brugere kan nyde godt af.

Kh
John

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-05-05 22:05

John Kjoller skrev:

> [...]
>er glad for at i det mindste nogle brugere får glæde af udseendet, så er der

Fordi scroll egentlig ikke er en del af hjemmesiden, men en del
af styresystemet, du kan selv ændre farven ved at ændre din
windowsopsætning og så er det ikke valid css (= med i
css-standarden).

Hvis du vil ha en anden bredde, så giver det problemer i andre
browsere end IE, men er du tilfreds med at ændre farver, så
skaber det ikke problemer i andre browsere.

Se f.eks.: http://html.dk/artikler/00010/
--
Knud

Fra : Cifly

Dato : 02-05-05 20:39

> [...]
> Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.

Ofte er JS forslået som løsningen til mere "fancy" layouts. Hvorfor ikke med
srollbar?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-05-05 22:07

"Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> skrev:

>Ofte er JS forslået som løsningen til mere "fancy" layouts. Hvorfor ikke med
>srollbar?

Fordi dem, jeg har set, ikke fungerer ligegodt i alle browsere.

Sekundært fordi nogle vælger ikke at kunne bruge javascript i
deres browseropsætning.
--
Knud

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-05-05 15:19

> Fordi dem, jeg har set, ikke fungerer ligegodt i alle browsere.

Som regel giver det store problemer med Scrollning (scrollehjul på musen) og
udprint.
Derudover kan det være katastrofalt, hvis brugeren har slået scripting fra.

/Per

Fra : Cifly

Dato : 03-05-05 17:17

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og udprint.
> Derudover kan det være katastrofalt, hvis brugeren har slået scripting

Ja, det giver jo mening. Så må det være layoutet der skal tilpasse hvis
scrollbar skal undgås eller være mere diskret.

Takker for jeres input.