Verdana 8,5 i dreamweaver
Fra : Søren

Dato : 10-04-05 17:11

test

Ovenstående 'size 1' giver en fontstørrelse på vel omkring 5-6 stykker, men
størrelse 2 giver fontstørrelse på omkring 9-10.

Hvordan kan jeg få en fontstørrelse på præcis 8,5?

Når jeg bruger dreamweaver vælger den "Verdana, Arial, Helvetica,
sans-serif" jf. ovenfor. Er det en prioriteret liste? Forstået på den måde
at hvis brugeren ikke har Verdana, så vælger den Arial og så fremdeles?

Jeg vil gerne sikre mig at det udseende jeg vælger at give min hjemmeside
altid er den som brugeren ser.

Sikrer jeg mig det ved at gøre det på denne måde? Er Verdana en gængs font
som "alle har" eller? Jeg har lagt mærke til at mange hjemmesider har denne
font/størrelse.

Søren

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-04-05 19:10

"Søren" <mail@sorennellemann.dk> writes:

> test
>
> Ovenstående 'size 1' giver en fontstørrelse på vel omkring 5-6 stykker, men
> størrelse 2 giver fontstørrelse på omkring 9-10.
>
> Hvordan kan jeg få en fontstørrelse på præcis 8,5?

Ved at bruge CSS i stedet for det forældede font-element.

er en test </p>

Det er dog ikke nogen god idé at lægge sig fast på en størrelse i
punkter. Det er bedre at være relativ til brugerens foretrukne
font-størrelse:

er en test </p>

(og 70% af den foretrunke størrelse er nok lidt for småt til noget
er skal læse. Brødteksten bør være på 100%, og 70% kan lige accepteres
til copyright-teksten i bunden af siden, som ingen alligevel læser).

> Når jeg bruger dreamweaver vælger den "Verdana, Arial, Helvetica,
> sans-serif" jf. ovenfor. Er det en prioriteret liste?

Ja.

> Forstået på den måde at hvis brugeren ikke har Verdana, så vælger
> den Arial og så fremdeles?

Netop, og derfor slutter man af med det generiske navn "sans-serif",
som vælger browserens default-sans-serif-font.

> Jeg vil gerne sikre mig at det udseende jeg vælger at give min
> hjemmeside altid er den som brugeren ser.

Beklager, så bruger du den forkerte teknologi. Det kan man ikke med
HTML, med mindre man ved præcist hvilken browser, operativ-system,
skærm og indstillinger det ses på. Hvis det er dit mål, så lav
pdf-filer i stedet for.

Læs her:
<URL:http://www.westciv.com/style_master/house/good_oil/not_paper/>

> Sikrer jeg mig det ved at gøre det på denne måde?

I det omfang det er muligt (altså nej, men ..)

> Er Verdana en gængs font som "alle har" eller?

Den er ganske udbredt bland Windows-bruger (følger med mange
Microsoft-produkter, inklusive Windows 98+ og Internet Explorer 4+, se
<URL:http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.aspx?FID=1&FNAME=Verdana&FVER=2.43>),
og fås også til Macintosh (og kan sikkert bruges på Unix'er også).

> Jeg har lagt mærke til at mange hjemmesider har denne
> font/størrelse.

Den er ganske udbredt. Det er også ganske udbredt bland
web-"udviklere" at ignorere alt andet end Internet Explorer på
Windows. Det er et punkt hvor majoriteten ikke nødvendigvis har
ret.

/L