Aaargh hjælp, firefox problem med min html~
Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 18:22

Hjælp, jeg har brugt lang tid på at lave min side men opdager til
min skræk at den ike ses ordenligt i Firefox, den fungerer super
i IE.
Tjek min side og se det hvide i bunden af siden, hvad sker der
lige.
alt indholdet på siden er omsluttet af EN tabel som er 100% høj
og bred via CSS. Jeg har kørt siden igennem flere validators og
rettet hvad jeg nu kunne, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad
der gør det i Firefox, Anyone???????????

siden er her
http://www.sjagget.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 19-04-05 18:58

uniquedk <michaelbragt@hotmail.com> wrote:

>Jeg har kørt siden igennem flere validators og
>rettet hvad jeg nu kunne,

Vil du have hjælp til at rette de sidste 43 fejl?
Det er ikke nok bare at rette lidt hist og pist, sammenlign det med at
skrive en jobansøgning som kerrekturlæser, der får du heller ikke
jobbet hvis du har 43 stavefejl i teksten.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 19:26

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> skrive en jobansøgning som kerrekturlæser, der får du heller ikke
> jobbet hvis du har 43 stavefejl i teksten.

Jeg ved da godt der er flere fejl igennem en Validator, men siden er et
CMS system lavet af rimelig dygtige folk vil jeg mene.
det er Mamboserver.com og jeg har prøvet at køre deres igennem
validatorne og der er også en del fejl, sikkert pga. hvordan PHP og MySql
koden fungerer, så det er jo ikke alle de fejl der er problemet.
Desuden er mange af fejlene fra validatoren også pga. det ene banner jeg
har på siden + en usynlig statistik. Er jo bare ærgeligt den slags
services ikke er iorden, men jeg er jo altsp ikke proff. vel!!, gør bare
det bedste jeg kan, men hvad med noget hjælp istedet.????

Fra : Leonard

Dato : 19-04-05 19:37

uniquedk <michaelbragt@hotmail.com> wrote:

>der er også en del fejl, sikkert pga. hvordan PHP og MySql
>koden fungerer,

PHP og MySQL giver ikke valideringsfejl, hvis det bruges rigtigt og
koden er skrevet rigtigt.

Din side ser ikke ordentlig ud i Firefox fordi den har nogle fejl. Den
første vej til at rydde op i disse fejl er at rydde op i
valideringsfejlene, så falder meget på plads.
Ser det stadig forkert ud, så må du prøve at simplificere koden på en
testside, indtil du har fundet ud af i hvilke kombinationer fejlen
optræder. Men at begynde på det med en kode med fejl i, det bliver
aldrig godt.

Fra : from south

Dato : 19-04-05 19:16

"uniquedk" <michaelbragt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rettet hvad jeg nu kunne, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad
> der gør det i Firefox, Anyone???????????

Er det ikke en Mambo side, du leger lidt med? Smid den i Storebælt og
start med html og css, ikke det med at sætte lidt tekst ind og så kalde
det mit design. Mvh Knud

Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 19:23

from south wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> >
> Er det ikke en Mambo side, du leger lidt med? Smid den i Storebælt og
> start med html og css, ikke det med at sætte lidt tekst ind og så kalde

Jo det er MAMBO, og det er da mit design, selvom det er Mambo, er da
lavet en hel del om. Og det er da for nemt at sige jeg skal gå igang med
Html og CSS, det kan jeg da til det behov jeg har brug for, er jo noget
helt andet med PHP og MySql, lærer man jo ikke lige på et par timer, og
jeg havde brug for en side hvor flere andre kunne smide indhold på, så
min løsning er da ikke så tosset. Der er jo brug 1000 vis af mande timer
på Mambo så jeg kunne jo nok ikke selv ha' gjort det, jo måske iløbet af
et par år *GGGG*
Men jeg forstår da hvad du mener
Men hvad med hjælp til det jeg ber om istedet for at sige det skal smides
i storbælt :-//

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-04-05 19:31

uniquedk wrote:
> [...]
> rettet hvad jeg nu kunne, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad
> der gør det i Firefox, Anyone???????????

