Højde og positioneringsproblem
Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 18-04-05 15:26

--> http://www.2kdesign.frac.dk/test.htm <--

Denne side ser fin ud i IE. Men der er nogle problemer i FF:

1. Banneret fylder for meget - jeg går ud fra, at der er fordi
banneret har absolut placering, og margin fra body ikke bruges til at
beregne dets størrelse(?).

2. #page går ikke helt ned til bunden - og det skal den! Hvordan får
jeg den til det?

3. #element {width: 100% - 200px;} Kan dette lade sig gøre (jf. punkt
1)? Kan et elements bredde være 100% minus 200px?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-05 16:59

slet VI2M9 skrev:

> 1. Banneret fylder for meget - jeg går ud fra, at der er fordi
> banneret har absolut placering, og margin fra body ikke bruges
> til at beregne dets størrelse(?).

Ja. Sæt position: relative; på den yderste boks du vil positionere
efter (formentlig #page) og positioner så i forhold til den i
stedet for i forhold til body (du skal fx fjerne left: 20px en del
steder).

> 2. #page går ikke helt ned til bunden - og det skal den!
> Hvordan får jeg den til det?

Klassisk problem - man kan ikke direkte sætte højden til 100%. Hvis
du sætter højden til 100% på både html og body, ser det ud til at
virke i Firefox.

> 3. #element {width: 100% - 200px;} Kan dette lade sig gøre
> (jf. punkt 1)? Kan et elements bredde være 100% minus 200px?

Det kan det sagtens - men du kan ikke angive X% - Ypx. Brug
boksmodellen - fx ved at definere margen i begge sider til 100px og
så selve indholdet til 100%.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 19-04-05 07:27

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
>Klassisk problem - man kan ikke direkte sætte højden til 100%.
Hvis
>du sætter højden til 100% på både html og body, ser det ud til at
>virke i Firefox.

html {
height: 100%;}

Er det det, du foreslår? Må man det?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 10:23

Kristian Kjærgaard skrev:

> html {
> height: 100%;}
>
> Er det det, du foreslår?

Ja.

> Må man det?

Ja. CSS specificerer ikke hvilke egenskaber man må sætte hvor, så
principielt kan du sætte en hvilken som helst css-egenskab på et hvilket
som helst html-element (fx word-spacing på img). Men der er selvfølgelig
regler for om en css-specifikation så skal anvendes på et givent
element.

Der er ikke noget i vejen for at definere at html-elementet skal have
højden 100%. Man skal dog nok lige tjekke hvordan siden opfører sig hvis
indholdet bliver længere end viewporten.

--
Jens Gyldenkærne Clausen