Ingen option valgt?!?
Fra : Tine Gade

Dato : 08-04-05 09:28

Hej
Jeg har en side hvor jeg kan vælge en option og ved et tryk på en
knap få en pop up op der viser nogle informationer om den valgte
option, men hvad hvis der ingen option er valgt?

Min side åbner så vinduet med value (i URL'en) sat lig -.

Jeg ville dog gerne om jeg kunne åbne et andet vindue når der
ikke er valgt en option, men hvordan?

Jeg har prøvet at lave en if-sætning i min funktion men hvad skal
jeg skrive i den??

Jeg har forsøgt med:
if(document.forms[0].destListA.value=null)
og meget andet uden held!

Nogen bedre bud?

På forhånd tak,
Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-05 10:30

Tine Gade skrev:

> Jeg har en side hvor jeg kan vælge en option og ved et tryk på en
> knap få en pop up op der viser nogle informationer om den valgte
> option, men hvad hvis der ingen option er valgt?

Har du et link til din side? Det er lettere at hjælpe hvis man kan
se siden online.

> Jeg har prøvet at lave en if-sætning i min funktion men hvad skal
> jeg skrive i den??

Du kan jo starte med at skrive nogle værdier ud via javascriptet
(fx med alert). En anden mulighed er at bruge en javascript-
debugger (findes fx i Firefox og Mozilla).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tine Gade

Dato : 08-04-05 13:29

> Har du et link til din side? Det er lettere at hjælpe hvis man kan
> se siden online.

Nej, det skal ikke online, men i et lukket system.

> Du kan jo starte med at skrive nogle værdier ud via javascriptet
> (fx med alert). En anden mulighed er at bruge en javascript-
> debugger (findes fx i Firefox og Mozilla).

Ja, det har jeg også gjort, og helt som ventet er der ikke nogen
værdi, den er tom, men det kan jeg ikke få if sætningen til at
forstå... Hverken som =" " eller =null

Jeg håbede der var en standard metode til at fortælle når der ikke er
valgt noget i en selectbox?!?

Fra : Tomasz Otap

Dato : 09-04-05 11:19

Tine Gade wrote:
> [...]

Der er en fejl i din kode: du tester ikke for, hvorvidt din value er lig
null. Du sætter den til null i stedet ved at bruge en enkelt
lighedstegn-operator (=). Sammenligning foregår vha dobbelt lighedstegn
(==).

Du bør skrive:
if (document.forms[0].destListA.value==null)

> Ja, det har jeg også gjort, og helt som ventet er der ikke nogen
> værdi, den er tom, men det kan jeg ikke få if sætningen til at
> forstå... Hverken som =" " eller =null

Tester din IF-sætning for ==" " (som du angiver) eller for =="" ?

Der er betydelig forskel på de to strenge, da den første indeholder 1
stk. mellemrum og den anden er tom...

Defineres en option som
<option value=""> et eller andet</option>
bør den returnere TRUE som svar på if (value=="") .