Punkt 1. Du bør validere din HTML-kode. Hvis den ikke overholder
standarderne så skal browserne til at gætte, og det går aldrig godt.
Blandt andet er der ingen attribut der hedder background, atributter
skal have en value f.eks. nowrap, &-tegn skrives &amp;, img og hr
elementer skal afsluttes. Du bør smide javascript i eksterne js-filer,
ellers skal du sætte "// <![CDATA[" før og "// ]]>" efter din javascript
kode.

Punkt 2. Du bør sørge for at din side tricker standard-mode i de
forskellige browsere. IE6 rendere din side i quirks-mode, mens de andre
browsere rendere den i standard-mode. Så rent faktisk er det IE6 der
viser siden forkert.
Men læs den her artikel om hvordan du tricker standard-mode.
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 20:13

Martin Hintzmann Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> viser siden forkert.
> Men læs den her artikel om hvordan du tricker standard-mode.

Okay tak for det, jeg prøver at rette validerings fejlene, har nu rettet
Javascript fejlene som du skrev, men en ting jeg ikke forstår, f.eks. min
background attribut om åbenbart ikke kan bruges, deri ligge jo et stykke
grafik som skal repeates, hvordan søren laver jeg så det?????
Skal jeg ligge det i en class istedet eller hvad????, hele siden er jo en
template der er lavet efter en tutorial jeg gennemgik, og deri skulle den
IKKE faste grafik ligges i en tabel med background (er gjort i
dreamweaver), er det bedre i en class eller hvad menes der med at
attributen ikke findes/kan findes i elementet??????

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-04-05 21:03

uniquedk wrote:

> [...]
> background attribut om åbenbart ikke kan bruges, deri ligge jo et stykke
> grafik som skal repeates, hvordan søren laver jeg så det?????

Det gør du i dit stylesheet, med background css-egenskaben.
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html#propdef-background-image

> Skal jeg ligge det i en class istedet eller hvad????, hele siden er jo en

Ja, du kan godt sætte en class på elementet og så definere stylen i dit
stylesheet. Alternativt kan du også angive et ID.

> [...]
> dreamweaver), er det bedre i en class eller hvad menes der med at
> attributen ikke findes/kan findes i elementet??????

Den tutorial du har gennemgået er alt andet lige dybt forældet, sådan
koder man ikke hjemmesider mere. Nu adskiller man indhold (HTML) og
præsentation(CSS).

Jeg kan pt. ikke få fat i siden, men ellers er HtmlDog ret god.
http://www.htmldog.com/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 21:22

> [...]
> præsentation(CSS).
>
> Jeg kan pt. ikke få fat i siden, men ellers er HtmlDog ret god.

Okay, mange tak, jeg er efterhånden ved at have rettet alle fejlene, er ikke
mange tilbage nu, men hvad søren gør jeg når mn background kode ser sådan ud,
hvordan skal jeg få det putte i css
kode:
background="<?php echo
$mosConfig_live_site;?>/templates/sjaggetplate/images/right_bar.gif"
/kode Slut

Dvs. der er noget PHP kode der skal med

Fra : Thomas Jari

Dato : 19-04-05 21:42

On 19 Apr 2005 20:21:56 GMT, uniquedk <michaelbragt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>kode:
> background="<?php echo
>$mosConfig_live_site;?>/templates/sjaggetplate/images/right_bar.gif"

Lav din css fil om til php.
Thomas Jari
Alt Webdesign I/S
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 22:39

Thomas Jari wrote:

> Lav din css fil om til php.

Den må du lige forklare nærmere.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Thomas Jari

Dato : 19-04-05 23:21

On Tue, 19 Apr 2005 23:39:05 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Den må du lige forklare nærmere.

Det gjorde Jens vidst meget godt :)

Jeg er enig med Jens i at det er smartest at gøre det inline.

