inputfelt til email
Fra : Johnny Sørensen

Dato : 17-04-05 19:34

Hej

Jeg har et lille problem med en formmail.

inputfeltet på denne side
http://www.smsbutikken.com/velkommen_til_smsbutikken.htm
er kun til e-mail.

Hvordan kan jeg lave det så det kun er muligt at sende formularen
hvis det er en gyldig email der skrives?

Johnny Sørensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : zigma.dk

Dato : 17-04-05 20:15

Johnny Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
[...]
> Hvordan kan jeg lave det så det kun er muligt at sende formularen
> hvis det er en gyldig email der skrives?

Du kan vælge to løsninger: clientside og serverside.
Det smarteste rent brugervenligheds-mæssigt er nok serverside, altså
JavaScript. Men en langt mere sikker løsning er serverside, f.eks
php.

// Zigma

Fra : Johnny Sørensen

Dato : 17-04-05 21:56

zigma.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> php.
>
> // Zigma
>
> Tak for svaret, men det fortæller jo ikke hvordan jeg kan lave et
Script der kan klare det.

Johnny

Fra : Tomasz Otap

Dato : 17-04-05 22:38

Johnny Sørensen wrote:
> Tak for svaret, men det fortæller jo ikke hvordan jeg kan lave et
> Script der kan klare det.

Hej Johnny

Du kan bruge JavaScript; og der er skrevet et utal af funktioner til
formålet, nogle bedre end andre. Find nogle her:

http://www.google.com/search?q=javascript+validate+email

Fra : Falcon

Dato : 17-04-05 22:38

Johnny Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej
>
> Jeg har et lille problem med en formmail.

> [...]

Du kunne sætte dette ind i din fil. Gem filen som f.eks. email.asp
Det kræver at din server kan køre ASP.

<%response.buffer = true
Dim ABC
%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
</head>

'Validerer brugeren, ser om alle felter er udfyldte
      For Each key in Request.Form
      strName = key
      strValue = Request.Form(key)
      Session(strName) = strValue
      Next

'"Læser", hvad der er skrevet i de forskellige felter.
   email = Request.Form("email")

' (1) Check email
'Hvis der ikke er et @ i email-adressen
If Email = "" Or instr(Email, "@") = 0 then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Response.End
end if

'Hvis email-adressen er mindre end 5 karakter.
If Len(Email) < 5 Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen er for kort.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der er et punktum
If InStr(Email,".") = 0 Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen mangler et punktum.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der to punktum efter hinanden
If InStr(Email,"..") <> 0 Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen har mere end et punktum efter hinanden.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der er punktum foran eller bag @
If ((InStr(Email,"@.") <> 0) OR (InStr(Email,".@") <> 0)) Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen må ikke have et punktum lige før eller efter et
@.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der er noger foran @
If Len(Left(Email,InStr(Email,"@") - 1)) = 0 Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen mangler noget foran @.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der mindst to bogstaver efter sidste punktum
If (Len(Email) - InStrRev(Email,".") < 2) Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen skal have mindst to bogstaver til sidst.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der højst tre bogstaver efter sidste punktum
If (Len(Email) - InStrRev(Email,".") > 3) Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen må højst være tre bogstaver til sidst.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der _ efter @
If ((InStr(Email,"_") <> 0) AND (InStrRev(Email,"_") >
InStrRev(Email,"@"))) Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen er ikke gyldig.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der mere end et @
ABC = 0
For i = 1 TO Len(Email)
If Mid(Email,i,1) = "@" Then
ABC = ABC+ 1
End If
Next
If ABC > 1 Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'>
Email-adressen har mere end et @.</a></div>"
Response.End
End If

'Undersøger om der ugyldige tegn
For i = 1 TO Len(Email)
If NOT IsNumeric(Mid(Email,i,1)) AND (LCase(Mid(Email,i,1)) < "a" OR
LCase(Mid(Email,i,1)) > "z") AND Mid(Email,i,1) <> "_" AND
Mid(Email,i,1) <> "." AND Mid(Email,i,1) <> "@" AND Mid(Email,i,1)
<> "-" Then
Response.Write "<a href='javascript:history.back(-1)'> Emal-adressen
indeholder ugyldig tegn.</a></div>"
Response.End
End If
Next

Fra : Benny Nissen

Dato : 17-04-05 23:50

Det må der godt være: news..letter@bennynissen.dk er en valid adresse.

igen: newsletter.@bennynissen.dk er også en valid adresse.

> 'Undersøger om der højst tre bogstaver efter sidste punktum
> If (Len(Email) - InStrRev(Email,".") > 3) Then

Hvad så med dem, der har en mailadresse på et .info-domæne ?

Nej, lad være med at teste på emailsadresser på den måde. Det virker
ikke alligevel.

--
Benny