Sideformatering med css - browser
Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 10:16

Hidtil har jeg kun benyttet Internet Explorer, men på usenet får man jo
ofte tudet ørerne fulde om at IE er inferiør og at den-og-den browser er
meget bedre.

For at være sikker på at mine nye formatering med css ser fornuftig ud
også med andre browsere, har jeg downloadet og installeret Netscape og
Firefox. Da jeg kiggede på nogle af de sider jeg har ændret, ser jeg til
min rædsel at nogle af faciliteterne tilsyneladende ikke virker som i IE
(og som standarden siger).

En af de mere simple er bredden af en boks omkring links (ser ud som
knapper) f. eks. på http://www.dmju.dk/. Typografiarket er
http://www.dmju.dk/menustyle.css (placeringen er stadig styret af
tabeller, jeg er ikke helt færdig med siden).

Den ser rigtig ud i IE, men forfærdelig i Netscape og Firefox. Hvad går
galt, og hvordan kan jeg rette det?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-05 10:29

Erik Olsen skrev:

> [...]
> er http://www.dmju.dk/menustyle.css (placeringen er stadig
> styret af tabeller, jeg er ikke helt færdig med siden).

Sæt display: block; på dine links:

..knap{ display: block; }

På den måde udfylder dine links (a-elementerne) hele den plads der
er til rådighed.

Generelt vil jeg foreslå dig at skifte til en standardsættende
doctypeerklæring på dine sider (se mere i artiklen her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>). Det vil nok primært
få visningen i IE6 til at ændre sig - men det vil gøre det lettere
at få ensartet visning mellem IE og FF.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 11:17

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>). Det vil nok primært
> få visningen i IE6 til at ændre sig - men det vil gøre det lettere

Jeg kan se at jeg havde lavet et par mindre fejl i doctypeerklæringen.
Nu står der:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">Ikke at
det gjorde nogen forskel for sidernes validering og visning. Hvis ikke
det var hvad du mente, må du forklare nærmere.

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 11:41

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Sæt display: block; på dine links:
>
> .knap{ display: block; }
>
> På den måde udfylder dine links (a-elementerne) hele den plads der
> er til rådighed.

Åh, fordi jeg ikke benytter <div> skal jeg bruge { display: block; } for
at tekstbaggrunden vises som et blok-element.

Tak, det hjalp!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-05 14:50

Erik Olsen skrev:

> Hvis ikke det var hvad du mente, må du forklare nærmere.

Den version du har ændret til, sætter stadig browseren i
quirksmode. Prøv at bruge denne her i stedet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

- og tjek så visningen i IE6 igen.

Se evt. mere her: <http://www.html.dk/artikler/00036/> og her
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 15:22

> [...]

> quirksmode. Prøv at bruge denne her i stedet:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Forskellen er at HTML nu er med stort (det går jeg ud fra ikke har
betydning mens jeg har set et sted at DOCTYPE skal være med stort) og at
url'en nu er tilføjet.

> - og tjek så visningen i IE6 igen.

Jeg kan ikke se forskel.

> Se evt. mere her: <http://www.html.dk/artikler/00036/> og her
> http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html.

Tak for linkene som jeg har læst og forstået. Med ændringerne ser siden
nu ens ud i de tre browsere.

Fra : René Løweneck

Dato : 05-04-05 10:57

Hej Erik !

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hidtil har jeg kun benyttet Internet Explorer, men på usenet får man jo
> ofte tudet ørerne fulde om at IE er inferiør og at den-og-den browser er
> meget bedre.

Det skal du bare lade som om, at du ikke ser.

"Thi de ved ikke bedre" ))))))))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-04-05 11:21

René Løweneck wrote:
> "Erik Olsen" skrev
>
> Det skal du bare lade som om, at du ikke ser.
>
> "Thi de ved ikke bedre" ))))))))

Jojo, selv har jeg være udmærket tilfreds med IE, men jeg vil jo gerne
have at de sider jeg laver, vises rigtigt i de mest brugte browsere.