Thomas Jari
Alt Webdesign I/S
http://www.altwebdesign.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 22:54

uniquedk wrote:

> Okay, mange tak, jeg er efterhånden ved at have rettet alle fejlene,
> er ikke mange tilbage nu,

Som din side ser ud på nettet, har du følgende fejl:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Med den linje indsat først i dokumentet sætter du IE i quirks-mode. Slet den
kode og indsæt i stedet

efter <head>
_____________

I linje 96 står der følgende:

option=com_registration&task=lostPassword

Lav det om til

option=com_registration&amp;task=lostPassword

Så forsvinder fejl 2-11
_____________

I linje 259 har du følgende:

align="center" valign="bottom"

Lav det om til

style="text-align:center;vertical-align:bottom"

Det fjerner fejl 12
_____________

> men hvad søren gør jeg når mn background
> kode ser sådan ud, hvordan skal jeg få det putte i css
> kode

Læs her: http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/bgimg.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : uniquedk

Dato : 19-04-05 23:21

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
> http://ginnerskov.frac.dk/

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

gir mig masser af fejl når jeg sætter den ind istedet :-/

Mht. Lostpassword og &amp;
så er det sådan det ser ud i koden, der er vist bare en rewriter til selve
url'en
i min php kode er der &amp; istedet for bare &

det sidste arbejder jeg på, men jeg tror bare stadig at problemet med at det
forkert ud i firefox stadi eksisterer hvilket jo var starten på det hele, men
dejligt at have fået rettet en del på det hele

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-05 10:08

uniquedk skrev:

> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>
> gir mig masser af fejl når jeg sætter den ind istedet :-/

Hvis du fjerner xml-erklæringen (som Erik foreslog), vil IE gå i
standardmode i stedet for quirksmode. Det vil formentlig ændre en del
ting i visningen - men det er ikke "fejl" i den forstand at visningen er
forkert i forhold til standarden - tværtimod.

Hvis du retter visningen i IE til, så den fungerer i standardmode (uden
xml-erklæringen), vil det formentlig være lettere at få visningen på
plads i andre browsere.

> Mht. Lostpassword og &amp;
> så er det sådan det ser ud i koden, der er vist bare en rewriter til selve
> url'en
> i min php kode er der &amp; istedet for bare &

Er det php der "spiser" &amp;? Det lyder mærkeligt - men det ved de nok
mere om i php-gruppen. Du kan evt. prøve at dobbeltkode &-tegnet:
&amp;amp;

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 23:00

Erik Ginnerskov skrev:

> Den må du lige forklare nærmere.

Man kan med et serversidesprog - fx php, asp eller asp.net -
generere indholdet af en css-fil, helt på samme måde som man
normalt genererer indholdet af en html-fil. Man skal dog i
forbindelse med css-filer huske at sætte content-type korrekt.

Jeg vil foreslå at man i stedet angiver css-koden til baggrunden
direkte på php-siden - enten i en style-blok eller inline. Så
slipper man dels for at tænke på content-type, og brugerne slipper
for at hente css-arket hver gang (fordi css-filer caches).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 23:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> normalt genererer indholdet af en html-fil. Man skal dog i
> forbindelse med css-filer huske at sætte content-type korrekt.

Så lærte jeg også noget i dag. ;)

Jeg tror dog, jeg holder mig til den konventionelle metode, som jeg har kørt
med hele tiden. Jeg kan ikke se nogen grund til at gøre det serverside.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-05 09:49

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg tror dog, jeg holder mig til den konventionelle metode, som jeg har kørt
> med hele tiden. Jeg kan ikke se nogen grund til at gøre det serverside.

I langt de fleste tilfælde vil der også være flere ulemper end fordele
ved at anvende et serverscript som css-fil. Det er sjældent at man har
brug for egentlig "dynamisk css-indhold" - en mulig undtagelse kunne
være hvis man ville lave en randomiseret styling af en side.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Jari

Dato : 20-04-05 13:24

On Wed, 20 Apr 2005 10:48:32 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>brug for egentlig "dynamisk css-indhold" - en mulig undtagelse kunne
>være hvis man ville lave en randomiseret styling af en side.

Jeg har gjort det en gang hvor jeg skulle demonstrere hvordan man
kunne lave en konfigurerbar shop-løsning. Hele css delen ligger i en
mysql database, og bliver læst ind via php. Der er så et tilhørende
admin modul, hvor man kan rette alt.

Den ligger her: shop.odp.dk

Thomas Jari

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-05 13:50

Thomas Jari skrev:

> Jeg har gjort det en gang hvor jeg skulle demonstrere hvordan man
> kunne lave en konfigurerbar shop-løsning. Hele css delen ligger i en
> mysql database, og bliver læst ind via php.

Det er så netop et eksempel på hvad der kan gå galt når man anvender
serversidesprog til at lave css.

- Mime-typen angives som text/html, hvad der kan få en browser til helt
at ignorere css-arket.

- Der bliver ikke sendt nogen Last-Modified-header; dermed kan browseren
ikke cache css-arket (det giver langsommere sideload og større
belastning på serveren)

- Css-koden er fuld af parse-fejl fordi tomme værditildelinger ikke
fjernes.

Jeg medgiver gerne at det kan være smart med en mulighed for at styre
css-koden via en database. Men selv om man kan gøre det let at redigere
i css-definitionerne, er der mange faldgruber sammenlignet med
redigering af indhold. Redigerer man indholdssiden (fx via et
CMS-system), vil ændringer normalt kun have få sideeffekter. Men
redigerer man en css-egenskab - fx skriftfarven for klassen .menu eller
størrelsen på p-elementer - får det indflydelse på alle de sider der
anvender css-arket. Hvis man redigerer farver, vil en ændring i én farve
ofte fordre ændringer i andre farver.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Jari

Dato : 20-04-05 16:58

On Wed, 20 Apr 2005 14:49:30 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]

>størrelsen på p-elementer - får det indflydelse på alle de sider der
>anvender css-arket. Hvis man redigerer farver, vil en ændring i én farve

Jeg er enig med dig i at løsningen ikke er speciel god. Det var såmænd
bare en hurtig demonstration som skulle bikses sammen i en fart.
Thomas Jari

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 21:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er sjældent at man har
> brug for egentlig "dynamisk css-indhold" - en mulig undtagelse kunne
> være hvis man ville lave en randomiseret styling af en side.

Som denne side:

<http://hjemmesideskolen.dk/html.elementer.asp>?

Her kan man tænde eller slukke visning af transitional-elementer. Ved
skiftet ændres også visning af mulig skifteretning.

Eller denne:

<http://html-faq.dk/2006.asp>?

Her kan man ved klik på et link ændre udseendet på en tabel.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-04-05 22:35

Du mener vist <http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.asp>.

> Her kan man tænde eller slukke visning af
> transitional-elementer.

Ja - men det er ikke hvad jeg forstår ved dynamisk css. Her skifter
du bare mellem to css-ark (eller tænder og slukker for et ekstra
ark - det er sådan set ligegyldigt). Pointen er at selv om man godt
kan have brug for at skifte mellem to css-ark på en side, er det
ikke det samme som at have brug for at ændre vilkårlige elementer i
css-strukturen.

> <http://html-faq.dk/2006.asp>?
>
> Her kan man ved klik på et link ændre udseendet på en tabel.

Den er tættere på - men der er stadig god mening i at lave det som
du har gjort det - med forskellige css-ark (jeg ville nok
foretrække en javascript-baseret løsning, men princippet er det
samme).

Men hvis du ville lave en "quick and dirty"-løsning der viste
alskens kombinationer af nogle bestemte css-egenskaber, ville et
asp-genereret css-ark være en praktisk løsning.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bent Stigsen

Dato : 19-04-05 23:50

uniquedk wrote:
> Hjælp, jeg har brugt lang tid på at lave min side men opdager til
> min skræk at den ike ses ordenligt i Firefox, den fungerer super
> i IE.

Mens du er igang. Der knækker også et par ting i Opera 8.

/Bent